یک تیر و چند نشان صنعت پتروشیمی با "طرح های پیشران"

یک تیر و چند نشان صنعت پتروشیمی با "طرح های پیشران"
(چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۹) ۱۸:۵۴

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: طرح های پیشران در چهار زنجیره متانول، پروپیلن، اتیلن و بنزن در صنعت پتروشیمی اجرا می شود و با این کار، چند هدف بصورت همزمان محقق می شوند.

به گزارش خبرنگار نیپنا، بهزاد محمدی امروز چهارشنبه (18 تیر 1399) در شورای مدیران شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: در همین مسیر با توجه به وجود مازاد متانول در کشور و با هدف تحقق زنجیره ارزش، تولید پروپیلن از متانول در افق ۱۴۰۴ برنامه ریزی شده است.
محمدی افزود: با این کار با یک تیر چند هدف شامل مدیریت عرضه متانول مازاد، تولید پروپیلن از متانول با ارزش افزوده بالاتر، تامین نیاز داخل به این محصول با ارزش و همچنین استفاده از دانش فنی بومی شده در کشور محقق می شود.

حضور نقش آفرین NPC در سیاست گذاری صنعت پتروشیمی
معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: امروز برند NPC در حال شکوفایی و احیای مجدد است و شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تدبیر، انرژی بخشی، صلابت و جدیت در تمامی عرصه ها حضوری موفق دارد.
محمدی اظهارکرد: امروز شرکت ملی صنایع پتروشیمی در برنامه های توسعه ای صنعت نفت حضور قدرتمند دارد و نقش آفرین و تاثیرگذار است.

99 سال طلایی صنعت پتروشیمی
محمدی به بهره برداری از 17طرح پتروشیمی در سال 1399 اشاره کرد و افزود: پتروشیمی میاندوآب در هفته های قبل افتتاح شد و 16 طرح دیگر در برنامه بهره برداری قرار دارد که غالب این طرح ها در سال جاری و 3 یا 4 طرح دیگر نیز به دلیل تاخیرات ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور، احتمالا در اوایل سال آینده به بهره برداری خواهند رسید و به این ترتیب ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی ایران به 90 میلیون تن افزایش می یابد.
وی امسال را سال طلایی صنعت پتروشیمی و تکرار نشدنی در تاریخ این صنعت دانست و افزود: از سال 92 تا 98 در مجموع 16 طرح با ظرفیت حدود 10 میلیون تن در صنعت پتروشیمی به بهره برداری رسید و از سال 99 تا پایان سال1400، شاهد تولیدی شدن 17 طرح با ظرفیت حدود 25 میلیون تن هستیم که مصداق واقعی جهش در صنعت پتروشیمی است.

رفع موانع برای تولید محصولات ارزشمند
وی اظهارکرد: تولیدی شدن پتروشیمی هگمتانه در پاییز امسال یک دستاورد مهم و ارزشمند است، این طرح حدود 10 سال متوقف بود و سال گذشته با تلاش های بسیار توانستیم روند تکمیل این طرح را که تولید کننده PVC گرید پزشکی است دوباره آغاز کنیم و به زودی این محصول مهم به سبد محصولات پتروشیمی کشور افزوده می شود. همچنین طرح پتروناد نیز که تولید کننده آمین (MDEA) است و در پالایشگاه های گاز کاربرد دارد در ماهشهر در حال ساخت است و تا سال 1403 وارد مدار تولید خواهد شد و نیازهای داخلی را تامین می کند.

تعداد بازدید : ۵,۱۴۰
Loading