گام های پایانی پتروشیمی هگمتانه تا تولید گرید پزشکی PVC برای نخستین بار در ایران

گام های پایانی پتروشیمی هگمتانه تا تولید گرید پزشکی PVC برای نخستین بار در ایران
(جمعه ۱۳ تیر ۱۳۹۹) ۱۰:۱۲

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سفر به همدان از آخرین مراحل ساخت طرح پتروشیمی هگمتانه به عنوان یکی از طرح های جهش دوم صنعت پتروشیمی بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار نیپنا، بهزاد محمدی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی دیروز  پنجشنبه (12تیرماه) در سفر به همدان ابتدا از تصفیه خانه فاضلاب این شهر که آب مورد نیاز پتروشیمی هگمتانه را تامین خواهد کرد بازدید کرد و در این بازدید مقام های شرکت آب و فاضلاب استان اعلام کردند که ظرفیت این تصفیه خانه 1300 لیتر در ثانیه است ومقدار تصفیه فعلی700 لیتر در ثانیه است با توجه به این که پتروشیمی هگمتانه  نیازمند 23 لیتر در ثانیه است، نیازهای این مجتمع که 700 هزار متر مکعب در سال است بطور کامل تامین خواهد شد وآمادگی برای تامین آب پتروشیمی ابن سینا نیز وجود دارد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین ضمن بازدید از طرح تولید "پی وی سی" پتروشیمی هگمتانه و بررسی وضعیت احداث آن، در جلسه راه اندازی طرح که با حضور استاندار همدان، نمایندگان مردم همدان در مجلس شورای اسلامی و رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برگزار شد حضور یافت.

در این جلسه استاندار همدان با تقدیر از  تلاش ها و حمایت های شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای تکمیل این طرح گفت: خوشبختانه روند ساخت پتروشیمی هگمتانه در یک سال گذشته شتاب مطلوبی گرفت و در سال جاری بطور رسمی شاهد بهره برداری از آن خواهیم بود.

بر اساس این گزارش، در جریان این بازدید مدیران این طرح گزارشی از روند ساخت و برنامه ریزی های انجام شده در مسیر راه اندازی کامل این طرح توسعه ای ارائه کردند و همچنین اعلام شد که  بزودی قرارداد بلند مدت تامین خوراک با پتروشیمی غدیر منعقد خواهد شد.

به گزارش نیپنا ، شهریور سال ۸۱، مجوز تأسیس پتروشیمی هگمتانه از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی صادر شد اما این پروژه که قرار است پس از راه اندازی، PVC گرید پزشکی مخصوص مصارف پزشکی و دارویی تولید کند، در میانه راه دچار توقف شد.

با این حال پس از چند سال رکود که یکی از عوامل آن ترکیب سهامداران آن بود، از سال قبل منابع مالی موردنیاز برای تکمیل این طرح تامین شد.

این طرح بمنظور تولید PVC گرید پزشکی به روش سوسپانسیون با ظرفیت سالانه 45 هزار تن (36 هزار تن پودر و 9هزار تن گرانول) در زمینی به مساحت 15 هکتار در کیلومتر ده جاده همدان – تهران قرار است پاییز سال جاری به بهره برداری برسد.

دانش فنی این واحد متعلق به شرکت ایتالیایی IGS بوده که 10 درصد سهام طرح را نیز در اختیار داشته و 57 درصد آن متعلق به بخش خصوصی و 33 درصد باقیمانده به شرکت ملی صنایع پتروشیمی تعلق دارد.

طرح پتروشیمی هگمتانه، شامل سه واحد فرآیندی، یوتیلیتی و آفسایت است و کلیه مجوزهای محیط زیست، آب، سوخت وخوراک آن اخذ شده است .

تعداد بازدید : ۶,۳۷۷