گزارشی از معاملات سهام پتروشیمی در بازار تعادلی هفته گذشته

گزارشی از معاملات سهام پتروشیمی در بازار تعادلی هفته گذشته
(شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹) ۱۳:۰۹

نمادهای پتروشیمی در هفته منتهی به 27 خرداد ماه، با روند مثبت و امیدوارکننده ای برای سهامداران همراه بود و شاخص کل به طور میانگین نسبت به هفته قبل آن از رشد 30 درصدی برخوردار شد.

به گزارش خبرنگار نیپنا، هفته گذشته به دلیل تعطیلی 28 خرداد ماه، بازار سهام چهار روز معاملاتی را تجربه کرد و در طی روزهای هفته، بازار در تقابل و جابه جایی عرضه و تقاضای سهام قرار داشت، به طوری که در ساعات پایانی هر روزهفته، فروش تبدیل به خرید سهام می شد و همین امر روند مثبت بازار و رشد شاخص را درپی داشت.

در این میان نیز نمادهای پتروشیمی در بازار هفته گذشته بویژه در فرابورس، بسیار شاخص ساز بودند و رشد شاخص فرابورس در هفته گذشته متاثر از افزایش تقاضای خرید نمادهایی مانند، شگویا، آریا، زاگرس، مارون و پتروشیمی خراسان بود، به طوری که نماد آریا( پتروشیمی آریا ساسول) در 26 خرداد ماه با صف خرید 135 میلیونی سهم مواجه شد.

در بورس نیز پتروشیمی های فارس، تاپیکو و پارس به عنوان نمادهای تاثیر گذار در شرایط مثبت و منفی قرارداشتند اما این نمادهای تاثیرگذار علی رغم صف فروش در ساعات اولیه بازار، با حمایت سهامداران حقوقی و تاثیر رفتار هیجانی سهامداران حقیقی ، با صف خرید و افزایش تقاضا مواجه شدند و حجم معاملات در سهام آنها قوت گرفت، به طوری که نماد فارس در روز 27 خرداد یعنی آخرین روز معاملات هفته، علی رغم کاهش تقاضای این سهم در ساعات شروع بازار، با حجم معاملات و خرید سهام آن در ساعات پایانی همان روز مواجه شد و این نماد از تاثیرگذاران مثبت بازار به حساب آمد.

گفتنی است که پتروشیمی پارس نیز در طول هفته از سهم های مورد توجه بازار بود به طوری که در 26 خرداد ماه با حجم معاملات بالای خرید، نزدیک به 893 واحد در شاخص کل تاثیرگذار شد.

نمادهای پتروشیمی و شیمیایی در اواسط هفته ( 26 خرداد ماه) با برتری 853 میلیارد تومانی ارزش بازار بعد از نماد پالایشی ها از تاثیرگذارترین های بازار بودند و در آن روز شاخص کل، رقم یک میلیون و 200 هزار واحدی را تجربه کرد.
تحلیلگران در بررسی تقاضای بازار برای خرید سهام پتروشیمی ها چند دلیل را متذکر می شوند، ابتدا معتقدند که ورود پول حقیقی در نمادهای پتروشیمی قابل توجه است و توجه سهامداران حقیقی به خرید سهام این شرکت ها بیشتر به چشم می خورد، حتی در مراودات شفاهی بین سهامداران این طور گفته می شود که با خرید سهام پتروشیمی ها سودآوری بیشتری نصیب سهامداران خواهد شد و دلیل سرمایه گذاران به مثبت بودن نمادهای پتروشیمی، همین بازگشت از نوسان منفی به مثبت این گونه نمادها حتی در شرایط منفی بازاراست.

از سوی دیگر این روزها با اعلام تسعیر نرخ ارز در برخی از نمادهای پتروشیمی مانند جم، نوری، پارس، شپدیس، زاگرس، شخارک، شفن و شاراک ارقام با اهمیتی نسبت به سود خالص خود، مطالبات ارزی دارند که این موضوع قابلیت تسعیر ارز برای این نمادهای پتروشیمی را در پی دارد.

بر اساس گزارشات منتشر شده در کدال، آمارهای مانده مطالبات و بدهی های ارزی آخرین صورت های مالی پتروشیمی ها نشان می دهد، ازآن جا که دلار سامانه سنا در بخش حواله 2000تومان بالاتر از ابتدای 99 است، بنابراین گزارش های 3 ماهه سال 99 با تسعیر ارز مواجه می شود و این سیگنال های موجود به ارزنده بودن این نمادها و توجه بازار به نمادهای پتروشیمی متمایل شده است.

برگزاری مجامع و تاثیرگذاری در تقاضای بازار نمادهای پتروشیمی

هفته گذشته (سه شنبه 27 خرداد ماه) دو نماد پتروشیمی در بازار سهام مانند گروه سرمایه گذاری ایرانیان( پترول) و پتروشیمی دهدشت مجامع خود را با انجام تصمیمات و مصوباتی برگزار کردند.

پترول با سه مصوبه افزایش سرمایه 25 درصدی، و واگذاری سهام مدبران اقتصاد (از طریق مزایده عمومی) و تغییر نام این شرکت به شرکت سرمایه گذاری و توسعه تکمیلی صنایع پتروشیمی خلیج فارس (مصوبه ای مشروط و منوط به تایید نظر سازمان بورس) مجمع خود را برگزار کرد.

سرمایه این ‏شرکت از مبلغ 2000 به 2500 میلیارد تومان افزایش یافت که ‏350 میلیارد تومان از این تامین مالی از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و 150 میلیارد تومان دیگر از محل سود انباشته انجام شد. این افزایش سرمایه صرف جبران مخارج سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و اصلاح ساختار مالی می‌شود.‏

گفتنی است که نماد پترول در بورس مدت هاست به دلیل افزایش سرمایه گچساران و توضیحات و شفاف سازی این شرکت به بورس متوقف شده است که تقارن برگزاری مجمع نیز تداوم در توقف این نماد شده است و پیش بینی می شود با وجود افزایش سرمایه پترول، نماد این شرکت با دامنه نامحدود نوسان بازگشایی شود.

همچنین چهار طرح جدید پترول در زمینه صنایع تکمیلی اعم از متیل آمین سنقر، سود پرک ماهشهر، کریستال ملامین لردگان، پلی آلومینیوم کلراید ارومیه با مبالغ سرمایه گذاری ۱۰۳ میلیون دلاری بوده است که با انجام این طرح علاوه براینکه ۱۰۷ هزار تن به ظرفیت تولید پتروشیمی ایران افزوده می شود این اقدام تاثیر چشمگیری به نماد این سهم و نماد دیگر سهامداران عمده این شرکت ها در بورس خواهد گذاشت.
پتروشیمی دهدشت نیز با برگزاری این مجمع در توضیح به سهامداران خود از تامین مالی جدید خبر داد که این تامین مالی از منابع داخلی ‏شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به صورت اخذ وام‌های ریالی از بانک‌ها به اعتبار این هلدینگ و اخذ وام و اعتبار از محل صندوق توسعه ملی در بخش ‏ارزی خواهد بود. مصوبات مجامع و اعلام روند رو به رشد نمادهای مذکور در بازار می تواند سیگنال های مثبتی برای این نمادهای بازار باشد.

بازار سهام پتروشیمی ها و ورود ETFهای پتروشیمی

بسیاری از تحلیلگران بازار به یکباره از تاثیر ورود مرحله دوم صندوق‌های ETF دولت یعنی گروه شرکت های پتروشیمی، پالایشی‌ و خودرویی به بازار سرمایه خبر دادند و بررسی کردند حتی اعلام عرضه این صندوق ها ظرف یک تا دو ماه آینده تاثیر خود را به تقاضای خرید سهام این گونه صنایع خواهد گذاشت و بازار از رونق بیشتری نسبت به هفته های اخیر برخوردار می شود.

شنیده می شود که سرمایه گذاران خرید سهام صندوق های گروه دوم ETF یعنی پتروشیمی، پالایشی و خودرو آن را "لذت بخش" عنوان می کنند و این طور به نظر می رسد استقبال از عرضه دوم بیشتر از عرضه اول باشد به طوری که گفته می شود صندوق دوم ETF دو و نیم برابر بزرگ‌ تر از صندوق یکم خواهد بود.

بازار سهام پتروشیمی ها در هفته جاری

با توجه به آخرین روز معاملات هفته گذشته( سه شنبه 27 خرداد ) و رکورد یک میلیون و 229 هزار واحدی شاخص این طور به نظر می رسد که هفته پیش روی بازار سرمایه از تثبیت قیمت سهام برخوردار باشد و قیمت هایی که پس از دو هفته ریزش به بازار برگشته اند مجددا بر روی تابلو خود نمایی کنند.

اتفاقات هفته های گذشته در بورس کالای محصولات پتروشیمی و افزایش قیمت ارز نیز همچنان از عوامل اصلی موثر در بازار خواهند بود. افزایش عرضه محصولات کالایی و افزایش تقاضا برای برخی محصولات پتروشیمی این صنعت را در راس توجه سهامداران قرار خواهد داد.

گزارش: مریم میخانک بابایی

تعداد بازدید : ۵,۵۱۰