133

معرفی هلدینگ پتروشیمی سومیتومو

معرفی هلدینگ پتروشیمی سومیتومو
(پنج شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۹) ۰۸:۰۰

گروه سومیتومو شرکت خوشه‌ای ژاپنی است، که در سال ۱۶۳۰ توسط ماساتومو سومیتومو تأسیس شد.

امروزه این گروه صنعتی، همچنان بر پایه خط مشی که بنیان‌گذار شرکت در قرن ۱۷ میلادی تعیین نموده، مدیریت و کنترل شرکت‌های تابعه، زیرمجموعه و فرعی گروه سومیتومو را بر عهده دارد و در زمینه‌های گوناگون و صنایع مختلف، فعالیت می‌نماید.

شرکت‌های تابعه، زیرمجموعه و فرعی سومیتومو در حوزه‌هایی چون: استخراج معادن و فلزات، صنایع شیمیایی و پتروشیمی، خدمات مالی، بانکداری و بیمه، صنایع داروسازی، ساخت تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی، صنایع سنگین، فناوری اطلاعات، ساخت‌وساز املاک و مستغلات، کارخانجات تولید سیمان و سرامیک، فولادسازی، بازرگانی و تجارت، تولید، توزیع و انتقال برق، خدمات لجستیک و ترابری فعالیت می‌نماید.

این شرکت‌ها عبارتند از: مزدا، ان‌ای‌سی، بانک سومیتومو میتسویی، سومیتومو کمیکال، داینیپون سومیتومو فارما، سومیتومو الکتریک، سومیتومو رابر، سومیتومو کورپوریشن، سومیتومو لایف، سومیتومو متال، سومیتومو میتسویی تراست، صنایع سنگین سومیتومو، گروه مالی سومیتومو میتسویی، میتسویی سومیتومو و نیپون شیت گلس.

سومیتومو کمیکال

سومیتومو کمیکال، شرکت صنایع شیمیایی ژاپنی است، که از شرکت‌های زیرمجموعه گروه سومیتومو به‌شمار می‌آید و سومیتومو لایف با 29/4٪ درصد، نیپون لایف با 10/3٪ درصد و بانک سومیتومو میتسویی با در اختیار داشتن 32/2٪ درصد از سهام این شرکت، بزرگترین سهام‌داران آن محسوب می‌شوند.

شرکت سومیتومو کمیکال در سال ۱۹۱۳ راه‌اندازی شد و در حال حاضر پس از شرکت میتسوبیشی کمیکال، دومین تولیدکننده مواد شیمیایی در ژاپن است.

دفتر مرکزی این شرکت در چوئو، توکیو قرار دارد و سهام آن در بازارهای بورس توکیو و بورس اوساکا معامله می‌شود.

داینیپون سومیتومو فارما

داینیپون سومیتومو فارما، شرکت داروسازی ژاپنی است، که در زمینه تولید داروهای شیمیایی، محصولات زیست‌فناوری، ابزارهای تشخیص و افزودنی‌های غذایی فعالیت می‌نماید.

شرکت داینیپون سومیتومو فارما در سال ۱۸۹۷ توسط گروه سومیتومو راه‌اندازی شد و در حال حاضر زیرمجموعه‌ای از شرکت سومیتومو کمیکال است و از شرکت‌های تابعه گروه سومیتومو به‌شمار می‌آید.

دفتر مرکزی این شرکت در شهر اوساکا، ژاپن قرار دارد و سهام آن در بازار بورس توکیو معامله می‌شود.

سومیتومو رابر

سومیتومو رابر، شرکت صنایع شیمیایی ژاپنی است، که در زمینه تولید تایرهای، خودرو، موتورسیکلت، دوچرخه و ماشین‌های مسابقات اتومبیل‌رانی، همچنین تولید کائوچو فعالیت می‌کند.

ریشه‌های تأسیس این شرکت، به سال ۱۹۰۹ بازمی‌گردد، که شرکت دانلوپ ژاپن، با مشارکت شرکت بریتانیایی دانلوپ و گروه سومیتومو راه‌اندازی شد. در سال ۱۹۶۳ در پی خریداری کلیه سهام این شرکت توسط گروه سومیتومو، نام آن به سومیتومو رابر تغییر پیدا کرد.

دفتر مرکزی این شرکت در شهر کوبه، ژاپن قرار دارد و سهام آن در بازارهای بورس توکیو و بورس اوساکا معامله می‌شود.

نیپون شیت گلس

نیپون شیت گلس، شرکت شیشه‌سازی ژاپنی است، که در زمینه تولید شیشه‌های اتومبیل و مواد صنعتی، شیشه‌های ساختمانی و معماری، شیشه تخت و الیاف شیشه فعالیت می‌کند و از شرکت‌های تابعه گروه سومیتومو به‌شمار می‌آید.

شرکت نیپون شیت گلس در سال ۱۹۱۸ در شهر اوساکا راه‌اندازی شد و در حال حاضر دارای ۸ کارخانه تولیدی است و پس از شرکت‌های شرکت آساهی گلس، سن-گوبن و صنایع گاردین، چهارمین تولیدکننده شیشه و محصولات بر پایه شیشه در جهان، است.

دفتر مرکزی این شرکت در منطقه میناتو شهر توکیو قرار دارد و سهام آن در بازارهای بورس اوساکا و بورس توکیو معامله می‌شود.

مستر تراست بانک با 10/9٪ درصد، نامورا هولدینگز با 60/1٪ درصد، چیس بانک با 72/1٪ درصد، بارکلیز با 12/1٪ درصد و ژاپن تراستی سرویس بانک با در اختیار داشتن 79/14٪ درصد از سهام نیپون شیت گلس، بزرگترین سهام‌داران آن به‌شمار می‌آیند.

بخش پتروشیمی شرکت سومیتومو

این بخش در پاسخ به طیف گسترده ای از نیازهای مشتری ، محصولات شیمیایی را ارائه می دهد که سنگ بنای صنایع مختلف مانند رزین های مصنوعی مانند پلی اتیلن، پلی پروپیلن و رزین متاکریلیک، مواد اولیه الیاف مصنوعی و مواد شیمیایی مختلف صنعتی است.

محصولات اصلی

اکسید پروپیلن

به عنوان ماده اولیه پلی اورتان و پروپیلن گلیکول استفاده می شود. پلی اورتان برای مواد عایق حرارتی و مواد کوسن استفاده می شود و پروپیلن گلیکول برای داروها و مواد آرایشی استفاده می شود.

کاپرولاکتام

ماده اولیه نایلون است که یکی از الیاف مصنوعی معمولی است و برای محصولات داخلی مانند پوشاک و فرش استفاده می شود. نایلون بدون تغییر به عنوان رزین در طیف گسترده ای از برنامه ها مانند اتومبیل، محصولات برقی و فیلم های بسته بندی مواد غذایی استفاده می شود.

پلی پروپیلن

یک رزین سبک و مصنوعی سبک و دارای بسیاری از خواص عالی مانند پردازش، دوام، مقاومت در برابر حرارت و مقاومت شیمیایی است. به طور گسترده در ضربه گیرهای اتومبیل، پنل های ابزار، بسته بندی مواد غذایی، لوازم خانگی، تجهیزات پزشکی و غیره استفاده می شود.

پلی اتیلن

رزین مصنوعی انعطاف پذیر، در برابر آب و مواد شیمیایی بسیار مقاوم است و قابلیت پردازش عالی دارد. به طور گسترده ای در مواد بسته بندی مانند فیلم های بسته بندی و لوله های غذایی، روکش های سیم و فیلم های مورد استفاده در گلخانه های کشاورزی استفاده می شود.

رزین متاکریلیک

از شفافیت فوق العاده، مقاومت در برابر آب و هوا و درخشش زیبایی در بین رزین های مصنوعی برخوردار است. این ماده در لامپ های جلوی اتومبیل، تابلوهای تبلیغاتی، مخازن آکواریوم و قطعات نوری برای نمایشگرهای کریستال مایع بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

وضعیت سهام هلدینگ سومیتومو

جدول1- وضعیت سهام هلدینگ پتروشیمی سومیتومو

خصوص

جدول 2- وضعیت سهامداران هلدینگ پتروشیمی سومیتومو

خصوصی
تعداد بازدید : ۵,۰۸۷