توسعه هوشمند، راهبرد جدید پتروشیمی/احداث پارک پروپیلن پاسخگوی نیاز صنایع پایین دستی

توسعه هوشمند، راهبرد جدید پتروشیمی/احداث پارک پروپیلن پاسخگوی نیاز صنایع پایین دستی
(سه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹) ۱۷:۰۲

معاون وزیرنفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: با احداث پارک پروپیلن عسلویه و انتقال پروپیلن آن به استان فارس(مرودشت) نیاز صنایع پایین دستی در این استان و استان های همجوار تامین خواهد شد.

به گزارش خبرنگار نیپنا، بهزاد محمدی امروز سه شنبه( 13 خرداد 1399 ) در بازدید از بخش های مختلف پتروشیمی شیراز با اشاره به برنامه افزایش ظرفیت تولید پروپیلن در فرایند هوشمند سازی صنعت پتروشیمی اظهارکرد: ظرفیت تولید پروپیلن در کشور  950 هزارتن است و اکنون کشور با کمبود مواجه است به همین دلیل هدف گذاری برای افزایش ظرفیت تولید پروپیلن انجام شده است.

وی افزود: با روش PVM  که دانش فنی آن در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی است می توان متانول تولیدی واحدهای موجود تولید متانول در کشور را به پروپیلن تبدیل کرد و به این روش ظرفیت تولید پروپیلن را افزایش داد.

محمدی با بیان این که پروپیلن تولیدی به این روش از منطقه عسلویه به منطقه مرودشت برای ذخیره سازی و توزیع انتقال می یابد گفت: ازاین منطقه پروپیلن جهت احداث طرح های پیشران در استان فارس و استان های هجوار توزیع می شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: تولید 12 محصول راهبردی از پروپیلن را هدف گذاری کرده ایم و با تولیدی شدن آنها نیاز صنایع پایین دستی تامین خواهد شد.

سال جهش طلایی / بهره برداری از 11 میلیارد دلار طرح پتروشیمی  

معاون وزیرنفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت:16 طرح پتروشیمی به ارزش 11 میلیارد دلار در سال جهش تولید به بهره برداری خواهد رسید.

وی در جمع مدیران پتروشیمی شیراز با تاکید بر این که امسال سال جهش طلائی صنعت پتروشیمی ایران است افزود: براساس برنامه ریزی های انجام شده 16 طرح پتروشیمی در برنامه افتتاح در سال 99 قرار دارد که البته ممکن است به دلیل موانعی که در پی شیوع بیماری کرونا به وجود آمد 3 تا 4 طرح با تاخیر چند ماهه وارد مدار تولید شود.

محمدی تصریح کرد: راهبرد ما با گذشته متفاوت شده است و توسعه هوشمند به عنوان استراتژی شرکت ملی صنایع پتروشیمی هدف گذاری شده است و دراین مسیر افزایش ظرفیت تولید، افزایش کیفیت و ارزش محصولات  نیز مورد توجه قرار دارد.

وی با بیان این که تولیدی شدن طرح های جدید منجر به افزایش 25 میلیون تنی ظرفیت تولید می شود گفت: با بهره برداری از این طرح ها در مجموع حدود 35 درصد افزایش ظرفیت تولید تحقق می یابد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه هیچ صنعتی جذابیت صنعت پتروشیمی را در کشور ندارد  گفت: در نظرداریم با گذر از واحدهای تک محصولی به چند محصولی تاب آوری صنعت را افزایش دهیم و زمینه تولید محصولات با ارزش تر را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: تا اوایل سال 1401 جهش دوم صنعت پتروشیمی به طور کامل محقق می شود و ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران به 100 میلیون تن در سال می رسد.

پتروشیمی شیراز شناسنامه صنعت پتروشیمی

معاون وزیرنفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهارکرد: در بازدید از مجتمع شیراز به عنوان بخشی از شناسنامه صنعت پتروشیمی ایران ارزش این مجتمع بیش از پیش نمایان شد و امید است که امروز با نهایی کردن تصمیم ها در مورد فاز نخست پتروشیمی شیراز به عنوان قدیمی ترین مجتمع پتروشیمی ایران بتوانیم ارزش تاریخی آن را حفظ کنیم.

وی به نقش مهم هلدینگ نفت و گاز پارسیان در توانمند سازی زیرمجموعه های خود اشاره کرد و گفت: این هلدینگ به صورت هوشمند در حال فعالیت است و خرید پالایشگاه های تبریز و شیراز نیز گامی موفق بوده است و آغاز ساخت یک طرح با خوراک ترکیبی در عسلویه به عنوان یک راهبرد اثر بخش از سوی نفت و گاز پارسیان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و NPC از این طرح حمایت می کند.

تعداد بازدید : ۵,۴۶۳
Loading