پیش بینی رکودی طولانی مدت برای صنایع پتروشیمی جهان

پیش بینی رکودی طولانی مدت برای صنایع پتروشیمی جهان
(دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۹) ۱۵:۲۴

تحلیلگران موسسه آی‌سی‌آی‌اس بر این باورند که احتمال می‌رود صنایع پتروشیمی جهان با رکودی طولانی‌تر از حد انتظار روبه‌رو باشد.

به گزارش نیپنا به نقل از اینجینیرینگ نیوز، موسسه آی‌سی‌آی‌اس The Independent Commodity Intelligence Service هشدار داده است که با توجه به شرایط قیمت نفت در بازارهای جهانی و تداوم قیمت این کالای راهبردی در سطوح پایین، صنایع شیمیایی جهان باید خود را برای یک دوره رکود طولانی‌تر از حد انتظار آماده کنند، به‌طوری که این دو عامل تاثیری بسزا بر سودآوری و سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش خواهد داست.

راهین او کانر، رئیس بخش پیش‌بینی تقاضا در موسسه آی‌سی‌آی‌اس در این باره می‌گوید: تقاضا در سال جاری میلادی و احتمال می‌رود در سال آینده میلادی به سطوح پیش از بحران شیوع ویروس کرونا بازنگردد.

وی ادامه می‌دهد که انتظار می‌رود شاهد رکودی فراتر از سطح انتظارهای پیشین باشیم و روند احیای این شرایط بسیار کند پیش خواهد رفت.

 رئیس بخش پیش‌بینی تقاضا در موسسه آی‌سی‌آی‌اس عنوان می‌کند حتی در صورت اجرایی شدن کامل توافق کاهش تولید نفت کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به «اوپک پلاس» سطوح پایین قیمت‌های جهانی نفت خام انتظار می‌رود روندی طولانی مدت داشته باشد.

پتروشیمی‌ها افزون بر شرایط قیمت‌های جهانی نفت خام باید فشار کند شدن روند رشد اقتصادی جهان و رکود ناشی از شیوع ویروس کرونا و اعمال قرنطینه در بسیاری از کشورهای جهان را هم تحمل کند.

قرارداد قیمت‌های اتیلن، پلی‌پروپیلن و بنزن در بازارهای ارووپا با کاهش قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو می‌شود.

باربارا اورتنر، رئیس بخش گزارش‌دهی در موسسه آی‌سی‌آی‌اس اشاره می‌کند قیمت بنزن در بازارهای قاره سبز برای قراردادهای ماه آوریل نسبت به ماه مارس سال 2020 میلادی با کاهش 70 درصدی همراه بوده، به‌طوری که روی پایین‌ترین سطح خود یعنی رقم 171 یورو به ازای هر تن بسته شده است.

قیمت اتیلن برای عرضه در ماه آوریل امسال در بازارهای اروپا با کاهش بی‌سابقه 200 یورویی به ازای هر تن به 720 یورو برای هر تن رسیده است، در حالی که قیمت پروپیلن با کاهش 175 یورویی به ازای هر تن به 650 یورو برای هر تن معامله می‌شود.

جوزف چانگ، دبیر بخش کسب وکارهای بین‌المللی صنایع پتروشیمی موسسه آی‌سی‌آی‌اس نیز می‌گوید: با وجود اینکه، بازارهای چین تا حدودی در پی بازگشت بخش‌های تولید به شرایط عادی و بهبود تقاضای داخلی، احیا شده است، اما این کشور با شرایط سختی برای صادرات رو‌به‌روست.

جیم شیهان، تحیلگر بازار سهام در موسسه سانت تراست رابینسون هامفری نیز بر این باور است که گروه‌های مدیریتی شرکت‌های شیمیایی در حال مشاهده سرعت گرفتن دوباره تقاضا در بازارهای چین هستند، به‌طوری که بسیاری از تاسیسات این کشور در حال بازگشت به شرایط عادی است.

وی می‌افزاید: سرمایه انسانی شرکت‌های فعال در بخش‌های خودروسازی و صنعت به‌طور کامل در حال بازگشت به فعالیت هستند، اما نرخ عملیاتی این بخش‌ها هنوز با همه ظرفیت کار نمی‌کند، این تاسیسات تنها به دلیل پاسخگویی به تقاضاهای موجود فعایت خود را ازسر گرفته‌اند.

تحلیلگر بازار سهام صنایع شیمیایی در موسسه سان تراست ادامه می‌دهد در حالی که تقاضا در بازارهای چین اخباری مثبت به شمار می‌آید، اما چشم‌انداز کلی برای فعالیت‌های اقتصادی در سه ماه دوم سال جاری میلادی با ضعف‌هایی همراه خواهد بود، زیرا بخش‌های صادراتی چین با دشواری‌هایی دست و پنجه نرم می‌کند.
وی معتقد است باید همچنان منتظر عادی شدن کامل شرایط در بازارهای چین بود.

در ضمن، تحلیلگران برآوردهای خود درباره قیمت‌های جهانی نفت خام را برای امسال و حتی سال آینده میلادی کاهش داده‌اند.

بخش عمده این شرایط متاثر از آثار مخرب شیوع ویروس کرونا بر تقاضای جهانی نفت برای نفت خام و انواع فرآورده‌های نفتی و سوختی است و همچنان تا زمان اجرایی شدن توافق اوپک پلاس برای کاستن از مازاد عرضه در بازارهای جهانی نفت خام، تردیدهایی وجود دارد.

اد مورس، رئیس ارزیابی‌های بخش کالاهای بین‌المللی در موسسه سیتی گلوبل در این باره می‌گوید: قیمت‌های جهانی نفت خام برنت امسال در سطوح 30 دلار برای هر بشکه نوسان خواهد داشت و سه ماه دوم در صورت تداوم شرایط کنونی به رقم 17 دلار برای هر بشکه می‌رسد.

بر اساس سناریوی مورس، قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال در سه ماه چهارم سال 2021 میلادی به کانال 40 دلار برای هر بشکه باز می‌گردد، در حالی که ان رقم همچنان پایین‌تر از سطوح 60 دلار به ازای هر بشکه پیش از آغاز دوران سقوط قیمت‌ها در ماه‌های فوریه و مارس سال 2020 میلادی است.

تحلیلگر موسسه سیتی گلوبال در این باره پیش‌بینی می‌کند در پی آثار منفی شیوع ویروس کرونا بر فعالیت‌های اقتصادی و تولید در اروپا، آمریکای شمالی و حتی چین که تا حدی احیا شده است، تقاضا برای نفت خام در سه ماه دوم سال جاری میلادی با روزانه 16 میلیون بشکه کاهش همراه خواهد بود و به‌طوری کلی این رقم در سال 2020 میلادی با میانگین 7 تا 8 میلیون بشکه در روز کاهش روبه‌رو خواهد بود.

در سناریویی نگران کننده‌تر برآوردهای مورس حاکی از آن است که تقاضا برای نفت خام در سه ماه دوم سال جاری میلادی با 20 میلیون بشکه در روز کاهش همراه می‌شود و میانگین این رقم برای کل امسال روزانه 10 میلیون و 600 هزار بشکه خواهد بود.

از این رو، قیمت‌های پایین نفت خام تاثیر بسیار مخرب و نگران‌کننده‌ای بر هزینه‌ها و سود شرکت‌های پتروشیمی آمریکا خواهد داشت.

براساس برآوردهای مورس، سود اتان  برای تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی در ایالات متحده آمریکا تا حدودی زیادی از میان رفته است، قیمت‌های پایین نفت خام به معنای کاهش تولید نفتا و هزینه‌های تولید پایین‌تر در اروپاست، بنابراین ایالات متحده دیگر از آن نفع نمی برد.

درباره قیمت سهام، چانگ می‌گوید بخش‌هایی که بیشترین حجم مواجهه با مصرف‌کنندگان را به خود اختصاص داده‌اند ، شرایط بسیار بهتری دارند.

وی می‌افزاید: شرایط سهام در بازارهای بسته‌بندی بسیار بهتر از سهام محصولات شیمیایی بوده است، مواد شیمیایی برای طیف گسترده تری از کاربردها از جمله صنایع خودروسازی و ساخت‌و‌ساز ". با شرایط دشوارتری روبه‌رو بوده‌اند.

سیهان یادآور می‌شود که بازار سهام محصولات شیمیایی در آمریکا بیش از تاثیر بنان‌های بازار آسیب دیده‌اند.

تعداد بازدید : ۳,۹۴۵