مدیرعامل پتروشیمی جم خبر داد:

ایجاد 50 میلیون دلار ارزش افزوده در پتروشیمی جم / برای حذف رانت تلاش می کنیم

ایجاد 50 میلیون دلار ارزش افزوده در پتروشیمی جم / برای حذف رانت تلاش می کنیم
(چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷) ۱۳:۱۵

صنعت پتروشیمی ایران با رشد و تعالی توانسته بازوی اقتصاد کشور شود و در این روزهای سخت بیش از همه چشمان امید به این صنعت دوخته شده است.

به گزارش خبرنگار نیپنا، خبر قرارگیری پتروشیمی جم در لیست دارندگان انحصاری گریدهای خاص دنیا، خبری خوش و امیدوارکننده است چراکه از یک سو بیانگر دانش بالای مهندسان ایرانی و قدرت پتروشیمی ایران و از سوی دیگر رفع نیاز کشور به این گریدها است.

پتروشیمی جم به همت مهندسان و دانشمندان خود توانسته 13 گرید خاص و استراتژیک را تولید کند و نام خود را در سه شرکت انحصاری دارنده دانش این گریدها در دنیا جای دهد. گریدهای مذکور در سال جاری به تولید انبوه رسیده، مراحل تولید آزمایشی و رفع مشکلات احتمالی را پشت سر گذاشته است و بالاخره دیروز در هفدهمین روز ازفصل پاییز خبر به تولید تجاری رسیدن این 13 گرید ازسوی سیدحسین میرافضلی، مدیرعامل پتروشیمی جم اعلام شد که جزییات آن ودیگر تلاش های این مجتمع پتروشیمی توسط مدیرعامل این مجتمع پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار نیپنا اعلام شد و متن کامل این گفتگو به شرح ذیل است:

جناب آقای میرافضلی لطفا درباره تولید 13 گرید خاص که به دانش فنی تولید آنها دست یافتید، توضیح دهید و بفرمایید تولید این گریدها چقدر ارزش افزوده ایجاد می کنند؟
واحد R&D پتروشیمی جم یکی از بهترین واحدهای R&D در صنعت پتروشیمی کشور است؛ با همت مهندسان پتروشیمی جم13 گرید استراتژیک به تولید تجاری رسید و در پی آن ایران به سه کشور انحصاری دارندگان این گریدها پیوست. با تولید این محصولات تا 50 میلیون دلار ارزش افزوده ایجاد می شود؛ البته درصورتی که پایین دست این گریدها توسعه یابد، تا 100 میلیون دلار ارزش افزوده ایجاد خواهد شد.
چه گریدهایی را تولید می کنید و این گریدها چرا استراتژیک و خاص هستند؟

ما توانستیم گریدهای استراتژیک و خاص چون گریدهای فیلم سه لایه، قالب گیری دورانی، نخ و الیاف، سه نوع گرید برای آبیاری قطره ای و گرید فیلم با شفافیت بالا را تولید کنیم.

تولید گرید سپر ماشین کار بسیار ارزشمند و ماندگاری بود که انجام شد؛ این گرید در شرکت پلی پروپیلن جم تولید می شود و مجوزهای لازم را از خودروسازان داخلی و خارجی چون رنو اخذ کرده است. برنامه ما در این حوزه تامین نیاز داخل و ورود به بازار جهانی است.

از سوی دیگر تنها دو کشور صاحب دانش فنی تولید گرید باک هستند که با تلاش پتروشیمی جم، ایران یکی از آن دو کشور است. گرید باک تولیدی پتروشیمی جم از سوی شرکت های خودروساز ایران خودرو، سایپا و رنو تایید، با شرکت های تولیدکننده قطعات مذاکره و بخشی از فروش انجام شده است.

در بخش تولید گرید باک، فروش در مقیاس بالا در سال جاری صورت می گیرد و در سال آینده نیز انتظار می رود که به نقطه مطلوب برسیم.

یکی از گریدهای استراتژیک تولیدی در پتروشیمی جم، گرید Tape است که می تواند به حفظ منابع آبی کمک کند؛ در این باره لطفا توضیح دهید.
بله؛ یکی از گریدهای بسیار استراتژیک و ارزشمندی که موفق به تولید آن شدیم، گرید tape است؛ بعد از شرکت "ورسالیس" ایتالیا دومین شرکتی هستیم که توانستیم این گرید را با چنین کیفیت خوبی تولید کنیم. این گرید برای کشورها به ویژه کشورهایی چون ایران که با کمبود آب مواجه هستند بسیار حیاتی است چراکه با تولید گرید مذکور، از طریق آبیاری قطره ای، می توان مصرف آب را در کشاورزی به میزان چشمگیری کاهش داد. امیدوارم بتوانیم گرید tape را در بازارهای داخلی و خارجی عرضه کنیم و در ایران از آن به صورت کلان استفاده شود.

مرحله نخست عرضه انبوه گرید Tape صورت گرفته است و این امر اتفاق ارزشمندی برای کشور است با این وجود رسیدن به هدف کاهش مصرف آب مشروط به این است که مسوولین در حوزه کشاورزی پشتیبانی لازم را انجام دهند.

از سوی دیگر ما موفق به تولید گرید بسیار مهم نخ و الیاف و عرضه آن به بازارشدیم؛ گریدهای تولیدی جدید همه ویژه هستند و با تولید آنها هم ارزش افزوده ایجاد و هم نیاز بازار داخل را تامین می کنیم.

بنابراین هدف شما برای تولید این گریدها، تامین نیاز بازار داخل است. برنامه آتی شما چیست؟
این پایان کار نیست بلکه روند بسیار مطلوبی است که شروع شده و با سرعت، تولید گریدهای ویژه با ارزش افزوده بالا در پتروشیمی جم ادامه خواهد داشت.

درواقع علاوه بر هدف تامین نیاز داخل درصدد صادرات گریدهای خاص و توسعه بازار هستیم؛ ما می خواهیم ارزش افزوده بیشتر ایجاد کنیم تا بتوانیم در بخش صنایع پایین دست با کمک بخش خصوصی، از طریق انعقاد قرارداد بلندمدت و درنظر گرفتن منافع هر دوبخش پایین دست و بالادست، اشتغال پایدار ایجاد کنیم. با حفظ ایجاد ارزش افزوده بالاتر خواهان جایگزینی واردات و افزایش صادرات هستیم و انتظار می رود در سال جاری شاهد تولید گریدهای استراتژیک بیشتر و جدید باشیم.

کدام بازارها را به عنوان بازار هدف صادراتی درنظر گرفتید؟
هدف ما تامین نیاز داخل است؛ پس از آن بنا به بازارهای اسیایی و اروپا صادرات را انجام می دهیم. ما می توانیم تمام نیاز داخل در حوزه این گریدهای خاص را تامین کنیم.

در سال جاری پتروشیمی جم میزان عرضه محصولات تولیدی به بازار داخلی را افزایش داده است؛ لطفا علت این امر را توضیح دهید.

پتروشیمی جم در سال جاری تاکید بسیار بر حمایت از صنایع داشته است چنانچه در سال 1397عرضه پلی پروپیلن توسط پتروشیمی جم بیش از 40 درصد افزایش یافته است. علاوه بر افزایش عرضه محصولات پتروشیمی جم به بازار داخل، شرکت پلی پروپیلن جم نیز بیش از 90 درصد تولیدات خود را در بازار داخل عرضه کرده است.

برای حمایت از صنایع داخلی آیا موانعی را بر سر راه می بینید؟ آیا حمایت های شما ادامه دارد؟

برای ادامه این روند و حمایت بیشتر از صنایع داخلی نیاز است تا زیرساخت های نرم افزاری و قوانین به گونه ای تنظیم شود که موانع را حذف کنند. بعضا در بورس شاهد هستیم که مصرف کننده واقعی خرید نمی کند و محصولات به دست دلالان می رسد.

  پتروشیمی جم در حال حاضر برنامه ای برای توسعه طرح و تولید گریدهای جدید دیگر دارد؟

بله؛ در کنار طرح توسعه ای که در نظر داریم؛ تولید گریدهای خاص جدیدی را در دستور کار قرار دادیم و امیدواریم بتوانیم گریدهای استراتژیک و خاص بیشتری را تولید کنیم.

به گزارش نیپنا، شرکت پتروشیمی جم که به اختصار JPC نامیده می شود، در زمینی به مساحت تقریبی 77 هکتار، که 41 هکتار آن از طریق خشک نمودن دریا استحصال شده‌است در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس قرار دارد. این منطقه بر اساس مجوز صادره از سوی شورای عالی مناطق آزاد به منظور بهره‌برداری از منابع هیدروکربنی حوزه پارس جنوبی و انجام فعالیت‌های اقتصادی در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی تاسیس شده است.

پتروشیمی جم در چارچوب برنامه سوم توسعه اقتصادی کشور در راستای بهره‌برداری اقتصادی تر از میدان گازی پارس‌جنوبی به عنوان یکی از پروژه‌‌های پتروشیمی جهت اجرا در این ناحیه پیش‌بینی شده است. این شرکت که به عنوان طرح الفین دهم شناخته شده است، یکی از بزرگترین و مهمترین پروژه‌های پتروشیمی در منطقه است که محل استقرار آن در نقشه در مجاورت طرح‌های فازهای گازی و پتروشیمی مشخص شده است.

سهولت دسترسی به خوراک، سوخت و مواد اولیه، استفاده از امکانات جاده‌ای و حمل و نقل دریایی، وجود فرودگاه، دسترسی به آب مورد نیاز و همچنین کمک به توسعه و عمران استان بوشهر به عنوان قطب صنعت پتروشیمی در کشور، و همچنین ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از سوزانیده شدن گازهای همراه نفت، ویژگی‌هایی است که انتخاب این مکان را برای احداث مجتمع‌های پتروشیمی بارز کرده و آن را به یکی از مبادی صادرات غیر نفتی کشور مبدل کرده است.

تعداد بازدید : ۲,۷۶۱