نمایشگاه نفت، فرصتی طلایی برای معرفی دستاوردهای صنعت پتروشیمی ایران

نمایشگاه نفت، فرصتی طلایی برای معرفی دستاوردهای صنعت پتروشیمی ایران
(دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۱۷:۰۳

بیست و دومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی یک بار دیگر توانایی ها و قابلیت های صنعت نفت ایران را به جهانیان معرفی می کند.

عبدالحسین بیات قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درخط لوله اتیلن غرب،‌ در گفتگو با خبرنگار نیپنا اظهار کرد: نمایشگاه امسال با حضور گسترده شرکت های داخلی و خارجی و معرفی توانمندی های سازندگان تجهیزات و قطعات صنعت نفت یک بار دیگر قابلیت های مختلف در صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی کشورمان را نشان می دهد.

بیات تصریح کرد: نمایشگاه از موارد ضروری و حیاتی صنعت کشور است و فرصت طلایی برای به اشتراک گذاشتن توانمندی‌ها و پیشرفت اهالی صنعت و معرفی فرصت های سرمایه گذاری است.
وی درباره ظرفیت‌های خالی موجود در صنعت پتروشیمی گفت : در حال حاضر عوامل مختلفی در ایجاد ظرفیت‌های خالی صنعت تاثیر دارد ظرفیت خالی فعلی صنعت پتروشیمی ۱۲ میلیون تن است که در صورت بهره برداری از آن ۸ میلیون تن به تولیدات صنعت پتروشیمی افزوده خواهد شد.
بیات افزود: یکی از عوامل ایجاد ظرفیت خالی در صنعت کمبود خوراک برای تولید حداکثری واحدهای پتروشیمی است عامل دیگر نارسایی‌های دانش فنی است که می توان با استفاده از پژوهشگاه ها و مراکز دانشگاهی داخلی و خارجی یا مذاکره با صاحبان لیسانس های کمبود دانش فنی واحدهای پتروشیمی را مرتفع کنیم .از دیگر عوامل ایجاد ظرفیت خالی در صنعت پتروشیمی نارسایی تجهیزات است که در زمان ساخت یا زمان طراحی و نظارت ساخت این مشکل به وجود آمده که با انجام تنظیمات فنی می توانیم انتظارات طراحی شده برای واحد را تامین کنیم در این صورت در زنجیره صنایع پایین دستی پتروشیمی اشتغال و تولید جدید ایجاد خواهد شد.
وی در مورد ظرفیت خالی صنعت پتروشیمی در شرایط کنونی گفت: ظرفیت اسمی ظرفیتی است که بر مبنای آن پول پرداخت شده و صاحبان لیسانس یا پیمانکار موظف است بر اساس آن ظرفیت به ما محصول تحویل دهد اما بین ظرفیت تولید فعلی و ظرفیت اسمی فاصله است که به آن ظرفیت خالی یا ظرفیت جذب نشده می‌گویند، هر سازمانی که ظرفیت جذب نشده داشته باشد یعنی با تلف شدن سرمایه روبرو است.
بیات ادامه داد: گاهی عدم همزمانی ساخت و راه اندازی واحدهای بالادستی نفت و تامین کننده خوراک و واحدهای پایین دست نفت در پتروشیمی به دلیل فقدان نگاه زنجیره ای به توسعه صنعت نفت منجر به ایجاد ظرفیت خالی در صنعت می شود. نمونه موفق این مدل را در خط اتیلن غرب شاهد هستیم یعنی بین پیشرفت فیزیکی و سرمایه‌گذاری خط و ساخت طرح های پتروشیمی در مسیر اصل همزمانی و هماهنگی رعایت شده یعنی بهره برداری از خط باید همزمان با بهره‌برداری از واحد باشد تا سرمایه‌گذاری‌ها با هم لینک شوند.
مدیرعامل پیشین شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مورد فاز دوم خط اتیلن غرب اظهار کرد: بعد از کامل شدن کمپرسور دوم ایستگاه سنندج و سیستم اسکالا یا مخابرات می توان  گفت: که تمام فاز دوم خط لوله اتیلن غرب تمام شده است و در مورد طرح های سر راه خط لوله اتیلن غرب نیز به غیر از طرح های اندیمشک و میاندواب بقیه واحدها راه اندازی شده و از خط لوله استفاده می‌کند.
وی در مورد فاز سوم خط لوله اتیلن غرب نیز گفت: این فاز در حدود ۸۶ کیلومتر از سیا مکان تا گچساران خواهد بود و دو ایستگاه شماره ۲ و ۷ خواهد داشت و اسناد مناقصه آن در حال آماده سازی  است و تا کنون ۳۷ درصد آن رشد داشته است.





تعداد بازدید : ۹۹۳