تکمیل زنجیره ارزش، مهمترین پیام ایران پلاست شانزدهم

پایان ایران پلاست؛ نوید آینده ای روشن صنایع پایین دستی پتروشیمی

پایان ایران پلاست؛ نوید آینده ای روشن صنایع پایین دستی پتروشیمی
(دوشنبه ۴ مهر ۱۴۰۱) ۱۰:۲۷

به گزارش نیپنا، شانزدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست که نویدبخش چشم اندازی روشن برای توسعه صنعت پتروشیمی کشور است به پایان رسید؛ چشم اندازی که صرفا شعار نیست، بلکه حاصل برنامه و راهبردی مشخص است.

نمایشگاه ایران پلاست شانزدهم در بیست سالگی خود، از دو جنبه حایز اهمیت است. نخستین جنبه اهمیت آن، گردهمایی مدیران صنعت پتروشیمی برای ارائه برنامه ها و عملکردها در مسیر تبیین چشم انداز این صنعت در سطح کلان است و دومین جنبه، حضور فعال شرکتهای پایین دستی صنعت پتروشیمی و تسریع و تسهیل حرکت در مسیر تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی است. حضور شرکتهای پایین دست در نمایشگاه ایران پلاست امسال، بسیار چشمگیر بود.

وقتی با مدیران و مسئولان شرکتهای پایین دست حاضر در نمایشگاه ایران پلاست، اعم از شرکتهای تولیدکننده محصولات پلیکری، پلاستیکی و ... گفتگو می کردیم، مهمترین جنبه های اهمیت شرکت در این نمایشگاه را دسترسی راحت به مدیران بالادست صنعت پتروشیمی و سیاستگذاران این صنعت و همچنین عرضه دستاوردهای خود به عموم اعلام می کردند. در واقع نمایشگاه ایران پلاست، فرصتی برای حاضران ایجاد می کند تا تعامل نزدیکی با کلیه فعالان صنعت پتروشیمی از بالادست تا پایین دست برقرار کنند.

اگر از منظری کلان به نمایشگاه ایران پلاست بنگریم، می توانیم دو پیام روشن از این نمایشگاهدریافت کنیم.

نخستین پیام، پیامی نویدبخش برای آینده صنعت پتروشیمی است. تسریع حرکت در مسیر تحقق اهداف صنعت پتروشیمی، افزایش سرمایه گذاری در صنعت و تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی، مهمترین برنامه های صنعت پتروشیمی است که در نمایشگاه ایران پلاست، بر تحقق این برنامه ها و اهداف، تاکید شد.

آنچه در صنعت نفت به طور عام و صنعت پتروشیمی به طور خاص حایز اهمیت است، نیاز صنعت به سرمایه گذاری است. صنعت نفت ایران بنا به اعلام وزیر نفت طی هشت سال نیازمند 160 میلیارد دلار سرمایه گذاری است و بنا به اعلام مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی طی برنامه هفتم و هشتم توسعه، طبق پیش‌بینی باید سالانه ۷ تا ۱۰ میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی سرمایه‌گذاری شود.

در سه سال اخیر نیز سالانه حدود ۳ میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی سرمایه‌گذاری شده است که این عدد در سال‌های گذشته وجود نداشت. با توجه به عدد چشمگیر فروش صنعت پتروشیمی، اگر سالانه ۱۰ درصد این فروش، صرف توسعه صنعت پتروشیمی شود، شاهد رونقی به مراتب بیشتر در این صنعت خواهیم بود.

چگونگی تامین این سرمایه و هزینه کرد آن در صنعت از جمله مواردی بود که در نمایشگاه ایران پلاست مورد توجه قرار گرفت تا نویدبخش آینده ای روشن برای صنعت پتروشیمی باشد؛ صنعتی که در دوران تحریم هم تامین کننده اصلی ارز برای کشور بود و نقش مهمی در ثبات ارزی کشور ایفا می کند.

اما پیام دوم، ارتباط تنگاتنگی با حیطه فعالیت ایران پلاست دارد و آن هم تکمیل زنجیره ارزش است. تکمیل زنجیره ارزش در صنایع پایین دستی پتروشیمی، از اهمیت بالایی برخوردار است. پیش از این توسعه صنعت پتروشیمی بدون توجه به تکمیل زنجیره ارزش صورت می گرفت و همین امر موجب اشباع در تولید برخی محصولات می شد. اما در راهبرد جدید صنعت پتروشیمی، تکمیل زنجیره ارزش در دستور کار قرار گرفته است.

مرتضی شاهمیرزایی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در نمایشگاه ایران پلاست امسال بر این امر تاکید کرد و با اشاره به متانول، به عنوان محصولی که با ازدیاد تولید آن مواجه هستیم گفت: "در افق ۱۰ ساله آینده نزدیک به ۴۰ میلیون تن در سال متانول تولید می‌شود که این رقم هم می‌تواند تهدید و هم فرصت باشد. متانول زنجیره ارزش عظیمی دارد و پروپیلن و پلی‌پروپیلن یکی از محصولات آن است که ارزش بالایی دارد و معافیت‌های خوبی برای قیمت خوراک این محصولاتی که در این زنجیره قرار دارند، لحاظ شده است." نکته ای که معاون وزیر نفت در صنایع پتروشیمی بر آن تاکید کرده، یکی از مهمترین گلوگاههای توسعه صنایع تکمیلی و تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی است که چند فایده عمده دارد.

نخست این که تولید متانول کشور را به مسیر صحیحی هدایت می کند و مشکلاتی را که در حال حاضر، واحدهای متانول با آن مواجه هستند رفع می کند، دوم این که زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی را از نظر ارزش ریالی و دلاری نیز تقویت می کند، و سوم این که رونق اقتصادی و اشتغال را که در صنایع تکمیلی به مراتب بیش از صنایع بالادست ایجاد می شود، توسعه می دهد.

در واقع نمایشگاه ایران پلاست، به خودی خود، مهمترین گردهمایی برای تقویت صنایع پایین دست صنعت پتروشیمی است اما پیام مخابره شده از نمایشگاه امسال که توسط معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز مورد تاکید قرار گرفت، برنامه ریزی برای توسعه و تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی است که حاصلی جز رونق صنعت پتروشیمی و همچنین ایجاد اشتغال نخواهد داشت. بنابراین پربیراه نیست اگر تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی را مهمترین پیام نمایشگاه ایران پلاست شانزدهم بدانیم.

 

 

 




تعداد بازدید : ۱,۶۶۳