135

میزان حقوق و دستمزد در صنعت پتروشیمی آمریکا

میزان حقوق و دستمزد در صنعت پتروشیمی آمریکا
(چهارشنبه ۱۵ اَمرداد ۱۳۹۹) ۰۸:۰۰

ماهیت پیچیده صنعت پتروشیمی اغلب به نیروی کار آموزش دیده، با مهارت و تحصیل کرده نیاز دارد. در عملیات کارخانه، این امر باعث شده است از کارگران ماهر تکنسین ها (برای مثال، اپراتور ماشین آلات) و از کارگران غیر ماهر (برای مثال عمله ها) کارگران ماهر ساخته شود.

در سایر حوزه ها، نیاز به شیمیدان ها، مهندسان شیمی و صنعتی و سایر پرسنل آموزش دیده در مسایل فنی (از بذرشناسان تا سم شناسان و جانورشناسان) وجود دارد و این نیاز به طور روز افزون افزایش می یابد.

صنعت پتروشیمی علاوه بر نرخ های بالای حقوق و دستمزد که منعکس کننده میزان دانش- بری مشاغل است، مزایای بسیار عالی را نیز برای کارکنانش در نظر می گیرد. این مزایا عبارتند از تعهد قانونی به پرداخت مخارج، و همچنین برنامه های داوطلبانه، شامل تسهیم سود و سایر روش های پرداخت حقوق، پرداخت مربوط به تعطیلات و سایر اشکال مرخصی ها، بیمه سلامت و عمر، برنامه های خرید سهام، بازنشستگی، مشارکت 401 هزار نفر و سایر موارد مزایا که به صورت انفرادی در نظر گرفته می شود. این نوع مزایا به عنوان بخشی از حقوق و دستمزد تقریبا یک سوم یا بیشتر به هزینه حقوق و دستمزد می افزایند.

صنعت پتروشیمی به دلیل سرمایه گذاری گسترده در دانش و سرمایه، در طول سال های اخیر به منافع قابل توجهی از نظر بهره وری دست یافته است. این منافع حاصل از بهره وری باعث شده است که هزینه های واحد نیروی کار برای شرکت های پتروشیمی افزایش نیابد و حتی در بسیاری از موارد آنها را کاهش دهد.

اکثر کارخانه ها در صنعت پتروشیمی از نظر ماهیتی پیوسته هستند و معمولا مانند یک ساعت کار می کنند. در نتیجه، شیفت های کاری به عنوان یک قاعده اصلی شمرده می شوند و یک هفته کاری معمولا بیش از 40 ساعت است. متوسط هفته کاری، وقتی که با تعداد کارگران بخش تولیدی مقایسه می شود، معیار بسیار دقیقی از فعالیت تولیدی صنعت را ارائه می دهد.

منابع انسانی

جدول 1- ترکیب شغل/ بخش در صنعت پتروشیمی ایالات متحده آمریکا، 2018

منبع: American Chemistry Council analysis based on Bureau of Labor Statistics

داده های مربوط به نیروی کار و حقوق و دستمزد

دفتر آمار نیروی کار (BLS)[1] دو سری آمار در مورد اشتغال به تفکیک صنعت منتشر می کند. مطالعه اشتغال فعلی [2](CES) به روزترین آمار موجود با برآوردهای اولیه در سطح ملی است که تا هفته پایانی ماهی که داده های آن منتشر شده گزارش می شود.

برآوردهای سطح ملی معمولا برای سه هفته پایانی هر ماه در دسترس هستند، اگرچه داده های ملی تنها برای صنایع بزرگ و مهم منتشر می شوند. در مورد صنعت پتروشیمی، داده های مطالعه اشتغال فعلی (CES) تنها آمار اشتغال برای 21 ایالت را منتشر می کند.

دومین مجموعه آمار سری های اشتغال و دستمزدهای تحت پوشش[3] (CEW) است، که داده های مربوط به اشتغال و فیش حقوقی را از ادعاهای ایالتی جمع آوری می کند تا آمار بیمه بیکاری را منتشر کند. این داده ها دقیق ترین و جزیی ترین داده ها در مورد اشتغال و حقوق و دستمزد هستند، اگرچه این داده ها تا برای سال پیش تا 6 یا 9 ماه از سال تقویمی هنوز نهایی نشده اند.

در سطح ملی، داده های مطالعه اشتغال فعلی (CES) و دستمزدهای تحت پوشش (CEW) در مورد صنعت پتروشیمی، به دلیل تفاوتی که در مبدا محاسباتی این دو مرکز وجود دارد، اندکی با یکدیگر فرق دارند. در نتیجه، شورای شیمی آمریکا[4] (ACC) داده های مربوط به اشتغال در سطح ملی که از سوی مرکز داده های مطالعه اشتغال فعلی (CES) منتشر می شود را مبنای تحلیل های خود قرار می دهد.

شورای شیمی آمریکا (ACC) در سطح ملی، از داده های دستمزدهای تحت پوشش (CEW) استفاده می کند، که معمولا یک سال عقب هستند به این دلیل که تحلیل شورای شیمی آمریکا قبل از انتشار داده های جدید توسط مرکز دستمزدهای تحت پوشش داده های خود را منتشر می کند.

نمودار 1 میزان بهره وری نیروی کار در صنعت پتروشیمی ایالات متحده آمریکا را به تصویر می کشد. همان طور که در این نمودار ملاحظه می کنید بهره وری نیروی کار در صنعت پتروشیمی ایالات متحده آمریکا در بازه زمانی بین سال های 1990 تا 2018، یعنی در طول 28 سال، به طور کلی روند صعودی داشته است.

اگرچه شیب این افزایش در فاصله بین سال های 1990 تا 2006 بسیار بیشتر بوده است. به طور کلی به جز سال 2009 و سال 2015 در بقیه موارد بهره وری همواره افزایش یافته است. دلیل افول بهره وری در سال 2009 به وضوح به اثرات رکود اقتصادی گسترده در جهان در سال 2008 بر می گردد و سال 2015 و 2016 نیز نتیجه رکود اقتصادی محدود و تضعیف وضعیت اقتصادی آمریکا است.

نمودار 1- میزان بهره وری نیروی کار در صنعت پتروشیمی ایالات متحده آمریکا

منابع انسانی

منبع: Bureau of Labor Statistics

نمودار 2 نیز میزان حقوق و دستمزد کارکنان و نیز مزایای پرداختی در صنعت پتروشیمی ایالات متحده آمریکا را به تصویر می کشد. این داده ها مربوط به بازه زمانی 10 سال گذشته است. ارقام به صورت کلی است و واحد اندازه گیری آن میلیارد دلار آمریکا است.

همانطور که در این نمودار مشاهده می کنید، کل حقوق و دستمزد و مزایای پرداختی به کارکنان صنعت پتروشیمی ایالات متحده آمریکا در دهه گذشته با یک شیب نسبتا ملایم افزایش یافته است و دلیل این افزایش نیز تعدیل حقوق و مزایا با تورم آمریکا است. البته شیب افزایش تورم به صورت کلی کمتر از شیب افزایش حقوق و دستمزد در صنعت پتروشیمی است. دلیل این امر دو موضوع است: اول اینکه با گذر زمان صنعت پتروشیمی به منظور حفظ کیفیت و انگیزه نیروی کار و جذب نیروهای نخبه و کارآمد سعی کرده است که حقوق و مزایای پیشنهادی خود را بالاتر از صنایع رقیب در نظر بگیرد. دلیل دوم اینکه صنعت پتروشیمی روند افزایشی حقوق و مزایای خود را در جایی بالاتر از افزایش تورم تعیین کرده است تا به این ترتیب قدرت خرید واقعی کارکنان خود را افزایش داده باشد نه اینکه صرفا قدرت خرید یکسان به آنها داده باشد.

نمودار 2- میزان کل حقوق و مزایای پرداختی به کارکنان صنعت پتروشیمی در ایالات متحده آمریکا

منابع انسانی

منبع: Bureau of Labor Statistics



[1] The Bureau of Labor Statistics

[2] The Current Employment Survey

[3] Covered Employment and Wages

[4] American Chemistry Council

تعداد بازدید : ۴,۵۰۴