جهش معامله محصولات شیمیایی در بورس کالا

جهش معامله محصولات شیمیایی در بورس کالا
(شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۹) ۱۳:۰۲

حجم عرضه در بازار شیمیایی‌های بورس کالاهفته گذشته با 3 درصد رشد همراه شد و به 56 هزار و 253 تن رسید که بالاترین رقم از فروردین‌ امسال است و حجم تقاضا نیز به بیش از 49 هزار تن رسید که رشد 1.87 درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار نیپنا ، در هفته گذشته حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا تغییر محسوسی با هفته قبل از آن نداشت و شاهد بودیم که رقم عرضه در سطوحی نزدیک به 82 هزار و 700 تن به ثبت رسید. این در حالی بود که حجم تقاضا با 4.88 درصد رشد به 130 هزار و 400 تن رسید که بالاترین رقم ثبت شده از اوایل اردبهشت‌ماه تاکنون است. رشد تقاضا را می‌توان به دلیل افزایش قیمت ارز در روزها و هفته‌های اخیر منطقی ارزیابی کرد آن‌هم در شرایطی که سخت‌گیری‌ها در مسیر تقاضا موجب شده تا خودنمایی محسوسی را در این بخش شاهد نباشیم آن هم در وضعیتی که واقعیت‌های بازار از نیاز بیشتر به مواد اولیه و رشد تقاضا با محوریت تقاضای واقعی و تقاضای سفته‌بازی و واسطه‌گری حکایت دارد.

کارشناسان در بازار محصولات پایین دستی اعتقاد دارند که برای آرامش بیشتر در این معاملات نیاز است که حجم عرضه‌ها افزایش یابد. در هفته گذشته حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا با 0.4 درصد همراه شد و به 75 هزار و 100 تن رسید که اگرچه بالاترین رقم در 7 هفته اخیر است ولی باز هم کمتر از واقعیت‌های بنیادین در بازار برآورد می‌شود. در هفته گذشته بیش از 90 درصد عرضه‌ها مورد داد و ستد قرار گرفت که به معنی عزم جدی خریداران در فعالیت‌های معاملاتی در بازار پلیمرهای بورس کالاست.

همچنین در هفته گذشته حجم عرضه در بازار شیمیایی‌های بورس کالا با 3 درصد رشد همراه شد و به 56 هزار و 253 تن رسید که بالاترین رقم از فروردین‌ماه سال جاری است. در همین زمان حجم تقاضا به 49 هزار و 232 تن رسید که رشد 1.87 درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی بود که رشد تقاضا بیشتر به سمت ترکیبات جذاب حرکت کرد و در نهایت حجم معاملات محصولات شیمیایی در بورس کالا با 0.4 درصد افت به 42 هزار و 869 تن رسید که هنوز در سطوح بالایی قرار دارد. این آمارهای معاملاتی نشان می‌دهد که بازار شیمیایی‌ها به عنوان مکمل بازار پلیمرها در شرایط متعادلی قرار داشته و می‌تواند روزهای بهتری را برای تولید در صنایع تکمیلی رقم بزند.

تعداد بازدید : ۳,۳۰۲