گزارش معاملات سهام پتروشیمی در هفته تاریخ ساز بورس

گزارش معاملات سهام پتروشیمی در هفته تاریخ ساز بورس
(شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۹) ۱۲:۲۶

هفته گذشته شروع معاملات سهام با رشدی فزاینده آغاز شد و با وجود کاهش 10 درصدی شاخص در میانه هفته، این شاخص در آخرین روز معاملات رکورد افزایش 66 هزار واحدی را ثبت کرد و نمادهای پتروشیمی از تاثیرگذاران این افزایش شاخص تاریخی بودند.

به گزارش خبرنگار نیپنا، هفته گذشته منتهی به 11 تیرماه 99 هفته ای تاریخ ساز در معاملات بازار سهام به شمار رفت. این درحالی بود که برخی از تحلیلگران پیش بینی اصلاح بازار و احتمال نوسان منفی نمادها را داده بودند اما علی رغم آن تحلیل ها، بازار روند افزایش غیرقابل پیش بینی را نشان داد و کلیه نمادها در بیشتر روزهای هفته سبز و مثبت شدند و تنها یک روز از هفته ( دوشنبه 9 تیرماه) شاخص کل منفی شد که این کاهش با وجود نوسان منفی 27 درصد در ابتدای روز با مقاومت و حمایت نمادهای پتروشیمی، پالایشی و خودرو به منفی 10 درصد رسید و این گروه های تاثیرگذار در آن روز توانستند از آثار منفی بازار کم کنند.

شاخص کل بورس در اولین روز هفته گذشته از 46 هزار واحد به 66 هزار واحد رشد در آخرین روز معاملات هفته رسید که این رشد، رکورد افزایش شاخص در تاریخ بورس به شمار می رود و رقم شاخص کل بورس از یک میلیون و 466 هزار واحد به یک میلیون و 612 هزار واحد رسید که این رقم نیز یک رکورد محسوب می شود.

ارزش مجموع روزانه معاملات بورس و فرابورس در بازار سهام هفته گذشته از مرز 27.464 میلیارد تومان گذشت که البته این رقم در طول ایام هفته به صورت متغیر با نوسان مواجه شد؛ اما نکته حائز اهمیت ورود پول حقیقی به بازار بود که رقم آن نسبت به هفته های گذشته از افزایش چشمگیری برخوردار بود به طوری که صف خرید چند میلیونی ویا میلیاردی سهام از روند ورود پول حقیقی به بازار حکایت می کرد و تنها یک روز از هفته یعنی سه شنبه 10 تیرماه نزدیک به 2700 میلیارد تومان ورود نقدینگی و پول حقیقی توسط معامله گران به بازار سهام گزارش شده است. همچنین گفتنی است که در طول هفته گذشته معامله گران حقیقی در خرید و فروش سهام از معامله گران حقوقی پیشی گرفتند.

در عین حال نمادهای پتروشیمی در بازار سبز و مثبت هفته از تاثیرگذاران شاخص و از نمادهای پربیننده بودند به طوری که در همان ساعات ابتدایی، معاملات این نمادها با صف خرید میلیونی مواجه شدند. نمادهای فارس، تاپیکو، پارس، نوری از نمادهای پربیننده و شاخص سازبورس در برخی از روزهای هفته به شمار آمدند. به طوری که نماد فارس نزدیک به 4500 هزارواحد و تاپیکو بیش از1500 واحد توانستند در شاخص کل بورس تاثیربگذارند.
در فرابورس نیز شگویا، زاگرس، مارون، کرماشا، شخارک، شیراز، شپدیس، شبصیر از تاثیرگذاران این بازار بودند که در سقف قیمت روزانه طی روزهای هفته قرار گرفتند.

گزارش اطلاع رسانی ماهانه از فروش وسودآوری مجامع

هفته گذشته اطلاع رسانی برخی شرکت های پتروشیمی همراه با برگزاری مجامع سالیانه این گونه شرکت ها همراه بود.

پتروشیمی آریا ساسول با نماد آریا مجمع سالیانه خود را با تقسیم سود ۸.۷۴۰ ریالی برای سهامداران برگزار کرد. همچنین این شرکت با انتشار گزارش حسابرسی خرداد ماه در کدال اعلام کرد که توانسته است از فروش داخلی و صادراتی اتیلن، پلی اتیلن سبک، پلی اتیلن متوسط و سنگین، سی تری پلاس 838.425 میلیارد تومان در این ماه درآمد کسب کند.

در بین مجامع بورسی هفته گذشته نیز مجمع شرکت مبین انرژی خلیج فارس نیز با تقسیم سود به ازای هر سهم ۱۸۵ تومان برگزار شد. از جمله مشخصه این مجمع اعلام افزایش سرمایه شرکت در سال جاری و همچنین حمایت از سهامداران عمده به عنوان اهداف و برنامه ریزی های شرکت مبین انرژی خلیج غارس عنوان شد.

همچنین از گزارش اطلاع رسانی کدال این طور برمی آید که مجموع فروش داخلی و صادراتی پتروشیمی شیراز با نماد شیراز 380.563 میلیارد تومان گزارش شده است.

پیش بینی سهام شرکت های پتروشیمی در هفته جاری

وزارت نفت با کاهش دستوری قیمت خوراک اتان شرایطی را برای شرکت های مصرف کننده این خوراک فراهم آورده است که به زعم کارشناسان، این سیگنال مناسبی برای شرکت های پتروشیمی مصرف کننده اتان است.

بر اساس این ابلاغیه و با هدف جلوگیری از زیان‌دهی واحدهای تولیدکننده اتیلن، کف قیمت فروش گذشته اتان با ۲۰ دلار کاهش معادل ۲۰۰ دلار در تن تعیین شد. به عبارتی قیمت 2۲۰ دلار خوراک اتان برای تحویل به واحدهای تولید اتیلن، حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است و این موضوع علاوه بر رقابتی کردن قیمت تولید محصولات پتروشیمی، بر روی سود شرکت‌های وابسته به این محصول در بورس نیز موثر خواهد بود.

همچنین بحث کاهش نرخ خوراک پتروشیمی های اوره ساز مثل پتروشیمی کرمان، پتروشیمی شیراز و پردیس و شرکت های بزرگ مانند تاپیکو و ... نیز مرکز توجه بازار خواهند بود.

افزایش قیمت دلار و تثبیت آن در قیمت های بالاتر باعث افزایش نرخ فروش شرکت های صادرات محور و افزایش سودآوری آن ها خواهد شد. شرکت های صادرات محور در نمادهای پتروشیمی که محصولات آن ها بر اساس قیمت های جهانی است بیشتر از سایر صنایع تحت تاثیر نرخ دلار قرار خواهند گرفت. به اعتقاد تحلیلگران هر چه حاشیه سود ناخالص این شرکت ها کم تر باشد با افزایش نرخ دلار و به دنبال آن افزایش نرخ فروش، سودآوری بیشتری را تجربه خواهند کرد.

همچنین گروه هایی با برنامه تجدید ارزیابی دارایی ها و نمادهایی که از ارزش ذاتی فاصله دارند می توانند مورد توجه بازار پیش رو باشند، گروه های پتروشیمی ، معدنی و فلزات اساسی و گروه هایی که با حذف ارز 4200 تومانی مواجهند، می توانند همچنان در بازار پیشرو باشند.

نکته تاثیرگذار دیگر اینکه در فصل مجامع، تمرکز به نمادهای موثر بازار که سود نقدی بیشتری تقسیم می کنند، افزایش می یابد که این تقسیم سود در نمادهای پتروشیمی و جلب توجه سهامداران به چشم می خورد.

گزارش: مریم میخانک بابایی

تعداد بازدید : ۳,۸۲۰