نبض بازار در دست پتروشیمی ها طی نخستین هفته تابستان 99

نبض بازار در دست پتروشیمی ها  طی نخستین هفته تابستان 99
(شنبه ۷ تیر ۱۳۹۹) ۱۱:۰۴

سهام پتروشیمی ها در بورس طی هفته گذشته از تاثیرگذاران شاخص بودند و با انتشار گزارش فروش و سودآوری شرکت های پتروشیمی در فصل بهار، این سهام بیش از گذشته مورد توجه سرمایه گذاران بازار قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار نیپنا، ابتدای هفته گذشته که با آخرین روز بهار 99 ( شنبه 31 خرداد) آغاز شد، شاخص کل بورس شروع 40 هزار واحدی را تجربه کرد و این رقم در طول هفته با میانگین 30 تا49 هزار واحدی تداوم داشت و شاخص کل بورس از یک میلیون و 270 هزار واحدی در ابتدای هفته به یک میلیون و 419 هزار واحدی در آخرین روز معاملات هفته(چهارشنبه 4 خرداد) رسید.

در شاخص فرابورس نیز رشد سهام به صورت لحظه ای قابل مشاهده بود و ارزش معاملات مجموع بورس و فرابورس درهفته گذشته از 11.582 میلیارد تومان در ابتدای هفته به 18.428 میلیارد تومان در آخرین روز معاملات هفته رسید.

ورود به فصل تابستان، نبض بازار در گروه های بورسی با افزایش قیمت سهام مواجه بودند و سهام شرکت های پتروشیمی نیز این افزایش قیمت را تجربه کردند و مورد اقبال سهامداران حقیقی و حقوقی قرار گرفتند و نمادهای پتروشیمی در طول هفته با صف خرید و تقاضا روبه رو شد.

در عین حال با توجه به اعلام گزارش مالی ماهانه (خرداد) پتروشیمی ها به بورس و مقایسه آن نسبت به ماه های قبل نشان از سودآوری و افزایش فروش داخلی و خارجی محصولات پتروشیمی داشت و این امر منجر به دستیابی سیگنالی ارزنده برای خرید سهام پتروشیمی ها در بورس محسوب شد.

در بین شرکت های پتروشیمی، فارس، تاپیکو و پارس به عنوان نمادهای تاثیرگذار شاخص کل بورس تهران بودند. نماد فارس با افزایش میانگین هزار تا بیش از 3 هزار واحدی در طول هفته مواجه بود و تاپیکو نیز در روزهایی از هفته تاثیر بیش از 1300 واحدی را در بورس تجربه کرد.

در فرابورس نیز همچنان نمادهای آریا، شگویا، زاگرس و مارون در طول هفته از نمادهای تاثیرگذار بودند به طوری که نماد آریا با صف خرید بیش از 100 میلیونی سهم مواجه است و دیگر نمادها نیز در سقف قیمتی روزانه طول هفته قرار گرفتند.

گران ترین نمادهای پتروشیمی در سقف قیمت روزانه هفته گذشته

هفته گذشته کلیت نمادهای پتروشیمی در بازار مثبت و سبز بودند و تنها تعداد اندکی از نمادهای پتروشیمی نتوانستند سقف قیمتی را پر کنند. اما در این بین حتی گران ترین سهم های پتروشیمی در بازار نیز مورد توجه سهامداران قرارگرفتند. این سهم ها مانند پارس، نوری، زاگرس و شفن با وجود بالا بودن قیمت نسبت به دیگر سهم های پتروشیمی در مدار مثبت بازار و حجم تقاضای خرید قرار داشتند.

مقایسه سودسازی نمادهای پتروشیمی

بر اساس آمارهای به دست آمده و اعلام گزارش شرکت های پتروشیمی در قالب گروه های پلیمرساز، اوره ساز و متانول ساز که به دلیل افزایش میزان فروش محصولات توانستند به روند سودآوری برسند؛ این گونه نمادها در بین دیگر نمادهای پتروشیمی از سیگنال های فروش هم به حساب آمدند.

در میان پتروشیمی های پلیمرساز شغدیر( پتروشیمی غدیر) بیشترین درصد رشد سود به ازای هر سهم و بیشترین پیشنهاد تقسیم سود از سوی هیات مدیره را داشته است و پس از این شرکت به ترتیب جم پیلن، جم، نوری، شبصیر، آریا و مارون در مرحله بعدی رشد سود ناشی از فروش و تقسیم سود را گزارش دادند.

در متانول سازان شفن ( پتروشیمی فناوران) تنها پتروشیمی بوده که با افزایش سود رو به رو بوده است. پتروشیمی زاگرس نیز هفته گذشته از تقسیم سود 90 درصدی در مجمع عادی سالیانه خود خبر داد و خبر دوم از پتروشیمی زاگرس اینکه قرار است پتروشیمی زاگرس از بازار فرابورس به بازار بورس انتقال یابد.

پتروشیمی شیراز در میان اوره سازان افزایش 102 درصدی سود را نشان می دهد اما هیئت مدیره آن پیشنهادی برای تقسیم سود مطرح نکرده است اما در مقابل پتروشیمی خراسان با پیشنهاد تقسیم سود 80 درصدی، بالاترین رقم پیشنهادی را ارائه داده است.

در میان اخبار منتشر شده در زمینه نمادهای پتروشیمی، خبر کاهش نرخ خوراک گاز متان مورد مصرف شرکت های اوره ای و متانول ساز به دلیل کاهش نرخ جهانی متان از 9250 ریال به 7400 ریال منتشر شد که تحلیلگران معتقدند در صورت تائید این ارقام ، نمادهایی که از تاثیر این کاهش نرخ خوراک مثبت خواهند شد نماد شخارک، شفن و زاگرس خواهند بود.
شفاف سازی نمادهای پتروشیمی با انتشار گزارشات حسابرسی ماهانه

شرکت های پتروشیمی با اعلام گزارشات حسابرسی ماهانه (خرداد ماه) به بورس و انتشار آن در سامانه کدال، صورت های مالی و میزان فروش خود را به سهامداران اعلام کردند. پتروشیمی تخت جمشید با نماد جم در گزارش ماهانه خود از فروش 64.969 میلیارد تومان خبر داد.

پتروشیمی غدیر با نماد شغدیر از جمع فروش داخلی وصادراتی pvc در خرداد ماه120.207 میلیارد تومان و پتروشیمی آبادان از فروش داخلی وصادراتی محصولات خود به رقم 4.572 میلیارد تومانی رسیده است. همچنین جم پیلن با فروش 266 میلیارد تومانی در خرداد ماه حدود 9 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش درآمد داشته است.

پتروشیمی خراسان در گزارش خود از فروش صادراتی و داخلی محصولات اوره آمونیاک و ملامین در خرداد به رقم 59.249 میلیارد تومان رسیده است. پتروشیمی پردیس با نماد شپدیس نیز در گزارش یک ماهه خرداد ماه از فروش اوره و آمونیاک داخلی و صادراتی رقم 488.146 میلیارد تومان کسب درآمد کرده است.

پتروشیمی فجر انرژی خلیج فارس با نماد بفجر از فروش داخلی خود 241.258 میلیارد تومان کسب درآمد کرد.

پتروشیمی فناروان با نماد شفن از فروش داخلی متانول، اسید استیک، منواکسید کربن و هیدروژن و فروش صادراتی متانول و اسید استیک 193.393 میلیارد تومان کسب درآمد داشته است.

بازدهی شاخص در فصل بهار و پیش بینی روند بازار پتروشیمی

بازدهی شاخص بورس دربهار 99 به رقم 140 درصدی رسید و ارزش معاملات نیز در روزهای پایانی فروردین و اوایل اردیبهشت بالاترین حد خود را تجربه کرد و ارزش معملات از مرز 18 هزار میلیارد تومان عبور کرد، اتفاقی که در روزهای پایانی خرداد نیز رخ داد.

تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند با ورود به فصل تابستان در روزهای اخیر شاهد افزایش نرخ سهام برای اکثر صنایع هستیم و افزایش نقدینگی در روزهای پایانی خرداد از جمله مواردی است که به عنوان عامل صعود بورس در سه ماهه آتی عنوان می شود. در این بین نمادهای پتروشیمی به دلیل سیگنال های فروش وسودآوری حجم قابل توجهی را به خود اختصاص دادند و حتی برخی از تحلیلگران معتقدند پتروشیمی ها از جمله نمادهای تاثیرگذار در بازار خواهند بود که می توانند شاخص را به 2 میلیون واحدی برسانند.

گزارش: مریم میخانک بابایی


تعداد بازدید : ۵,۱۱۵