محمدی خبر داد:

تولید 3 میلیون تن پروپیلن / توسعه طرح های پیشران از مسیر پروپیلن

تولید 3 میلیون تن پروپیلن / توسعه طرح های پیشران از مسیر پروپیلن
(دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹) ۱۶:۱۳

بهزاد محمدی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی امروز دوشنبه (26 خرداد ماه) در نشستی خبری، آخرین برنامه ها و دستاوردهای صنعت پتروشیمی را ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار نیپنا، محمدی با اشاره به این که شیوع ویروس کرونا، اقتصاد جهانی را تحت تاثیرخود قرار داده است و بر اساس پیش بینی ها اقتصاد جهانی در سال 2020 حدود 3 درصد کوچکتر خواهد شد گفت: با وجود مشکلات مختلف، صنعت پتروشیمی ایران نقش تاثیرگذار خود را در اقتصاد ملی همچنان دارا است، به طوری که رتبه نخست تامین منابع ارزی کشور، در اختیار شرکت های پتروشیمی است.

وی ادامه داد: سال گذشته شاهد کاهش قیمت برخی محصولات در بالای زنجیره بودیم و بیشترین آسیب را محصولات بالادست دیدند و بخش های پایین دستی آسیب کمتری دیدند.

توسعه هوشمند، راهبرد جدید توسعه پتروشیمی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: در مسیر توسعه باید به سمت تکمیل زنجیره ارزش حرکت کنیم تا از این شرایط مصون بمانیم و اکنون صنعت پتروشیمی در دوره انتقال به سر می برد و باید از وضعیت توسعه "یک محصول - یک خوراک" به سمت توسعه "یک خوراک و چندین محصول" حرکت کنیم تا ضمن ایجاد توسعه پایدار، تاب آوری خود را افزایش دهیم.

وی با بیان این که از نظر ما قوانین جهانی موفقیت تغییرکرده است گفت: راهکار امروز برای توسعه این صنعت توسعه هوشمندانه است و این امر در دستور کار شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار دارد و لازم است توسعه این صنعت از سوی NPC به عنوان سکاندار صنعت انجام شود و این نقش تقویت شود.

تولید پایدار، تامین نیاز داخلی

وی درباره تولید محصولات پتروشیمی و تامین نیاز داخلی گفت: خوشبختانه با توجه به برنامه ریزی های انجام شده فعالیت ها و تولید پایدار ادامه دارد و در بازارهای داخلی طی اردیبهشت ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد رشد 11درصدی انجام معامله محصولات پتروشیمی در بورس کالا بودیم.

محمدی درباره عملکرد سال 98 اظهارکرد: در سال گذشته در مجموع 35 میلیون تن خوراک - معادل 800 هزار بشکه نفت خام در روز - از صنعت نفت و گاز دریافت کردیم که این میزان در سال 1400 به معادل یک میلیون و پانصد هزار بشکه نفت خام خواهد رسید. بنابراین باید گفت فرایند خروج از خام فروشی به شکل واقعی در صنعت پتروشیمی در حال اجراست.

تولید 333 گرید پلیمری و 42 ماده شیمیایی

وی با بیان این که 56 مجتمع با ظرفیت تولید 66 میلیون تن در سال گذشته فعال بودند گفت: از این تعداد 3 مجتمع وظیفه تامین یوتیلیتی (سرویس های جانبی) را برعهده دارند و محصولات پلیمری، شیمیایی، هیدروکربوری و کود اوره مهمترین محصولات تولیدی بودند که در بازار داخل و نیز مقاصد صادراتی عرضه شد.

محمدی به تولید 333 نوع گرید پلیمری و 42 نوع مواد شیمیایی اشاره کرد و افزود: 31 میلیون تن محصول نهایی قابل فروش در سال گذشته داشتیم که 23 میلیون تن به مقاصد صادراتی و 8 میلیون تن در داخل کشورعرضه و اغلب از طریق بورس کالا توزیع شد.

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: ارزش 23 میلیون تن محصول صادراتی در سال گذشته 10 میلیارد دلار و ارزش محصولاتی که در داخل کشور توزیع شده است 5 میلیارد دلار بود که در مجموع ارزش تولید محصولات پتروشیمی در سال گذشته 15 میلیارد دلار بوده است.

پتروشیمی پیشرو در تامین ارز در سامانه نیما

وی افزود: سال گذشته تعهد واریز 60 درصدی سامانه نیما را به بانک مرکزی داده بودیم که کاملا انجام شد و باید گفت که حدود 85 درصد از ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی به سامانه نیما واریز شد و این نشان دهنده نقش مهم صنعت پتروشیمی در اقتصاد کشور است.

  معاون وزیر نفت افزود: در بازار داخلی هیچ صنعتی نیست کهاین حجم محصول را به صنایع پایین دستی تحویل دهد و 15 هزار بنگاه کوچک و بزرگ با 880 هزار نفر اشتغال مستقیم را تامین خوراک کند.

محمدی افزود: با درنظر گرفتن همه صنعت پتروشیمی در بالادست و پایین دست در مجموع 980 هزار نفر در حال فعالیت در این صنعت هستند.

معاون وزیر نفت بیان کرد: ما در نگاه کوتاه مدت و بلند مدت 2 برنامه جهش دوم و سوم را داریم. در جهش دوم 27 طرح تا پایان سال 1400 به تولید می رسند و ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی به 100 میلیون تن خواهد رسید؛ همچنین باید به این نکته اشاره کرد که در برنامه ششم توسعه رسیدن به ظرفیت تولید 100 میلیون تن برنامه ریزی شده بود و این هدف تحقق خواهد یافت و درآمد صنعت از 15 به 25 میلیارد دلار تا پایان سال 1400 بر پایه قیمت های سال 95 افزایش می یابد.

1399 ، سال طلایی صنعت پتروشیمی

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی سال جاری را سال طلایی صنعت پتروشیمی معرفی کرد و گفت: 16 طرح برای بهره برداری در سال 99 برنامه ریزی شده است که به دلیل شیوع ویروس کرونا و برخی مشکلات پیش آمده ممکن است 3 یا 4 طرح در اوایل سال 1400 به بهره برداری برسد اما به طور یقین 12 طرح امسال و در سال جهش تولید به ارزش 11.3 میلیارد دلار به بهره برداری می رسد.

وی اظهارکرد: با افتتاح این طرح ها درجهش دوم، ظرفیت تولید صنعت از 66 به 90 میلیون تن خواهد رسید و رشدی 35 درصدی رقم خواهد خورد.

محمدی طرح های متانول کاوه، فاز نخست بوشهر، تولید کاتالیست لرستان، میاندوآب، کیمیای پارس خاورمیانه، پالایش گاز بید بلند 2، اوره و آمونیاک لردگان، فاز دوم ایلام، هگمتانه همدان که برای نخستین بار pvc با گرید پزشکی را تولید خواهد کرد وهمچنین فاز نخست پتروکیمیای ابن سینا، پتروپالایش کنگان، اکسیر حلال عسلویه، فاز نخست مسجد سلیمان، پالایش پارسیان سپهر، سبلان، فاز نخست آرتا انرژی و دی آریا پلیمر را از طرح هایی معرفی کرد که قرار است به بهره برداری برسند.

وی افزود: 4 طرح پارسیان سپهر، سبلان،آرتا انرژی و دی آریا پلیمر ممکن است در 3 ماهه پایانی سال جاری آماده بهره برداری نشوند.

جهش سوم با رویکرد تنوع بخشی محصولات

محمدی درباره طرح های جهش سوم هم گفت: در جهش سوم هدف گذاری شده است که تا پایان سال 1404 به سبد پروژه های صنعت 27 طرح دیگر افزوده شود و ظرفیت تولید به 130 میلیون تن برسد که به این ترتیب درآمد صنعت به 34 میلیارد دلار می رسد.

محمدی درباره ویژگی های جهش سوم تصریح کرد: طرح هایی با دانش فنی ایرانی برای نخستین بار ساخته خواهند شد و تولید 10 محصول جدید در جهش سوم تحقق خواهد یافت که از میان آنها می توان به طرح PDH در ماهشهر و طرح ESBR اشاره کرد.

وی ادامه داد: مشارکت بخش خصوصی در جهش سوم 3 برابر جهش دوم است و برای ایجاد ظرفیت بیشتر خوراک، 3 طرح NGL در حال ساخت است و طرح های NGL 3100 دهلران، 3200 غرب کارون، و خارک سه طرحی هستند که ظرفیت تولید خوراک را افزایش می دهند. همچنین طرح های پتروپالایش کنگان، پارسیان سپهر، اتان ریکاوری پتروشیمی بوشهر و بیدبلند 2 از دیگر طرح هایی هستند که سبب افزایش خوراک پتروشیمی ها می شوند.

محمدی افزود: در مجموع 7 طرح تامین خوراک به ارزش 8.5 میلیارد دلار با ظرفیت تولید 14 میلیون تن خوراک در حال ساخت است.

ریل گذاری توسعه صنعت با طرح های پیشران

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهارکرد: طراحی طرح های پیشران در صنعت پتروشیمی به عنوان یک راهبرد مورد توجه قرار دارد و این طرح ها با هدف رفع نیازهای داخلی و بی نیازی از واردات، ایجاد توازن و تنوع بخشی محصولات، کمک به تکمیل زنجیره ارزش و توسعه صنایع پایین دستی اجرا می شوند.

محمدی این طرح ها را بسیار جذاب معرفی کرد و گفت: طرح های پیشران در 4 گروه متانول، پروپیلن، اتیلن و بنزن تعریف شده اند و بسته های سرمایه گذاری در هفته های آتی برای سرمایه گذاران بخش خصوصی ارائه خواهد شد.

توسعه طرح های پیشران از مسیر پروپیلن

محمدی به کمبود پروپیلن در کشور اشاره کرد و افزود: اکنون حدود980 هزار تن پروپیلن در کشور تولید می شود که 150 هزار تن آن از سوی پالایشگاه ها و 830 هزار تن دیگر نیز توسط مجتمع های پتروشیمی تولید می شود. حدود 200 هزار تن هم کمبود پروپیلن در کشور وجود دارد که این نیاز در سال های آتی به حدود 700 هزار تن می رسد. بنابراین برنامه ریزی کردیم تا با استفاده از روش های مختلف ظرفیت تولید پروپیلن را به 3 میلیون تن برسانیم.

محمدی افزود: روش تبدیل گاز طبیعی و متانول به پروپیلن برنامه در دست اقدام است و دانش فنی این روش ها را داریم و با توجه به متانول مازاد می خواهیم ظرفیت تولید پروپیلن را افزایش دهیم. به همین دلیل روش MTP که از سوی شرکت پژوهش و فناوری بومی سازی شده است به عنوان یک روش برای احداث واحدهایی در سواحل کشور در دستور کار قرار دارد و پروپیلن تولیدی هم به وسیله خطوط لوله به نقاط مرکزی کشور منتقل خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این طرح ها اقتصاد جذابی ندارند تلاش داریم تا با تخفیف قابل توجه خوراک گاز طبیعی و معافیت های مالیاتی، جذابیت را برای سرمایه گذاران ایجاد کنیم. همچنین دانش فنی نیز ازسوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در اختیار متقاضیان قرار می گیرد و در دوران بهره برداری به شکل اقساطی هزینه را برداشت می کنیم.

در بحث GTP نیز برنامه ریزی کردیم که از مسیر گاز طبیعی به تولید پروپیلن برسیم و با توجه به دانش فنی موجود می توان به هدف گذاری های انجام شده دست یافت. ضمن اینکه مراحل اجرایی ساخت نخستین طرح GTPP کشور با استفاده از دانش فنی ایرانی در اسلام آباد غرب آغاز شده است.

بومی سازی 10 دانش فنی تا سال1400
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به روند بومی سازی دانش فنی در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی اشاره کرد و گفت: تاکنون 7 دانش فنی در کشور بومی سازی شده است و تا سال 1400 به 10 دانش می رسد.
وی حجم تجارت سالانه کاتالیست در جهان را 33.5 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: از این میزان 18 میلیارد دلار مربوط به صنایع پالایشی و پتروشیمی است.

محمدی حجم بازارکاتالیست در کشور را 400 میلیون دلار درسال برآورد کرد و افزود: ما در صنعت پتروشیمی 40 گروه کاتالیستی داریم که تاکنون 16 گروه داخلی سازی شده است و 11 گروه هم تا پایان سال 1400 بومی سازی می شود و 13 گروه نیز در مرحله تحقیق و توسعه است.

وی همچنین درباره تجهیزات ساخت داخل و حمایت از سازندگان ایرانی اظهارکرد: استفاده از توان حداکثری سازندگان داخلی همواره مورد تاکید بوده است و فقط برخی تجهیزات خاص از خارج از کشور وارد می شود.

محمدی درباره برخی صنایع که افزایش قیمت ها را به شرکت های پتروشیمی نسبت می دهند نیز گفت: با وجود افزایش حجم معاملات در بورس کالا باید گفت که پتروشیمی ها کاهش 8 درصدی قیمت را داشتند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره صادرات نیز گفت: با وجود برخی موانع ما صادرات خود را انجام می دهیم و روند رو به جلو تولید با جدیت ادامه دارد.

وی به تشکیل صندوق پروژه و تامین مالی طرح ها از طریق نقدینگی های موجود اشاره کرد و افزود: از سال گذشته تشکیل صندوق سرمایه گذاری خصوصی کلید خورده است و به زودی نحوه فعالیت این صندوق نهایی خواهد شد، همچنین شورای تامین مالی در وزارت نفت نیز تشکیل شده است و اقدام های موثری در حال انجام است.


تعداد بازدید : ۶,۲۷۴