آرامش معاملات پتروشیمی‌ها در بورس کالا

آرامش معاملات پتروشیمی‌ها در بورس کالا
(شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹) ۱۱:۱۹

بازار پلیمرها و محصولات شیمیایی بورس کالا هفته گذشته با کاهش حجم معاملات روبه‌ رو شد که البته نیمه‌تعطیل بودن هفته گذشته را باید در این خصوص در نظر گرفت.

 به گزارش خبرنگار نیپنا ،  هفته گذشته شاید کاهش 24.65 درصدی حجم معاملات پلیمرها که از یک سو به دلیل عدم تأیید معاملات PVC  از جمله رویدادهای معامله محصولات پتروشیمی در بورس کالا بود و از سوی دیگر به دلیل کاهش عرضه‌ها  را باید مهمترین خبر بنیادی در بازار پلیمرهای بورس کالا به شمار آورد که در نهایت نشان‌دهنده آن است که حجم معاملات به صورت واقعی تغییر خاصی به نسبت هفته قبل از آن نداشته است .

در کل بازار پلیمرها دستخوش تغییر شده و رشد قیمت‌های نیمایی ارز به افزایش قیمت‌های پایه منجر شده و رشد قیمت آزاد ارز نیز میل به خرید را تقویت کرده است. نوسان قیمت آزاد ارز در کنار بیم و امید از بازگشایی کامل مرزهای زمینی مواردی است که تولید و صادرات را توجیه‌پذیر می‌کند که خروجی آن امیدواری بیشتر به رونق بازار در روزهای آینده است. 

کاهش 11 درصدی حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا و ثبت رقم 84 هزار و 260 تن که کمترین میزان از روزهای نیمه‌تعطیل ابتدای سال جاری تاکنون بود یکی از دلایل مهمی است که کاهش حجم معاملات را رقم زد. در کنار آن ابطال معاملات PVC به دلیل رشد عجیب قیمت‌ها تا جایی که حتی رشد 70 درصدی را هم نشان داد دلیل دوم بود ولی معاملات PVC تأیید نشد که البته بزرگ‌ترین رقابت در تاریخ معاملات PVC در سال‌های اخیر بود. دلیل سوم را می‌توان افت 14 درصدی حجم تقاضای پلیمرها و درج رقم 96 هزار و 740 تن به شمار آورد که باز هم به دلیل ابطال معاملات PVC این رقم کمتر از واقعیت‌های بورس کالا بود.
 
این دلایل را می‌توان مهمترین زمینه‌های افت حجم معاملات پلیمرها به شمار آورد که البته اثرگذاری بزرگی بر کلیت بازار به همراه نداشتند. به صورت دقیق‌تر حجم معاملات کل در بازار پلیمرهای بورس کالا چندان هم تغییر نکرده است یعنی اگر افت عرضه و ابطال معاملات را به شمار آوریم، حجم داد و ستد پلیمرها تغییر خاصی با هفته قبل از آن نداشته است. البته برخی از گروه‌های کالایی مثلاً بسیاری از پلی‌اتیلن‌ها حجم معاملات کاهشی داشته‌اند که خود بر آینده بازار و قیمت‌های بازار اثرگذار خواهد بود.

 



تعداد بازدید : ۳,۱۰۳