نقش موثر بازار سرمایه در تامین مالی طرح های پتروشیمی

نقش موثر بازار سرمایه در تامین مالی طرح های پتروشیمی
(دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹) ۱۳:۱۱

نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران گفت:پتروشیمی‌ها،‌ منبع پایدار درآمد کشور محسوب می‌شوند و نقش بازار سرمایه در تامین مالی طرح های توسعه ای در این صنعت مهم و تاثیرگذار است.

عباس آرگون، نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار نیپنا با بیان اینکه پتروشیمی‌ها به‌عنوان آخرین حلقه از زنجیره ارزش در صنایع نفت و گاز می‌توانند علاوه بر ایجاد درآمد برای کشور، ‌مانع از خروج مواد خام شده و امکان ارزآوری بیشتر فراهم کنند، گفت:از همین رو اغلب کشورهایی که منابع بزرگ هیدروکربوری را در اختیار دارند،‌ به دنبال توسعه صنعت پتروشیمی بوده و هستند.

وی ادامه داد: اکنون با توجه به افزایش تقاضا برای محصولات پتروشیمی در داخل و خارج از کشور، توسعه مجتمع‌های پتروشیمی در دستور کار قرار گرفته تا آنجا که  در سال های اخیر تاکنون چندین طرح پتروشیمی با سرمایه‌گذاری چندین میلیارد دلاری و ارزش تولیدات بالا  وارد مدار تولید شده است و برای تولیدی شدن طرح های در حال ساخت  می توان ازظرفیت های موجود بانکی و نیز بازار سرمایه استفاده کرد.

آرگون با اشاره به اینکه تا سال ۱۴۰۰ تعداد زیادی از مجتمع‌های پتروشیمی به مدار تولید می‌رسند و تولید محصولات پتروشیمی افزایش پیدا می‌کند،‌ تصریح کرد: اکنون فروش داخلی در وضعیت مطلوبی قرار دارد و با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب در سال جهش تولید و  تکالیف برنامه ششم توسعه،‌ تکمیل صنایع پایین‌دستی پتروشیمی و پرهیز از خام‌فروشی در دستور کار است.

وی نظام فعلی برای صادرات پتروشیمی را کارآمد دانست و افزود: باید از شیوه‌های مختلف استفاده کنیم تا تولیدات پتروشیمی را به فروش برسانیم.

آرگون تصریح کرد: در سال جهش تولید خوشبختانه بازارهای خوبی برای محصولات پتروشیمی ایران در آسیا وجود دارد و برای حفظ این بازارها باید تلاش شود، اگرچه  تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا، برخی مشکلات را ایجاد کرده  اما شرایط  با توجه به تجربه مدیران صنعت پتروشیمی ایران مدیریت  می شود .

نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: مجتمع‌های پتروشیمی در دست احداث که تعدادی از آنها در قالب جهش دوم صنعت تا سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسند، بدون تردید همسو با تکمیل زنجیره ارزش ایجاد شده است.

تعداد بازدید : ۲,۰۰۸