اعلام برنامه های بورس کالا برای تسهیل معاملات با توجه به شیوع کرونا در کشور

اعلام برنامه های بورس کالا برای تسهیل معاملات با توجه به شیوع کرونا در کشور
(دوشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۹) ۰۹:۰۶

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران اقدام های بورس کالای ایران برای تسهیل معاملات در همه ابعاد و همراهی با ذینفعان به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا را تشریح کرد.

به گزارش نیپنا ، به نقل از روابط عمومی بورس کالای ایران رضا محتشمی پور گفت: بورس کالا در هفته های گذشته با درک شرایط حساس کشور، اقداماتی را در حوزه جایگزینی روش های الکترونیکی به جای انجام عملیات فیزیکی در زمینه فعالیت شرکت، کارگزاری ها، عرضه کنندگان، خریداران و همچنین همراهی با همه ذینفعان به دلیل برخی محدودیت های پیش آمده انجام داده است. 

رضا محتشمی پور عنوان کرد: جایگزینی حضور کارگزاران در روزهای سه شنبه هر هفته با معاملات الکترونیکی تا اطلاع ثانوی، امکان انجام کلیه معاملات صادراتی تالار کیش به شکل الکترونیکی از تهران، تجمیع و تمرکز عرضه محصولات در روزهای ۲۷ و ۲۸ اسفند ۹۸ و ۵ ،۶ و ۹ فروردین ۹۹ به روزهای ۱۰ و ۱۱ فروردین از جمله اقدامات بورس کالا در جهت تسهیل معاملات و به حداقل رساندن عملیات فیزیکی در بخش های مختلف بوده است.

وی ادامه داد: همچنین کارگزاران تا پیش از شیوع ویروس کرونا، گزارش های مالی ماهانه خود را به صورت فیزیکی ( کاغذی) ارایه می کردند که هم اکنون به صورت سیستمی دریافت می شود. 

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران افزود: از سوی دیگر با توجه به کاهش ساعت فعالیت بانک ها، در چندین مورد زمان ثبت سفارش مشتریان برای معاملات را تمدید کردیم تا مشکلی برای تامین نیاز مصرف کنندگان و خرید آن ها ایجاد نشود.

محتشمی پور به اقدامات بخش پذیرش و بازاریابی بورس کالا اشاره کرد و گفت: هم اکنون کلیه اقدامات مربوط به اخذ کد مشتریان و پذیرش کالاها بدون دریافت مدارک فیزیکی و به صورت الکترونیکی انجام می شود تا نیازی به مراجعه حضوری مشتریان نباشد.

به گفته وی در واحد تسویه و پایاپای نیز به دلیل وجود بار مالی در برخی مدارک، نیاز به دریافت اصل مدرک وجود داشت که با تعامل و هماهنگی های انجام شده امکان دریافت الکترونیکی مدارک البته با برخی ملاحظات فراهم شده است.

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران در پایان اقدام دیگر بورس در جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا را کاهش بازه زمانی معاملات آتی، اختیار معامله، گواهی سپرده کالایی و صندوق های کالایی به ساعت ۱۵ عنوان کرد.

تعداد بازدید : ۱,۹۶۳