تعدیل معاملاتی پتروشیمی‌ها در بورس کالا

تعدیل معاملاتی پتروشیمی‌ها در بورس کالا
(شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸) ۱۴:۴۰

حجم معامله محصولات پلیمری و شیمیایی‌ در بورس کالا هر چند هفته گذشته با کاهش مواجه شد اما بازار بطور کلی از شرایطی مناسب برخوردار است.

به گزارش خبرنگار نیپنا، بازارهای پلیمرهای بورس کالا در هفته گذشته با کاهش 11 درصدی حجم معاملات به نسبت هفته قبل از آن روبه‌رو شد که یک افت معاملاتی  به شمار می‌رود. حجم معاملات هفته گذشته در بورس کالا رقمی نزدیک به 64 هزار و 500 تن بود که کمترین رقم در 9 هفته اخیر محسوب می‌شود. البته حجم معاملات هنوز از متوسط نیمه‌ نخست سال جاری و یا سال قبل بالاتر است که نشان می‌دهد اوضاع در بازار پلیمرهای بورس کالا هنوز هم قابل قبول ارزیابی می‌شود.

البته در هفته گذشته شاهد افت نزدیک به 18 درصدی حجم تقاضا بودیم که خود محرک مهمی برای کاهش پتانسیل معاملات به شمار می‌رود که خروجی آن را در افت حجم معاملات شاهد هستیم. البته حجم عرضه‌های مرسوم در بازار فیزیکی بورس کالا نیز کاهش نزدیک به 10 درصدی داشت که اثرگذاری خاص خود را بر بازار برجای گذاشت. البته قیمت‌ها در بازار داخلی در هفته گذشته روندی نزولی داشت که خود جذابیت خرید از بورس کالا را کاهش می‌‌دهد. از سوی دیگر هفته گذشته یا همان روزهای پایانی دی‌ماه زمانی برای کاهش سهمیه‌های خرید بهین‌یابی برای یک‌ماه گذشته به شمار می‌رود که باز هم کاهش امکان ثبت تقاضا را به همراه داشته است. در نهایت مهترین داده در هفته گذشته در بورس کالا برای بازار پلیمرها کاهش حجم معاملات بود که می‌تواند به معنی کاهش تزریق کالا از بورس به بازار منجر شود.

تجمیع عرضه‌ها در برابر تجمیع تقاضای پلیمرها در بورس کالا نشان می‌دهد که هنوز جمع تقاضا از مجموع عرضه‌ها بالاتر است که نشانه‌ای از تداوم رونق در این بازار محسوب می‌شود. همچنین 75 درصد عرضه‌های مرسوم در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت که باز هم بالاتر از نیمه‌نخست سال جاری است که نشانه‌ای از تعادل نسبی در این بازار به شمار می‌رود.

بر اساس این گزارش ، در بازار محصولات شیمیایی در بورس کالا نیز شاهد افت حجم معاملات بودیم اگرچه این جریان کلی چند هفته است که در بازار ادامه یافته است. حجم معاملات ترکیبات شیمیایی در هفته گذشته در بورس کالا بیش از 27 هزار و 400 تن بود که به نسبت هفته قبل از آن افت 6 درصدی داشته و در کمترین رقم معاملات در 10 هفته اخیر قرار داشته است. تحلیلگران بازار اعتقاد دارند که موارد فوق موقت است و یا توجه به ظرفیت های بازار در آینده رونق دورابه در معامله محصولات پتروشیمی رقم خواهد خورد

تعداد بازدید : ۱,۱۹۳