بازار سرمایه راهکاری برای جذب منابع مالی در صنعت پتروشیمی

بازار سرمایه راهکاری برای جذب منابع مالی در صنعت پتروشیمی
(شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸) ۱۴:۰۷

اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران آماده همکاری با پتروشیمی ها برای استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه در جذب سرمایه گذاری های جدید است.

محسن عامری مدیر سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در گفتگو با خبرنگار نیپنا در مورد نقش اتاق در پیشبرد اهداف بخش خصوصی صنعت پتروشیمی اظهارکرد: در حال حاضر بیشتر شرکت های پتروشیمی چه بالادست و چه پایین دست خصوصی هستند و نیازمند یک همکاری همه جانبه بین دولت و بخش خصوصی برای مقابله با خام فروشی است بر همین اساس باید استراتژی های زنجیره ارزش پتروشیمی را به سمتی ببریم که صنایع پایین دستی توسعه بیشتری پیدا کنند و از آن طریق ارزش افزوده بیشتر در توسعه صادرات فراهم شود.

وی افزود: مرکز سرمایه گذاری اتاق بازرگانی طبق قانون یک مجموعه غیر انتفاعی است و بصورت مستقیم اقدام به سرمایه گذاری در صنایع مختلف نمی کند و برای تقویت امکان جذب منابع مالی از منشا داخلی یا منشا بین المللی برای بخش خصوصی کشور ایجاد شده است. این مرکز بیشتر در جایگاه سیاست گذاری در کنار حاکمیت قرار دارد که بخش خصوصی بتواند انتفاع بیشتری از منابع مالی داشته باشد.

مدیر سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به راهکارهای جذب منابع مالی از طریق بازار سرمایه اشاره کرد و ادامه داد: بخش خصوصی به دلیل دارا بودن پروژه های کوچکتر بدون گارانتی دولتی، جذابیت کمتری برای سرمایه گذاران دارد به همین دلیل یکی از اهداف ما یافتن راهکارهایی برای هدایت منابع مالی بیشتر به سمت فعالیت های بخش خصوصی حتی در بنگاه های کوچک و متوسط است.

یکی از منابع تامین مالی داخلی بازار سرمایه است در حال حاضر عمده ابزارهای مالی بورس ابزارهایی برای تامین مالی شرکت های بورسی است و بنگاه های کوچک و متوسط که بخشی هم در صنایع پایین دست پتروشیمی هستند از تامین منابع بازار سرمایه محروم هستند ما به دنبال روش و ابزارهای نوین تامین مالی مشترک هستیم که شرکت های بخش خصوصی غیر بورسی نیز بتوانند از منابع مالی بازار سرمایه استفاده کنند .

عامری در مورد شیوه های جذب سرمایه گذارهای بین المللی گفت: با توجه به شرایط تحریم جذب سرمایه از محل منابع خارجی سخت شده است اما سرمایه گذاری خارجی صرفا به معنای آوردن پول نقد توسط طرف خارجی نیست و سرمایه گذاری می تواند از جنس واردات ماشین آلات ، تکنولوژی ، لایسنس و حق اختراع باشد. با توجه به این که روابط بانکی ایران با دنیا بابرخی محدودیت ها مواجه است یکی از روش های جذب سرمایه خارجی به ایران به صورت کالایی و لایسنس است.

مدیر سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران ادامه داد: ما با اتکا به اتاق های مشترک دو کشور به دنبال سازماندهی تجارت با روش های جدید با کشورهای منطقه نیز هستیم. مکانیزم هایی مثل اینستکس که اتحادیه اروپا دنبال می کرد کاملا یک مکانیزم تهاتری بود که هنوز عملیاتی نشده است بر همین اساس ما می خواهیم سامانه ای تهاتری مانند اینستکس را با سایز کوچکتر با کشورهای همسایه آغاز کنیم در حال حاضر در چند کشور اقدامات اولیه آن آغاز شده است. فضای سامانه توسط اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران طراحی و پیاده سازی می شود و بعد فعالان اقتصادی از این ظرفیت استفاده خواهند کرد.

تعداد بازدید : ۱,۴۴۲