سهم 20 درصدی پتروشیمی ها از بازار سرمایه کشور

سهم 20 درصدی پتروشیمی ها از بازار سرمایه کشور
(چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸) ۱۳:۰۰

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس گفت :۲۰ درصد بازار سرمایه کشور در اختیار شرکت‌های پتروشیمی است.

 به گزارش خبرنگار نیپنا ، جعفر ربیعی مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس و رییس نشست تامین مالی توسعه بخش های نفت و نیرو امروز چهارشنبه( 17 مهرماه ) در دومین روز کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو در مورد راهکارهای تامین مالی اظهارکرد: تامین مالی پروژه های حوزه انرژی به دلیل سرمایه بر بودن همیشه یکی از دغدغه های بزرگ مدیران بوده و در حال حاضر پروژه های بزرگی در این حوزه وجود دارد که به دلیل مشکل مالی هنوز بهره برداری نشده اند و یا بعد از تامین مالی اجرا خواهند شد. بر همین اساس در این نشست تلاش داریم تا راهکارهایی برای تامین منابع مالی اجرای پروژه و خروج از شرایط کنونی پیشنهاد کنیم.

وی  افزود : شرکت های بزرگ که مورد اعتماد مردم هستند می توانند از ابزارهای افزایش سرمایه مانندآورده های نقدی مردم در بورس یا عرضه اوراق مبتنی بر سهام استفاده کنند . این اقدامی بود که شرکت هلدینگ خلیج فارس در سال گذشته با هزار میلیارد تومان انجام داد و تجربه موفقی بود و در سال جاری  دو هزار میلیارد تومان عرضه اوراق انجام خواهد شد. در حال حاضر سهم شرکت های زیر مجموعه هلدینگ خلیج فارس در بورس اوراق بهادار ۲۰ درصد بازار سرمایه را به خود اختصاص می دهند. هلدینگ خلیج فارس با هر بار عرضه اولیه سهام در بورس اوراق بهادار توانسته منابع درآمدی خوبی برای شرکت ها تامین کند و این در حالی است که تنها ۵ تا ۱۰ درصد از سهام این شرکت ها در بورس عرضه شده است .

ربیعی خاطر نشان کرد : عرضه سهام شرکت در بورس به همان میزان که تامین کننده منابع مالی برای شرکت ها است به ارتقای ارزش شرکت ها و شفافیت حساب های مالی شرکت در بازار نیز کمک می کند.

اصغر فخریه کاشان مشاور عالی شرکت صنایع پتروشیمی زنجان نیز در مورد چالش های تامین مالی پروژه ها گفت: اولین چالش موجود تحریم های بین المللی است که امکان تامین منابع مالی برای اجرای پروژه را مختل کرده است که راهکار آن استفاده از ساخت داخل است. چالش دیگر عدم رعایت مقررات بین المللی است در شرایط کنونی که دنیا به سمت جهانی شدن حرکت کرده است باید با دنیا تعامل داشته باشیم و پیوستن به کنوانسیون های بین المللی و قبول استانداردها و رویه ها می تواند به گرفتن فاینانس و تامین منابع مالی کمک کند. همچنین چالش دیگر تامین سرمایه طراحی ریسک پروژه است. فاینانسور خارجی نیاز دارد از ریسک های پروژه آگاهی داشته باشد اما در داخل ، ما ریسک پروژه را شناسایی نمی کنیم در حالیکه بنگاه اقتصادی باید ریسک را شناسایی و برای مدیریت آن برنامه ریزی کند.

وی  خاطر نشان کرد: برای داشتن رویکرد توسعه محور باید امکانات شناسایی شود گاهی سازمانها بدون در نظر گرفتن امکانات موجود و عدم شناسایی هزینه ها پروژه تعریف می کنند. برای این معضل نیازمند نهاد سازی مانند استفاده از توان شرکتهای لیزینگ یا شرکتهای خدمات سرمایه گذاری و تامین کننده زنجیره خدمات برای تامین مالی پروژه هستیم.

علی اشرف افخمی مدیر عامل سابق بانک صنعت و معدن نیز در مورد تامین مالی از منابع خارجی گفت: برای جلب سرمایه گذار خارجی باید به قواعد بازی در عرصه اقتصاد بین المللی آگاه باشیم. با توجه به نقش ارز آوری شرکت های پتروشیمی در کشور می توان از منابع ارزی آنها در خارج از کشور به عنوان اهرمی برای جلب منابع مالی و بانکی خارجی استفاده کرد به عبارت دیگر درآمد مازاد صادراتی را به عنوان سرمایه پایه در خارج از کشور برای دریافت منابع چند برابری و انتقال این منابع به کشور استفاده کرد.

سعید اسلامی بیدگلی دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری نیز به عدم آشنایی مدیران به راه های تامین منابع مالی اشاره کرد و گفت: مشکل جدی مدیران ناآشنایی با بازارهای مختلف است و مدیران تنها راه تامین منابع را به شکل سنتی بانک ها و در سال های اخیر صندوق توسعه ملی می دانند. در حالی که ابزارهای بسیاری مانند بازار سرمایه می تواند به تامین منابع مالی کمک کند.

تعداد بازدید : ۱,۲۶۶