ایران پلاست؛ بزرگترین رویداد صنعت پتروشیمی در سایه وفاق و همدلی

ایران پلاست؛ بزرگترین رویداد صنعت پتروشیمی در سایه وفاق و همدلی
(شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۸) ۱۰:۲۸

سیزدهمین نمایشگاه ایران پلاست می تواند زمینه را برای رونق و توسعه صنایع پایین دستی در صنعت پتروشیمی ایران فراهم کند.

سیزدمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست به دنبال فراهم کردن زمینه‌ای برای رونق بازار صنایع پلاستیک، تسهیل روند بازاریابی جهانی و حضور این بخش از صنعت ایران در بازارهای جهانی است و اتخاذ سیاست‌های منطقی و راهبردی با هدف توسعه متوازن پتروشیمی، شرایط را برای ثبت موفقیتی دیگر در کارنامه صنعت پتروشیمی بیش از پیش مهیا کرده است.

حمایت مجلس و دولت از این صنعت در کنار ایجاد امنیت ، ثبات و شفافیت در سیاست‌های اقتصادی تنها راه رسیدن این صنعت به پیشرفت و توسعه است که امید می رود با حضور شرکت های بزرگ و صاحب نام بین المللی درکنار شرکت های توانمند ایرانی این صنعت روزهای خوبی را در پیش داشته و تبدیل به بهشت صنعت پتروشیمی در جهان شود.

بزرگترین رویداد نمایشگاهی صنعت پتروشیمی ایران که از یکشنبه (31 شهریور ماه) فعالیت خود را آغاز می‌کند، بهترین فرصت برای ارائه توانمندی‌ها و دستاوردهای صنعت پتروشیمی کشور و رایزنی برای جذب سرمایه های جدید و همچنین انتقال دانش فنی روزآمد جهان است.

نمایشگاه ایران پلاست درآستانه دستیابی به جهش دوم صنعت پتروشیمی و تولیدی شدن چندین طرح توسعه ای تا سال 1400 ودر آغاز جهش سوم این صنعت می تواند فصل تازه‌ای از مسیر توسعه صنعت پتروشیمی کشور را به ویژه در بخش پلیمر رقم بزند و فرصتی جدید برای توسعه متوازن پتروشیمی در ایران به وجود آورده است که باید از این فرصت به بهترین شکل بهره مند شد، وجود منابع هیدروکربوری به عنوان خوراک، موقعیت راهبردی کشور از لحاظ منابع آب، وجود سرمایه انسانی متخصص و شرکت‌های توانمند داخلی از دلایل توسعه این صنعت به شمار می‌آید.

سیزدهمین نمایشگاه ایران پلاست   با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت، بهزاد محمدی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی از کمیسیون‌های مختلف به طور رسمی گشایش می‌یابد که این موضوع حکایت از اهمیت این نمایشگاه برای دولت و مجلس دارد.

بدون تردید تحقق اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به عنوان یک راهبرد مهم مورد سرلوحه فعالان صنعت پتروشیمی ایران است و باید به ‌منظور جلوگیری از خام فروشی به دنبال تکمیل زنجیره ارزش و آسان سازی مسیر رونق تولید و صادرات محصولات نهایی بود.

تحقق اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از خام فروشی از مهمترین برنامه‌های موجود در نقشه راه صنعت پتروشیمی ایران به شمار می‌آید و می‌توان گفت این صنعت در سال‌های اخیر از صنایع پیشتاز در مسیر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و کاهش خام فروشی بوده است و جا دارد بیش از این ظرفیت‌های موجود در بخش‌های مختلف این صنعت بهره گرفت.

گفتنی است که تمام فعالان صنعت پتروشیمی ایران بر این اعتقاد هستند که با توجه به تجربه دوره های پیشین این رویداد بزرگ نمایشگاهی در طی سال های گذشته اکنون سیزدهمین نمایشگاه ایران پلاست فرصت مناسبی برای ارائه تازه‌ترین فناوری‌ها و دانش روزآمد جهان در صنعت پلیمر و پلاستیک ایران است و شرکت های ایرانی باید تجارب و دستاورد های خود را تبیین کنند.

امروزه کاربرد محصولات پتروشیمی درزندگی روزمره انسان‌ها در سراسر جهان در حال گسترش است، کالاهای مصرفی مانند کیف، کفش، لباس، پوشاک، لوازم برقی و غیر برقی، ظروف و لوازم آشپزخانه، قطعات خودرو و تجهیزات مربوط، میز و صندلی، لوازم لوکس تزئینی داخل و بیرون از منزل، مصالح ساختمانی، لوازم پزشکی، قطعات کامپیوتری همگی از جمله کالاهایی هستند که همگی از محصولات صنایع پلیمری و صنایع تکمیلی پتروشیمی به شمار می‌آیند.

در این میان باید به این نکته اشاره کرد که با وجود روند رو به توسعه صنعت پتروشیمی در کشور، توسعه صنایع تکمیلی و تکمیل زنجیره ارزش متناسب با توسعه بخش بالادستی این صنعت ارزش آفرین پیش نرفته است، از این رو توجه به توسعه متوازن صنعت پتروشیمی هدفی که در ادامه مسیر توسعه به آن توجه داشت؛ از این رو می‌توان نمایشگاه ایران پلاست را فرصتی برای تاکید بر توسعه متوازن صنایع پتروشیمی به منظور افزایش صادرات غیر نفتی به ویژه صنایع پایین دستی دانست.

همچنین در سیزدهمین نمایشگاه ایران پلاست، برنامه‌ریزی گسترده‌ای به منظور حضور یکپارچه و معرفی توانمندی شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ در حوزه پلیمر و صنایع تکمیلی پتروشیمی انجام گرفته است واین رویداد نمایشگاهی بهترین فرصت برای معرفی ظرفیت‌های سرمایه گذاری طرح‌های تولید پروپیلن در کشور است.

کارشناسان بر این باورند که بدون شک مشارکت خارجی‌ها، ورود سرمایه‌های خارجی و به‌کارگیری دانش و فناوری‌های نو می تواند سبب تقویت توان تولیدکنندگان داخلی باشد زیرا مشارکت تولیدکننده داخلی با شرکت‌های خارجی زمینه مناسبی را برای رقابتی سالم فراهم می‌کند.

تجربه دوره‌های پیشین ایران پلاست نشان ‌می‌دهد که فعالان صنایع تکمیلی پتروشیمی می‌توانند با بهره‌گیری از فرصت‌های تجاری این رویداد بین‌المللی و استفاده از فناوری و دانش روزآمد، از طریق همکاری با بزرگان صنایع پتروشیمی و پلاستیک جهان وارد بازارهای جهانی شوند.

سیزدهمین نمایشگاه ایران پلاست فرصتی طلایی برای تعامل فعالان صنعت پتروشیمی
در  این دوره از نمایشگاه، 570 شرکت داخلی و 35 شرکت خارجی حضور دارندو12 هیات تجاری از 10 کشور و 14 کشور به صورت مستقل از نمایشگاه بازدید خواهند داشت.

همچنین درحاشیه این نمایشگاه همایش اکوپلاس با حضور 11 تن از وزرای نفت و انرژی کشورهای آسیای میانه و همسایگان( افغانستان،پاکستان،ترکیه،عراق و...) برگزار می شود .

در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه ایران پلاست مذاکرات و نشست‌های رودررو میان فعالان صنایع پتروشیمی ایران و دیگر کشورها برگزار خواهد شد، همچنین 25 همایش و نشست تخصصی جانبی با حضور انجمن ها، اتحادیه‎ها و شرکت‎های داخلی و خارجی فعال در صنعت پلاستیک در حاشیه این نمایشگاه برگزار می‎شود.

نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست نخستین بار به ابتکار شرکت ملی صنایع پتروشیمی به منظور رونق بازار صنایع پلاستیک داخلی و تسهیل روند بازاریابی جهانی در سال 1381 برگزار شد. نمایشگاهی که امروز به عنوان بزرگترین رویداد صنعت پلاستیک در منطقه خاورمیانه در بین نمایشگاه های معتبر صنعت پلاستیک جهان رخ نموده است.

سید فواد نبوی

تعداد بازدید : ۲,۳۶۱