سرمایه گذاری 40 میلیارد دلاری در طرح های جهش دوم و سوم صنعت پتروشیمی

سرمایه گذاری 40 میلیارد دلاری در طرح های جهش دوم و سوم صنعت پتروشیمی
(دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۸) ۱۵:۰۰

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: برای جهش دوم 17 میلیارد دلار سرمایه گذاری و در جهش سوم 23 میلیارد دلار سرمایه گذاری پیش بینی شده ودر مجموع در هر دو جهش 40 میلیارد دلار سرمایه گذاری در دست اقدام است.

به گزارش خبرنگار نیپنا، بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت ومدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی امروز دوشنبه (25 شهریور ماه)در نشستی خبری در آستانه برگزاری سیزدهمین نمایشگاه ایران پلاست با اشاره به این که صنعت پتروشیمی کشور به دلیل تاثیری که در اقتصاد ملی دارد از اهمیت ویژه ای برخورداراست، اظهار کرد: تاثیر پتروشیمی بر اقتصاد امری تاکیدی و اجتناب ناپذیر است و در نگاه کلان، پتروشیمی بنگاهی اقتصادی نیست بلکه یک نظام اقتصادی است و هر روز بر اعتبار صنعت پتروشیمی اضافه می شود و با طرح های برنامه ریزی شده این نقش را پر رنگ تر خواهیم دید.
دریافت 33 میلیون تن خوراک از پالایشگاه های نفت و گاز
محمدی به نقشه کلان پتروشیمی با توجه به میزان خوراک دریافتی از پالایشگاه های نفت و گاز و NGL هاو تامین و تولید نهایی محصولات پتروشیمی اشاره کرد و گفت: اکنون صنعت پتروشیمی، 33 میلیون تن خوراک را از پالایشگاه های نفت و گاز و همچنین NGL هادریافت می کند که 25 میلیون تن آن مربوط به خوراک های مستقیم صنعت است و 8 میلیون تن نیز صرف سوخت می شود.
وی با بیان این که این حجم از خوراک معادل 650 هزار بشکه نفت است ، تاکید کرد: این خوراک ها به 56 مجتمع در سراسر کشور ارسال می شود که 54 مجتمع تولیدی و 2 مجتمع نیز پشتیبان و تامین کننده یوتیلیتی هستند.
تولید31 میلیون تن محصول نهایی در صنعت پتروشیمی
به گفته معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در حال حاضر ظرفیت صنعت پتروشیمی 65.8 میلیون تن است که در سال 92 این ظرفیت 57 میلیون تن بوده است واکنون 31 میلیون تن محصول نهایی در صنعت تولید می شود.
وی سهم صادرات از تولید نهایی پتروشیمی را 22.5 میلیون تن عنوان کرد و گفت: 5 میلیون تن از تولیدات نیز در بورس کالا عرضه می شود و حدود 2 میلیون تن نیز به صورت اوره برای کود به وزارت جهاد کشاورزی به مصرف می رسد.
محمدی با بیان این که 108 هزار نفر در مجموعه طرح ها و مجتمع های پتروشیمی مشغول به کار هستند، ادامه داد: در سال 1400 این رقم به 123 هزار نفر خواهد رسید واشتغال غیر مستقیم صنعت پتروشیمی بیش از این اعداد خواهد بود.اکنون850 هزار نفر اشتغال در صنایع پایین دست پتروشیمی در 15 هزار بنگاه فعال نیز وجود دارد .
تولید 350 نوع محصول در صنعت پتروشیمی ایران
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: در بخش محصولات تولیدی در صنعت پتروشیمی 44 نوع محصول شیمیایی و 18 نوع محصول پلیمری با 300 گرید مختلف تولید می شود که در مجموع حکایت از تولید 350 نوع محصول در صنعت پتروشیمی ایران دارد که نشان دهنده تاب آوری فروش و ایجاد رونق در پایین دست صنعت پتروشیمی است.
وی به موضوع اهمیت پژوهش و فناوری در پتروشیمی اشاره کرد و افزود: پژوهش و فناوری پتروشیمی در دو حوزه فعال است که یکی  بحث دست یافتن به دانش فنی تولید محصولات است و از سوی دیگر ساخت کاتالیست های پر مصرف صنعت پتروشیمی در دستور کار قرار دارد.
بومی سازی کاتالیست ها راهبردی مهم در صنعت پتروشیمی
به گفته محمدی، 40 نوع گروه کاتالیستی وجود دارد که اکنون 16 گروه بومی و صنعتی شده و در کشور در حال تولید است و 9 گروه نیز تا سال 1400  بومی و صنعتی خواهد شد و در مجموع تا سال 1400 حدود 25 گروه کاتالیست را بومی سازی وصنعتی خواهیم کرد و 15 گروه باقیمانده در مرحله تحقیق و توسعه هستند که بعداز 1400 در تلاشیم کل کاتالیست های کشوررا تولید کنیم.
وی افزود: با جهش صنعت پتروشیمی از دهه 75 تا 85 می توان گفت که ظرفیت سازی مناسبی در دوران بعد از انقلاب اسلامی در صنعت ایجاد شده است .در جهش دوم هدف تحقق تولید 100 میلیون تن محصول پتروشیمی است که تا پایان 1400 محقق خواهد شد و درآمد پتروشیمی از 17 میلیارد دلار با بهره برداری طرح ها به 25 میلیارد دلار خواهد رسید.
بهره برداری از 27 طرح پتروشیمی تا سال 1400
معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه در دو سال ونیم آینده 27 طرح به بهره برداری می رسد، ادامه داد: امسال 4 طرح متانول کاوه ،الفین ایلام.متانول بوشهر وPBR تخت جمشید به بهره برداری می رسد و در سال 99 نیز در سال رونق صنعت پتروشیمی 16 طرح در مدار تولید قرار می گیرد. در سال 1400 نیز 7 طرح به بهره برداری می رسند تا به ظرفیت 100 میلیون تن دست پیدا کنیم.
وی گفت: با بهره برداری از این طرح ها، تعداد مجتمع های پتروشیمی از 56 مجتمع به 83 مجتمع می رسد.
محمدی تعداد طرح ها برای تحقق جهش سوم پتروشیمی تا سال 1404 را 26 پروژه عنوان کرد که در مواردی تا 45 درصد پیشرفت دارند که ظرفیت صنعت را به 133 میلیون تن می رسانند و این جهش منجر به افزایش درآمد تا 37 میلیارد دلار خواهد شد و پتروشیمی به اصلی ترین صنعت کشور بعد از صنعت نفت تبدیل می شود.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی ادامه داد: حدود 40 مجوز جدیدصادر شده است که در مرحله تامین سرمایه و تامین تکنولوژی فنی است که هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است که این طرح ها را از محاسبات جهش دوم و سوم خارج کرده ایم.
سیزدهمین نمایشگاه ایران پلاست کانونی برای تعامل تولیدکنندگان صنعت پتروشیمی
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مورد نمایشگاه ایران پلاست سیزدهم نیز گفت: مهمترین نمایشگاه داخل کشور در حوزه پتروشیمی ایران پلاست است و در دوره پیش رو، 570 شرکت داخلی و 35 شرکت خارجی حضور دارندو12 هیات تجاری از 10 کشور و 14 کشور به صورت مستقل از نمایشگاه بازدید خواهند داشت.
وی ایران پلاست را کانونی برای تولیدکنندگان صنعت پتروشیمی در برقراری و تعمیق این ارتباط دانست و افزود:در ایران پلاست با توجهی که اخیرا وزارت نفت به استارتاپ  ها داشته فعالتر برخورد می کنیم و امیدواریم این بخش به عنوان بازوی کمکی وزارت نفت در شرایط فعلی اثر بخشی بیشتری داشته باشند.

معاون وزیر نفت ادامه داد: درحاشیه این نمایشگاه همایش اکوپلاس با حضور 11 تن از وزرای نفت و انرژی کشورهای آسیای میانه و همسایگان( افغانستان،پاکستان،ترکیه،عراق و...) برگزار می شود تا در زمینه افزایش همکاری و تعامل با پتروشیمی ایران تلاش کنیم.
پیشرفت 100 درصدی ظرفیت تولید تا سال 1404
وی به لزوم توجه به توسعه کمی و کیفی صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: با توسعه کمی صنعت که در سال 1404 به 133 میلیون تن تولید محصول می رسیم که نسبت به ظرفیت فعلی 100 درصد پیشرفت را نشان می دهد.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی تاکید کرد: علاوه بر آن باید توجه کنیم که توسعه ،متوازن و بر اساس توجه به بازارهای جهانی صورت گیرد و تنها توجه ما برای توسعه صنعت پتروشیمی معطوف به خوراک در دسترس نباشد بلکه با توجه به نیاز بازارهای جهانی، صادرات پر رونق داشته و صنایع تکمیلی را گسترش دهیم.باید همزمان به توسعه کیفی فکر کنیم تا هم در صادرات و هم در رونق صنایع پایین دستی توفیق داشته باشیم.
محمدی افزود:با اینکار از واردات جلوگیری می کنیم و اشتغال پایدار در پتروشیمی نیز ایجاد خواهد شدتا در نهایت به توسعه متوازن، پایدار و با تاب آوری بالا دست پیدا کنیم.

پرسش وپاسخ خبرنگاران با مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی

 
مهر: درباره تامین مالی طرح های تعریف شده در جهش دوم و سوم پتروشیمی لطفا توضیح فرمایید؟
محمدی: برای جهش دوم که با قطعیت بالا در حال انجام است مشکلی در تامین مالی نداریم و 17 میلیارد دلار حجم سرمایه گذاری در دست انجام است و در جهش سوم 23 میلیارد دلار سرمایه گذاری پیش بینی شده و د رمجموع در هر دو جهش می توان گفت 40 میلیارد دلار سرمایه گذاری در دست اقدام است.
همچنین تا تحقق جهش دوم، 5 میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم که منابع مالی از طریق سرمایه گذاری داخلی و خارجی پیش بینی شده و نگرانی برای تامین آن نداریم.
روزنامه ایران: برای توسعه صنعت پتروشیمی در سواحل دریای خزر چه اقداماتی انجام شده است؟
محمدی: در حال حاضر در سه حوزه اصلی صنعت پتروشیمی مشغول فعالیت هستیم که شامل هاب ماهشهر به عنوان قدیمی ترین هاب، دو فاز عسلویه و پتروشیمی ها در داخل سرزمین است که به عنوان پایین دست پالایشگاه های نفت مانند شازند و تبریز و همچنین طرح های خط لوله اتیلن غرب که اغلب در حال تولید هستند.
در مورد توسعه پتروشیمی در سواحل خزر وزیر نفت نیز از سال قبل روی این موضوع تاکید داشته تا با رعایت مسائل زیست محیطی پروژه ای با خوراک گاز تعریف شود. از سوی دیگر باید طرحی در دست اقدام قرارگیرد که تکرار پذیر باشد زیرا تراکم جمعیت در آن مناطق بالاست و طرحی مناسب است که به اشتغال منطقه و رونق آن کمک کند .
همچنین یک طرح برای اجرا در استان گیلان در ماه های آتی رونمایی می شود که سرمایه گذار آن مشخص شده است.
ویکی پلاست: به دلیل نوسانات ارزی در سال گذشته و ثبات قیمت در سه ماه گذشته، شاهد کاهش معاملات در بورس کالا هستیم. چرا شرکت ملی صنایع پتروشیمی از ابزار دستورالعمل تنظیم بازار برای رونق معاملات استفاده نمی کند؟
طهماسبی، رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی: در خصوص دستورالعمل تنظیم بازا رهر دو هفته جلسات منظم داریم و از ظرفیت های آن تا حد اختیارات خود استفاده می کنیم.
با توجه به تجربه های گذشته، هر کجا کاهش قیمت خارج از قاعده داشتیم دلال ها بزرگ شدندبه طور مثال در سال89 ، با تخفیف 15 درصدی دلال ها در بازار ورود کردند و سال گذشته نیز با ارز 4200 تومانی، دوباره پای دلالان به این بازا ر باز شد.
اگر توسعه در حدود 5 تا 6 درصد اتفاق می افتاد خیلی خوب بود اما سال گذشته تقاضا 35 درصد افزایش پیدا کرد که نشان از تقاضای کاذب دارد.
اما دنبال ابزارهای دیگری برای رونق معاملات و کنترل بازار هستیم که شامل قراردادهای بلند مدت با شرکت های بزرگ، تخفیفات پلکانی، فروش اعتباری و ... می باشد.
انرژی نیوز: با توجه به تاکید شمابه توسعه کیفی در جهش صنعت پتروشیمی، چند محصول جدید به سبد پتروشیمی کشور افزوده می شود؟ از سوی دیگر با ظرفیت مازاد اتان در کشور چه کار خواهید کرد؟
محمدی: توسعه متوازن یک شبه شکل نمی گیرد و نیازمند برنامه ریزی جامع است. آنچه در 1400 به دست می آوریم افزایش ظرفیت تولید است و می توانیم در جهش سوم روی کیفیت بهتر کار کنیم.
بنابراین در طرح های 27 گانه نمی توانیم کیفی سازی را به طور کامل محقق کنیم اما به دنبال ایجاد تفکری هستیم تا به سمت تولید محصولات کیفی حرکت کنیم.
در واگذاری طرح ها به شرکت ها با دست باز عمل نمی کنیم و طرح هایی مجوز می گیرد که در پازل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی قرار داشته باشد اخیرا با این موضوع با حساسیت بیشتری اقدام کرده ایم.
در مورد اتان مازاد نیز باید به خوراک های ترکیبی فکر کنیم و به سمت افزایش پلیمرها و آروماتیک ها برویم. تعداد زیادی متقاضی طرح های الفین در کشور وجود دارد که اتان مصرف می کنند. علاوه بر این باید به سمت استفاده از خوراک ترکیبی بروند و علاوه بر اتیلن و پلی اتیلن به سمت تولید پروپان و آروماتیک ها حرکت کنیم.
برای تحقق خوراک های ترکیبی به متقاضیان علاوه بر اتان ، میعانات گازی، پروپان و بوتان داده می شود .
اجرای پترو پالایشگاه های کنگان و پارسیان به علاوه طرح های پارس جنوبی تا 1402موازنه مصرف اتان را ایجاد می کند اما از سال 98 تا 1402مازاد طلایی رخ می دهد و از آن به بعد مازاد اتان نداریم البته تا آن زمان مازاد اتان به 5 میلیون تن هم خواهد رسید.بااین حال فکر و برنامه ریزی شده تا متناسب با خوراک، به توسعه هوشمندانه صنعت پتروشیمی نیز برسیم.
تلویزیون صنعت نفت: در مورد اشتغال هدفمند در صنعت پتروشیمی و فعالیت نیروهای جوان در کنار نخبگان این صنعت چه برنامه ای دارید؟
محمدی: در دولت و حاکمیت به این امر اهمیت داده می شود تا اشتغال بالا رود بنابراین روی کیفیت اشتغال باید کار کنیم و بیشتر شرکت های سرمایه گذار روی این موضوع توجه دارند تا سبد اشتغال متنوع شده و نیروهای جوان و تحصیل کرده در کنار افراد مجرب استفده شود تا کیفیت اشتغال در کنار کمیت آن مورد توجه باشد.
برنا: یکی از دغدغه های سنتی پتروشیمی تامین پایدار خوراک است؟ در این زمینه چه اقداماتی انجام شده است؟
محمدی: همزمان با توسعه باید به تامین خوراک فکر کنیم. در حال حاضر نگاه به تامین خوراک کلان است و 6 طرح برای خوراک صنعت پتروشیمی دست اجرا داریم که 3 مورد آن مربوط به NGL های 3100 در منطقه دهلران، 3200 در غرب کارون و NGL خارک می شود. همچنین NGL های بالا دست پالایشگاه گاز بید بلند نیز در دست اقدام است.
با بهره برداری از این 6 طرح ظرفیت تامین خوراک به 15 میلیون تن خواهد رسید و خوراک صنعت پتروشیمی از 650 هزار بشکه در شرایط فعلی به حدود یک میلیون و 350 هزار بشکه، در سال 1404 افزایش پیدا می کند.
نفت خبر: چگونه می توان نقش شرکت ملی صنایع پتروشیمی در رگولاتوری این صنعت را تقویت کرد؟
محمدی: خصوصی سازی در پتروشیمی اتفاق مبارکی بود که دولت را از چرخه تولید خارج کرد زیرا وظیفه دولت تهیه نقشه توسعه است نباید مجری توسعه باشد. هر چقدر از وظایف اجرایی ما کم شود بهتر است . وظیفه ما در صنعت پتروشیمی ایجاد نقشه جامعی است تا توسعه متوازن و پایدار در این صنعت ایجاد کنیم.
ما در جای درستی قرارداریم باید فکر کنیم و تلاش کنیم تا نقش رگولاتوری پر رنگ شود علاوه بر آن نقشی حمایتی، هدایتی و نظارتی باید داشته باشیم. در واقع  هدایتگری صنعت به سمت مقاصد عالی،حمایت امور و نظارت کلان جزوو وظایف ما است زیرا رگولاتوری در این معنا خلاصه می شود.
اقتصاد آنلاین: آیا برای حضور بیشتر سرمایه گذاران تخفیفاتی در زمینه خوراک در نظر گرفته شده است؟
در مورد قیمت خوراک تصمیم گیری شده و در یک دامنه مشخص می توانیم قیمت را تعیین کنیم ودر تامین حجمی خوراک نیز برنامه ریزی کلان صورت گرفته و نگرانی نداریم. با این حال اگر طرحی باشد که نیاز به تخفیف داشته باشد متناسب با آن اقدام می شود و در زمینه مشوق ها از حداکثر آنها استفاده می کنیم. به طور مثال 30 درصد تخفیف خوراک برای طرح های خاص می توانیم در نظر بگیریم.
البته برای اعطای مشوق ها لازم است تا طرح در پایین دست نیز حرکت کند. از سوی دیگر اینکه طرح در چه مناطقی تاسیس شود می تواند به پرداخت مشوق ها در زمینه خوراک بیانجامد.
تابناک: فاینانس طرح های جهش دوم و سوم چگونه تامین شده و آیا از ظرفیت های بازار سرمایه برای تامین مالی پتروشیمی استفاده می شود؟
محمدی: در تامین مالی از فاینانس های خارجی، صندوق توسعه ملی و سرمایه گذاران داخلی استفاده کردیم.
اما در بخش تامین مالی از بازار سرمایه حرکت هایی انجام شده که به دلیل اشکال در صدور تضامین وانتشار اوراق قرضه دچار ابهاماتی است و فعلا متوقف شده است.
البته به دنبال این هستیم تا راهکارهایی پیدا کنیم تا از بازار سرمایه برای توسعه پروژه ها استفاده شود و صندوق خصوصی پروژه به وزارت نفت پیشنهاد شده تا از منابع داخلی خود صنعت استفاده کنیم .
موج: برنامه شما برای تولید پایدار محصولات پتروشیمی چیست؟
محمدی:در توسعه هر صنعتی توجه به بازار مهمترین الزام برای تامین و اختصاص خوراک به شمار می آید و هدفگذاری  متناسب با نیاز بازار انجام می شوداگرتوسعه صنعت بدون توجه به بازار باشد توسعه ناپایداری است .
در هاب های پتروشیمی تعریف شده، خوراک تخصیص دادیم و زیر ساخت ها تامین می شود. در بقیه نقاط باید با همراهی وزارت نفت باشد تا بتوانیم خوراک بدهیم و زیر ساخت ها را تامین کنیم.
پتروتحلیل: درخصوص راهکارهای مبادله و افزایش صادرات به کشئورهای هدف چه اقداماتی انجام شده است؟
یکی از ارکان توسعه برای شرکت ها منعطف بودن در مقاصد صادراتی است. اکنون برنامه ریزی شده و در حال انجام است تا بازار پایداری داشته باشیم و تعیین کننده قیمت خودمان باشیم. در سبد توسعه کیفی نیز به این موضوع توجه می کنیم تا به چند کشور در صادرات محدود نباشیم و در سال های آینده غافلگیر نشویم.

تعداد بازدید : ۲,۳۹۱