رشد حجم معامله محصولات شیمیایی در بورس کالا

رشد حجم معامله محصولات شیمیایی در بورس کالا
(شنبه ۲۶ اَمرداد ۱۳۹۸) ۱۲:۳۴

حجم معامله ترکیبات مختلف شیمیایی در بورس کالا هفته گذشته افزایش یافت .

 به گزارش خبرنگار نیپنا ، هفته گذشته همراه با کاهش قیمت‌های پایه در بورس کالا ، شاهد افت نرخ در بازار داخلی و همچنین کاهش رقابت برای خرید در بورس کالا بودیم. پلیمرها با 10 درصد کاهش حجم معاملات هفتگی روبه رو شدند که موجب شد تا این حجم به کمترین حجم داد و ستد در 9 هفته اخیر برسد.  البته در روزهای اخیر خبری مبنی بر معاملات اعتباری محصولات پتروشیمی در بورس کالا مخابره شد که به اعتقاد فعالان بازار این ذهنیت را ایجاد می‌کند که برخی از اهالی بازار بیشتر به دنبال خرید اعتباری هستند تا خرید نقدی. این داده البته در شرایط سخت تأمین نقدینگی در بازار چندان هم منتظره نبود ولی در هر حال به کاهش حجم معاملات در بورس کالا ربط پیدا کرد.

در هفته گذشته حجم داد و ستد پلیمرها در بورس کالا به نزدیکی 38 هزار و 500 تن رسید که به نسبت مدت مشابه در هفته قبل از آن افت بیش از 4 هزار تنی را نشان می‌دهد. این در حالی بود که حجم تقاضا بیش از 22 درصد کاهش یافت و به کمترین رقم در 9 هفته اخیر رسید. در هفته قبل باز هم حجم عرضه‌ها تقلیل پیدا کرد اگرچه این افت نرخ چندان چشمگیر نبود. این آمارها نشان می‌دهد که دلیل اصلی کاهش حجم معاملات را باید در افت تقاضا جستجو کرد. البته احتمال کاهش قیمت‌های پایه در بورس کالا همراه با افت نرخ دلار نیمایی و یا احتمال کاهش قیمت‌های جهانی هم به این مطلب یعنی تعویق تقاضا کمک کرد. در بازار آزاد هم شاهد کاهش قیمت‌ها بودیم و اگر این روند نزولی و افت قیمت‌های پایه در بورس کالا باز هم ادامه یابد باید منتظر افت نرخ بیشتر در بازار داخلی باشیم.

حجم معامله ترکیبات شیمیایی در هفته گذشته در بورس کالا افزایش یافت و به بالاترین رقم در 3 هفته اخیر رسید. این رشد حجم معاملات را شاید بتوان محرکی برای حمایت از بازار پلیمرها به شمار آورد. در هفته گذشته حجم تقاضا نزدیک به 9 درصد رشد کرد که همراه با آن حجم معاملات را با افزایش 2 هزار و 875 تنی همراه ساخت. در هفته گذشته نزدیک به 50 درصد از عرضه‌ ترکیبات شیمیایی در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت که بالاترین درصد معاملات در 3 هفته اخیر است.

تعداد بازدید : ۸۹۵