افزایش معامله محصولات پتروشیمی‌ در بورس کالا

افزایش معامله محصولات پتروشیمی‌ در بورس کالا
(شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۸) ۱۱:۱۶

بازار محصولات پتروشیمی بورس کالا هفته گذشته شاهد رشد حجم معاملات در دو بازار شیمیایی و پلیمری بود.

به گزارش خبرنگار نیپنا، حجم معاملات پلیمرها در هفته گذشته در بورس کالای ایران با 25 درصد رشد به بیش از 50 هزار و 670 تن رسید که این رقم معاملات بالاترین عدد ثبت شده از هفته منتهی به 9 خرداد تاکنون است. این مطلب نشان می‌دهد که بازار به صورت نسبی خود را با واقعیت‌های قیمتی وفق داده اگرچه جریان افزایشی قیمت‌های پایه در بورس کالا هنوز هم ادامه داشته است.

این در حالی بود که حجم عرضه‌ها با 4 درصد رشد به بیش از 89 هزار تن رسیدده است که بالاترین رقم ثبت شده برای عرضه پلیمرها در سال جاری است. در هفته گذشته حجم تقاضا نیز با 25.5 درصد رشد به بیش از 71 هزار و 650 تن رسیده که نشان می‌دهد دلیل اصلی رشد حجم معاملات در بازار پلیمرها ، رشد تقاضای مؤثر بوده است.

جریان افزایشی هفته گذشته  به معنی خوش بینی‌های جدید در بازار است. البته رشد قیمت‌های پایه در بورس کالا با افزایش نرخ در بازار داخلی نیز همخوانی پیدا کرده و شاهد رشد قیمت‌ها در بورس و بازار هم‌زمان با افزایش حجم معاملات هستیم. در صورت تداوم رشد حجم معاملات در هفته جاری می‌توان خوش بینی‌های جدیدی را برای بازار متصور شد.

بر اساس این گزارش ، در هفته گذشته حجم معاملات محصولات شیمیایی در بورس کالا نیز افزایش یافت و با 10.7 درصد رشد هفتگی ، به 26 هزار و 870 تن رسید که بالاترین رقم معامله شده در 7 هفته اخیر است. در این بازه زمانی حجم عرضه‌ها رشد 9 درصدی داشت ولی حجم تقاضا 5 درصد عقب‌نشینی کرد. افت تقاضا اگرچه همراه با تغییر در سبد عرضه‌ها بود ولی نشان می‌دهد که رقابت برای خرید در این بازار کاهش یافته است. در هفته گذشته 59 درصد از عرضه‌ها در بازار محصولات شیمیایی مورد معامله قرار گرفته است که از یک روند صعودی نسبی برخوردار است و در صورتی که حجم معاملات کل در بازار محصولات پتروشیمی در بورس کالا باز هم افزایش یابد می‌توان با قاطعیت بیشتری از بهبود جدی بازار سخن گفت.

تعداد بازدید : ۱,۱۴۷