نخستین قرارداد تأمین کاتالیست تولید متانول امضا شد

نخستین قرارداد تأمین کاتالیست تولید متانول امضا شد
(شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۲:۱۵

نخستین قرارداد تأمین کاتالیست تولید متانول میان شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و پتروشیمی سبلان با حضور معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت امضا شد.

به گزارش خبرنگار نیپنا قرارداد تامین کاتالیست بومی سنتز متانول امروز (شنبه، ۱۴ اردیبهشت ماه) در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با حضور بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی،محمدزاده معاون وزیر نفت در امورمهندسی وپژوهشی وفناوری و طاهری مدیر عامل هلدینگ پتروفرهنگ، میان علی پژوهان، مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و محمد زالی، مدیرعامل پتروشیمی سبلان  امضا شد.

بر اساس این گزارش ظرفیت متانول کشور در حال حاضر، 5044 هزار تن و تولید آن در سال های اخیر با راندمانی بالغ بر 96 درصد، حدود4.9 میلیون تن است. با تکمیل طرحهای توسعه صنعت پتروشیمی کشور تا سال 1400 (2021) که با هدف تأمین نیاز داخل کشور طی سالهای آتی و حضور در بازارهای بین المللی طراحی شده اند، ظرفیت متانول به حدود 15.6میلیون تن خواهد رسید.

با توجه تلاش‌های انجام شده برای ساخت کاتالیست بومی سنتز متانول بعد از انجام فعالیت های پایلوت و تست های صورت گرفته بر اساس نتایج حاصله، قرارداد تامین کاتالیست مذکور بین شرکت صنایع پتروشیمی سبلان از زیر مجموعه های شرکت انرژی سپهر و شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی منعقد شد.

براین اساس کاتالیست سنتز متانول از خانواده کاتالیست‌های همرسوبی بوده و در فرآیند سنتز متانول قابل استفاده است. این کاتالیست از لحاظ فنی با کاتالیست‌های وارداتی قابل رقابت است و می‌تواند در تمامی واحدهای تولیدی فرآیند تاپسویی، کازاله و لورگی برای تولید متانول مورد استفاده قرار بگیرد. از مزیت‌های دیگر آن می توان به قیمت تمام شده به مراتب پایین‌تر، ضایعات کمتر در مراحل ساخت و مهمتر از همه دانش فنی بومی اشاره نمود و با تولید داخلی آن سالانه حدود 14 میلیون دلار صرفه جویی ارزی حاصل خواهد شد و با توجه به امکانات شرکت پژوهش و فناوری و شرکت های همکار توسعه دهنده در سال های آتی کشور از ورود این کاتالیست بی نیاز خواهد شد. شایان ذکر است ساخت این کاتالیست در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و با توسعه و رشد در این زمینه به خودکفایی خواهیم رسید.

بر اساس این گزارش الگوی مصرف متانول مشتمل بر دو نوع سنتی و مصارف جدید است. الگوی مصرف سنتی این ماده، شامل مصارفی از قبیل فرمالدئید، استیک اسید و MTBE و مصارف جدید آن شامل تولید الفینها (با استفاده از تکنولوژیهای MTO/MTPP)، اختلاط با بنزین و DME است که از سال 2010 و در چین آغاز شده است.
همچنین در راستای تعهد شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی چه در حوزه فرآیند، چه در بخش کاتالیست و چه در زمینه مواد شیمیایی و افزودنی با یک دهه فعالیت، شاهد بلوغ فناوری ها در این شرکت هستیم.

فرآیند فعالیت‌های پژوهشی و تجاری سازی آنها در صنعت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و از طرفی صنعت پتروشیمی سهم قابل توجهی در تولید ناخالص ملی و صادرات و ارز آوری بر عهده دارد، از این رو تولید کاتالیست بومی می‌تواند موجب ارتقای جایگاه آن شود.

در پایان گفتنی است متانول به عنوان ماده اولیه بسیاری از صنایع میان دستی و پایین دستی مورد استفاده قرار می گیرد. در همین راستا با توجه به طرحهای تولید متانول، شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با 10 سال سابقه تحقیقاتی در زمینه کاتالیست‌ها و فراهم آوردن زیر ساخت‌های لازم برای پژوهش و توسعه کاتالیست‌ها، گام در کسب دانش فنی تولید کاتالیست متانول برداشته است.

تعداد بازدید : ۱,۸۲۹