بیدبلند مگا پروژه مهم صنعت نفت و گاز کشور است

بیدبلند مگا پروژه مهم صنعت نفت و گاز کشور است
(سه شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷) ۱۴:۳۸

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی طرح بیدبلند2 را طرحی ارزشمند و ملی دانست و آن را پویا و زنده معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار نیپنا، بهزاد محمدی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در جریان بازدید از طرح پالایشگاه گاز بید بلند2 اظهارکرد: این طرح با شتاب به سمت راه اندازی حرکت می کند و مجموعه فعال شاغل در بید بلند،مدیریت ارشد و نیز هلدینگ خلیج فارس با همکاری و تعامل و با کیفیتی مناسب این طرح ملی را درآستانه تکمیل قرار داده اند که در سال آتی به بهره برداری خواهد رسید.
وی ادامه داد: بید بلند2 یکی از پروژه های مهم صنعت نفت و گاز کشور به شمار می رود که درحوزه بالادست از 4 NGL خوراک دریافت خواهد کرد که این وجه تمایز با پالایشگاه های  پارس جنوبی است که این مساله از نظر ارزشی خوب است است ولی باید توجه ویژه داشته باشیم که چون به مخزن غنی پارس جنوبی وصل نیستیم  ، باید منابع تامین خوراک را در بخش های مختلف بالادست تقویت کنیم تا دچار مشکل خوراک نشویم .
محمدی با بیان این که این طرح دارای ظرفیت 2 میلیارد فوت مکعب گاز در روز است و این امر برای کل منطقه خوزستان و استان های جنوبی کشوردارای اهمیت است افزود: در صورت راه اندازی طرح گچساران، 1.5 میلیون تن اتان از بید بلند به گچساران ارسال خواهد شد و چون این طرح در سال 1400 راه اندازی خواهد شد، اتان تولیدی بید بلند2 تا زمان تولیدی شدن پتروشیمی گچساران ، به پتروشیمی های منطقه ماهشهر مانند بندر امام،مارون و امیرکبیرارسال خواهد شد.
معاون وزیر نفت با بیان این که رعایت اصول ایمنی یکی از مسائل مهم در مسیر ساخت طرح های پتروشیمی است گفت: باید در این زمینه پیمانکاران را با نظارت های دقیق توجیه کرد و با استفاده از سیستم های کارآمد که دراین مجموعه به کار گرفته شده اند دوران پایانی این پروژه را با موفقیت به پایان برسانید.
محمدی ادامه داد:یکی از مسائل مهم این است که در اولویت اول نیروهای بومی را جذب کنیم که زمینه ساز اشتغال خواهد شد و دراین زمینه آموزش های مدون ،حرفه ای و تخصصی برای نیروهای بهره بردار ضروری است زیرا با آموزش نیروهای بومی شاهد رشد و توسعه مطلوب تری در این منطقه خواهیم بود .
بر اساس این گزارش، امین نژاد مدیرعامل پالایشگاه بید بلند 2 نیز در حاشیه این دیدار با اشاره روند ساخت و تامین مالی این طرح گفت: بید بلند2 دوستدار محیط زیست است و گازهای فلر را جمع آوری می کندو همچنین تحقق رکورد 47 میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه نیز از دستاوردهای مهم بید بلند به شمار می رود.
وی ادامه داد: از سال 95 تاکنون ماهیانه پیشرفت 3 درصدی را رقم زده ایم و این رقم در نوع خود بی نظیر بوده و رکوردی جدید به شمار می رود وبا تلاش خستگی ناپذیر عوامل این مجموعه شاهد راه اندازی این طرح در سال آینده خواهیم بود.
به گزارش نیپنا طرح پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس با اهداف افزایش درآمد مالی و ارتقا سطح علمی، فنی، اقتصادی و اجتماعی کشور، افزایش میزان گاز شیرین تولید شده در کشور، کاهش میزان مصرف فرآورده های نفتی کشور و جایگزینی آن با گاز طبیعی، تولید پروپان و بوتان و میعانات گازی، صادرات محصولات جانبی، تامین گاز شهری جنوب کشور منجمله شهر های استان بوشهر، خوزستان، تامین اتان مورد نیاز واحد های پتروشیمی و ایجاد اشتغال در منطقه در زمینی به مساحت ۲۴۴ هکتار و 64 هکتار تاسیسات ذخیره سازی ماهشهر با تامین سرمایه از سوی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس بعنوان سهامدار اصلی و صندوق توسعه ملی و کنسرسیوم بانکهای ایرانی با عاملیت بانک سپه دراستان خوزستان - 15کیلومتری بهبهان در دست احداث می باشد.
خاستگاه این طرح از مصوبات هیات مدیره محترم شرکت ملی نفت می باشد که آن مقرر گردید این طرح بصورت سهامی خاص و با مشارکت بخش خصوصی انجام گردد. بدین منظور و طبق مفاد این مصوبه شرکت ملی گاز ایران به عنوان مجری طرح معرفی گردید. در تاریخ دی ماه 93جلسه ای با حضور مقام محترم وزارت نفت برگزار گردید و در خصوص واگذاری طرح پالایشگاه گاز بید بلند 2 به هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس تصمیم گیری شد.
در این راستا با توجه به مصوبات هیئت مدیره شرکت های انرژی سپهر و صنایع پتروشیمی خلیج فارس در سال 94 قرارداد واگذاری سهام شرکت انرژی سپهر به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس منعقد شد.
راه اندازی این ابر پروژه ملی در ابتدای تیرماه سال 1398 با اخذ تولید از واحدهای شیرین پالایشگاهی آغاز و در شهریور ماه سال 1398 با در سرویس قرار گرفتن واحدهای ترش تکمیل خواهد شد.

تعداد بازدید : ۳,۰۲۹