افتتاح و کلنگ زنی 5 طرح میانی و پایین دستی پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی

افتتاح و کلنگ زنی 5 طرح میانی و پایین دستی پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی
(چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷) ۱۲:۱۴

در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، پنج طرح میانی و پایین دستی پتروشیمی با حضور استاندار خوزستان، در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی افتتاح و کلنگ زنی شد.

به گزارش نیپنا به نقل از  روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، روز(سه شنبه 16 بهمن 1397)، 2 طرح پتروشیمی میانی دستی و پایین دستی افتتاح و کلنگ 3 پروژه  دیگر به زمین زده شد.
براساس این گزارش، شریعتی، استاندار خوزستان ، مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با همراهی فرماندار ماهشهر و تنی چند از مدیران استان و شهرستان بندر ماهشهر، شرکتهای اهدا پلیمر پاک و اکسیرسازان اطلس را افتتاح کردند و در ادامه کلنگ شرکتهای هیرسا پلیمر سهند، پترو زمرد سبز و طرح توسعه شرکت اکسیرسازان اطلس را به زمین زده تا عملیات اجرایی آنها را رسما آغاز کرده باشند.
استاندار خوزستان در حاشیه این مراسم، ضمن تقدیر از تلاشهای انجام شده توسط سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در جهت توسعه صنایع مولد و اشتغال زا، در خصوص فاز توسعه ای منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی (فاز 2) گفت: راه افتادن این فاز توسعه ای که نقشی مهم در توسعه اشتغال و اقتصاد خواهد داشت، نیاز به پیگیری هایی از مقامهای بالای کشور دارد که شخصا آنرا انجام می‌دهم.
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی نیز با اشاره به میزان اشتغال مستقیم و غیر مستقیم این طرح ها افزود: اگر چه این شرکتها پس از بهره برداری اشتغال بیش از 200 نفره را خواهند داشت اما به طور معمول در طول ساخت و ساز و قبل از بهره برداری، تعداد افراد بیشتری در آنها کار خواهند کرد.
سید امید شهیدی نیا، خاطر نشان کرد: ما در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، طرح های خوبی را در دست اقدام داریم که در صورتی که موانع آن مرتفع شود، ظرفیت اشتغالزایی خوبی در منطقه شکل می گیرد.

شرکت اهدا پلیمر پاک طرح تولید انواع آمیزه های پلیمری است که از جمله صنایع پایین دستی واحدهای الفینی به شمار می‌رود.این طرح در زمینی به مساحت ۵۰۰۰ متر مربع و با سرمایه‌گذاری ۳۶ میلیارد ریال و یک میلیون دلار با ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰۰ تن است. عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۵ آغاز و امروز به بهره برداری رسید. میزان اشتغالزایی این طرح به صورت مستقیم ۱۴ نفر و به صورت غیرمستقیم ۲۵ نفر است.
شرکت اکسیر سازان اطلس  شامل تولید انواع هیدروکربن های سبک و سنگین متیل استات بوتیل استات اتیل استات و تولید بشکه های پلی اتیلنی از جمله صنایع پایین دستی آروماتیک الفین و متانول است.
طرحی که  به بهره برداری رسید از سال ۱۳۹۴ شروع به ساخت و ساز کرده بود. این طرح با سرمایه گذاری ۸۰ میلیارد ریال، سالانه ۱۴۰ هزار تن محصول تولید کرده است. ۴۵ نفر به صورت مستقیم و ۹۰ نفر به صورت غیرمستقیم در این شرکت بکارگیری شده اند.
 شرکت هیرسا پلیمر سهندکه کلنگ زنی شد تولید پروپیلن از گاز پروپان و تولید پلی پروپیلن به عنوان یک طرح میانی از زنجیره پروپان است. این طرح در زمینی به مساحت تقریبی ۱۷۹ هزار متر مربع با سرمایه گذاری دو هزار و ۴۲ میلیارد ریال و ۲۷۵ میلیون دلار قرار است سالانه ۳۰۰ هزار تن محصول تولید کند. پیش بینی می شود این طرح سه سال دیگر به بهره برداری برسد تا ۱۲۰ نفر به صورت مستقیم و ۲۰۰ نفر را به صورت غیر مستقیم به کار بگیرد.
همچنین  شرکت پتروزمرد سبزکه کلنگ زنی  شد،این طرح زیست محیطی با سرمایه گذاری ۸۰ میلیارد ریال پسماند های کلردار شرکت های پتروشیمی را بازیافت کرده و آنها را به ۱۹ هزار تن محصول قابل فروش تبدیل می کند. محصولات این شرکت در صنایع رنگسازی چسب و رزین کاربرد دارند. بر اساس پیش بینی، ۱۸ ماه دیگر شاهد افتتاح آن خواهیم بود تا ۲۰ نفر به صورت مستقیم و ۳۵ نفر به صورت غیر مستقیم از طریق آن شاغل شوند.
در خصوص طرح توسعه شرکت اکسیر سازان اطلس که کلنگ زنی شد۳۰  هزار تن محصولات این طرح توسعه که به عنوان بخش پایین دستی زنجیره آروماتیک و متانول فعال خواهد شد، در صنایع رنگ سازی خودرو سازی و نساجی کاربرد دارند. ۱۰۰ میلیارد ریال در این طرح سرمایه گذاری شده است تا دو سال دیگر شاهد اشتغال مستقیم ۲۰ و غیر مستقیم چهل نفر باشیم.
میزان سرمایه گذاری برای این طرح ها 2338 میلیارد ریال و 276 میلیون دلار است و 492 هزار تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی منطقه می‌افزایند.
این طرح های پتروشیمی همچنین مجموعا 219 نفر اشتغال مستقیم و 390 نفر اشتغال غیرمستقیم را به ارمغان می‌آورند.
محصولات این شرکتها در صنایع خودروسازی، ساختمانی، رنگ سازی، چسب و رزین، نساجی و بسته بندی کاربرد خواهند داشت.

تعداد بازدید : ۱,۷۹۱