جهش تولید محصولات پتروشیمی با تولیدی شدن طرح های جدید

جهش تولید محصولات پتروشیمی با تولیدی شدن طرح های جدید
(دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷) ۱۳:۴۵

همزمان با تولیدی شدن طرح های جدید پتروشیمی ظرفیت تولید در این صنعت افزایش خواهد یافت.

علی محمد بساق زاده مدیر طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار نیپنا درباره آخرین وضعیت طرح های بالای 90 درصد پتروشیمی اظهارکرد: طرح متانول کاوه با 99درصد پیشرفت و فاز نخست پتروشیمی بوشهر با96 درصد پیشرفت امسال وارد مدار تولید می شوند.
بساق زاده درباره فاز نخست طرح بوشهر گفت: دراین فاز گازهای دریافتی از فازهای 6و 7 و 8 پارس جنوبی شیرین سازی می شود و گاز غنی به واحد بازیافت اتان ارسال می شود و پیش راندازی واحد اتان نیز انجام شده است و در پایان بهمن ماه تفکیک گاز غنی انجام می شود.
وی ادامه داد: متان هم برای سوخت و هم برای خوراک واحد متانول است و نیمه نخست سال 98 شاهد راه اندازی واحد متانول پتروشیمی بوشهر تحقق خواهد یافت.
وی افزود:الفین ایلام با 93درصدو طرح لردگان با 92 درصد پیشرفت دیگر طرح هایی هستند که سال آینده تولید خود را آغاز خواهند کرد.
راه اندازی واحد SRU ایلام
وی با بیان این که پیش راه اندازی واحد سولفور زدائی پتروشیمی ایلام انجام شده است گفت: این واحد خوراک مایع وارد شده را شیرین سازی می کند وبراساس پیش بینی های انجام شده تا 3 ماه آینده به طور کامل راه اندازی خواهد شد همچنین واحد الفین نیز سال آینده به تولید خواهد رسید.
مدیر طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: پتروشیمی ایلام می تواند 150 هزار تن اتیلن مازاد بر مصرف واحد پلی اتیلن خود را به خط لوله اتیلن غرب سالانه تزریق کند.
استفاده از فناوری های نوین
مدیر طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره استفاده از فناوری های نوین گفت: خوشبختانه شاهد دستاورد های مطلوبی هستیم اکنون 7 شرکت در حال تولید کاتالیست هستند و با توجه به سیاست دولت اولویت تامین نیاز از داخل کشور است و دانش فنی ایرانی در صنعت پتروشمی افزون بر شرکت های یاد شده از سوی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی نیز شاهد تحولی شگرف است.
وی با اشاره به ثبت چند لایسنس داخلی در صنعت پتروشیمی کشورمان ادامه داد: سازندگان ایرانی اکنون در مسیر پیشرفت و توسعه قرار گرفته اند و بسیاری از نیازهای داخلی را تامین می کنند.
بساق زاده افزود: با توجه به شرایط موجود همکاری شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و نیز شرکت های خصوصی می تواند نیازهای موجود را پوشش دهد و برخی از نیازهای پتروشیمی ها را تامین کند.
تکمیل زنجیره ارزش
مدیر طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: این شرکت از شرکت هایی که در مسیر تکمیل زنجیره ارزش گام بر می دارند حمایت می کند.
وی با بیان این که مجوزهای جدید با در نظر گرفتن تکمیل زنجیره داده می شود گفت : گسترش فعالیت شرکت ها برای تولید محصولات نهایی با همکاری وزارت صنعت معدن و تجارت به عنوان یک راهبرد مورد توجه قرار دارد و توسعه صنایع پایین دستی می تواند ارزش افزوده مطلوبی را به همراه داشته باشد.
بساق زاده افزود: اکنون در عسلویه و ماهشهر و درغرب کشور شاهد ساخت واحد های میان دستی و پایین دست پتروشیمی هستیم.
وی به پتروشیمی های ارومیه و مهاباد و کردستان اشاره کرد و گفت: این مجتمعها به دلیل دارا بودن زیر ساخت های مطلوب می توانند با توسعه صنایع پایین دستی اقدام و با توجه به مجوزهای داده شده افزون بر تامین نیازهای داخلی محصولات پایین دستی به کشورهای همجوار صادر نمایند.
عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: دفتر توسعه صنایع پایین دستی آماده هرگونه همکاری و مشاوره برای متقاضیان ساخت واحد های پایین دستی با هدف تکمیل زنجیره ارزش می باشد.



تعداد بازدید : ۱,۶۳۹