118

پروژه های سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی آمریکا در سال 2018

پروژه های سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی آمریکا در سال 2018
(دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷) ۰۸:۰۰

بر اساس گزارش شورای شیمی آمریکا (ACC)، تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی در ایالات متحده آمریکا همچنان از مزیت دسترسی به خوراک و انرژی ارزان قیمت برخوردارند.

بر اساس آمار منتشر شده توسط انجمن های تجاری، رنسانس صنعت پتروشیمی ایالات متحده آمریکا در سال 2018 ادامه یافته و میزان مخارج سرمایه گذاری نسبت به سال 2017  بیش از 6 درصد افزایش یافته است. ضمنا میزان مخارج مربوط به تعمیر و نگهداری نیز با یک افزایش 5/38 درصدی نسبت به سال 2017 به 26/1 میلیارد دلار آمریکا رسید.

بر اساس گزارش شورای شیمی آمریکا (ACC)، تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی در ایالات متحده آمریکا همچنان از مزیت دسترسی به خوراک و انرژی ارزان قیمت برخوردارند. این موضوع باعث شده است که تعداد پروژه های اعلام شده در صنعت پتروشیمی به حدود 320 پروژه برسد که مجموع ارزش این پروژه ها بالغ بر 185 میلیارد دلار آمریکا است.

شورای شیمی آمریکا (ACC) در این گزارش آورده است، علاوه بر پروژه های جدید، میزان مخارج سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی این کشور نیز همچنان رو به افزایش است. ارزش این پروژه ها در سال 2017 به صورت جمعی بالغ بر 38 میلیارد دلار آمریکا بود و تقریبا نیمی از مخارج مربوط به بخش ساخت و ساز را به خود اختصاص می داد.

میزان مخارج سرمایه گذاری در سال 2017 نسبت به سال 2016 در حدود 6 درصد افزایش یافت، اما این رقم در سال 2018 به 3/6 درصد رسید و انتظار می رود که در سال 2019 به 8/6 درصد برسد و اگر به همین منوال ادامه یابد ارزش مجموع پروژه های سرمایه گذاری شده در سال 2022 حدود 48 میلیارد دلار آمریکا خواهد بود.

کوین سوئیفت[1]، اقتصاددان ارشد شورای شیمی آمریکا (ACC)، با اشاره به اینکه 62 درصد از این مبلغ 185 میلیارد دلاری در مورد پروژه های اعلام شده مربوط به سرمایه گذاری مستقیم خارجی است، در این باره می گوید: «ساختارهای بنیادی ما به صورت قابل توجهی تقویت شده است و ایالات متحده آمریکا همچنان مقصد اول سرمایه گذاری خارجی در صنعت پتروشیمی خواهد بود.»

مخارج مربوط به ساختمان سازی و ساختارها در این دوره زمانی رو به افزایش بوده است، این مخارج شامل مخارج مربوط به آماده سازی سایت و آب و برق و همچنین ساختمان سازی و راه اندازی است. تجهیز فرآیندهای عمده به صورت عمده صورت گرفته است، هرچند تحویل آنها هنوز هم ادامه دارد.

مخارج مربوط به تعمیر و نگهداری

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط منابع اطلاعاتی صنعتی[2] (IIR)، توقف، تغییر و قطع موقت فعالیت کارخانه ها در سال 2017 نسبت به سال 2016 در حدود 5 درصد افزایش یافت و صنعت پالایش نفت در این میان شاهد بیشترین افزایش بوده است.

بر اساس گزارش IIR، صنعت پالایش نفت در سال 2018 با افزایش 5/38 درصدی مخارج برنامه ریزی شده مربوط به بخش تعمیر و نگهداری مواجه شدند و مبلغ کل این هزینه ها نزدیک به 26/1 میلیارد دلار آمریکا بوده است. بخش تولید محصولات پتروشیمی نیز با افزایش 4 درصدی مواجه بوده است.

سوئیفت در این باره می گوید: «صنعت پتروشیمی ایالات متحده آمریکا با یک افزایش چشمگیر هماهنگ جهانی همراه شده است.»

وی می افزاید: «بخش تولید یک چرخش قابل توجه داشته است، سرمایه گذاری در بخش کسب و کار در حال افزایش بوده است و تولید داخلی نفت و گاز دارد به جایگاه قبلی خود بازمی گردد. همه اینها باعث شده است که زمینه برای یک حرکت عظیم، توسعه و سرمایه گذاری در کالاهای سرمایه ای مهیا شود.»

انرژی و خوراک

دسترسی به منابع ارزان و فراوان گاز طبیعی باعث شده است که ایالات متحده آمریکا بتواند سهم قابل توجهی از سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی جهان را به خود اختصاص دهد.

چشم انداز انرژی BP[3] پیش بینی کرده است که ایالات متحده آمریکا در سال 2023 در زمینه تامین انرژی به خودکفایی برسد.

گاز طبیعی در حوالی سال 2023 جایگزین نفت خواهد شد و تبدیل به سوخت برتر در بخش مصرفی ایالات متحده آمریکا خواهد شد- و سهم این منبع انرژی از 31 درصد فعلی به 39 درصد در سال 2035 خواهد رسید. و سهم ترکیبات نفتی در حوالی سال 2035 به حدود 29 درصد خواهد رسید، که کمترین میزان در تاریخ این کشور خواهد بود.

برای اولین بار در طول 40 سال گذشته، پالایشگاه های جدیدی در ایالات متحده آمریکا در حال ساخت و ساز است. اگرچه این پالایشگاه های از نظر ظرفیت بسیار کوچک هستند و پیچیدگی کمتری دارند و به طور خاص طراحی شده اند تا خوراکشان از منابع شیل در تگزاس و داکوتای شمالی[4] استفاده کنند، جایی که این منابع به وفور یافت می شوند.

لی نیکلاس در چشم انداز اخیر تولید هیدروکربن در گزارش چشم انداز پالایش جهانی[5] گفته است: «به طور کلی، انتظار می رود که ایالات متحده آمریکا در دهه 2020 بین 450 تا 600 میلیون بشکه در روز به ظرفیت پالایشی خود اضافه کنند»

بر اساس گزارش شرکت مشاوره ای انرژی اسپکتز که در لندن[6] واقع شده است، انتظار می رود که ایالات متحده آمریکا در حوالی سال 2020 تبدیل به سومین صادرکننده گاز طبیعی مایع (LNG)[7] در جهان شود، در حالی که در آن زمان حدود 3/8 میلیارد فوت مکعب در روز یا 14 درصد از کل صادرات جهانی را به خود اختصاص می دهد.

در حال حاضر برنامه ریزی شده است که بیش از 88 میلیارد دلار آمریکا در پروژه های LNG سرمایه گذاری شود، که این مبلغ در سراسر آمریکا سرمایه گذاری خواهد شد.

صنعت پتروشیمی به سرعت در حال پاسخگویی به رنسانس در این صنعت است و لوله های انتقال و زیرساخت ها، محصولات پالایش شده را به خلیج ساحلی و مصرف کنندگان همسایه حمل می کنند.

صادرات

بر اساس گزارش پروژه های سرمایه ای در صنایع پایین دستی ایالات متحده آمریکا[8]، و گزارش چشم انداز بازار تحولات و تعمیر و نگهداری در سال [9]2018 که توسط پتروکمیکال آپدیت[10] تهیه شده است، توسعه های چشمگیر در صنعت نفت و گاز ایالات متحده آمریکا که در حال حاضر و در پی موج اول سرمایه گذاری در این صنعت در حال رخ دادن است، باعث خواهد شد که این کشور تبدیل به بزرگترین صادرکننده فرآورده های نفتی شود و کل خط سیر نظام انرژی جهانی را در چند سال آینده تغییر دهد.

علاوه بر این، موج های دوم و سوم سرمایه گذاری نیز در راه است. بسیاری از تولیدات جدید به مشتریان در سراسر دنیا صادر خواهد شد.

تولید پروپیلن در ایالات متحده آمریکا در اوایل سال 2020، به بیش از 54 میلیارد پوند در روز خواهد رسید، که این رقم نسبت به رقم 44 میلیارد پوند در سال 2014 حدود 10 میلیارد دلار آمریکا بالاتر است.

با فرض اینکه همه پروژه های اعلام شده راس زمان مقرر به بهره برداری برسند، مازاد تولید در دسترس برای صادرات تا قبل از پایان سال 2019 بالغ بر 6 تا 9 میلیارد پوند خواهد بود.

نتیجه این تحولات این خواهد بود که رشد صادرات صنعت پتروشیمی آمریکا تا پس از سال 2020 نیز ادامه خواهد یافت. نمودار 1 توازن تجاری محصولات پتروشیمی را تا سال 2020 به تصویر می کشد.

نمودار 1- توازن تجاری در صنعت پتروشیمی ایالات متحده آمریکا

سرمایه گذاری

 



[1] Kevin Swift, chief economist of ACC

[2] Industrial Info Resources (IIR)

[3] BP Energy Outlook

[4] Texas and North Dakota

[5] Lee Nichols in a recent Hydrocarbon Processing view of Global Refining Outlook

[6] London-based consultant Energy Aspects Ltd

[7] liquefied natural gas (LNG)

[8] U.S. Downstream Capital Projects

[9] Turnaround and Maintenance Market Outlook 2018

[10] Petrochemical Update

تعداد بازدید : ۱,۵۱۵