رشد حجم داد و ستد محصولات شیمیایی در بورس کالا

رشد حجم داد و ستد محصولات شیمیایی در بورس کالا
(شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷) ۱۲:۴۹

کاهش حجم معامله پلیمرها در بورس کالا در کنار رشد حجم داد و ستد محصولات شیمیایی مهمترین رخدادهای هفته گذشته در بورس بود اگرچه بازار آزاد به سمت رشد قیمت‌ها متمایل شد.

به گزارش خبرنگار نیپنا ، معاملات پلیمرها در بورس کالا هفته گذشته کاهش یافت و با 20 درصد افت هفتگی ، به کمتر از 40 هزار تن رسید، حجم عرضه‌ها نزدیک به 21 درصد و حجم تقاضا بیش از 23 درصد کاهش داشت. از سوی دیگر در بازار داخلی شاهد رشد نسبی و البته محدود قیمت‌ها هستیم که ناخودآگاه جذابیت خرید در بورس کالا را تقویت می‌کند.

گفتنی است که هفته گذشته در بازار محصولات شیمیایی شاهد رشد حجم معاملات بودیم که یک داده مثبت به شمار می‌رود و این رخداد شاید محرکی برای تقویت تولید در سایر گروه‌های کالایی پلیمرها باشد. این در حالی بود که اسید استیک و یا استایرن منومر از معاملات بزرگ در هفته گذشته بود که احتمال تقویت حجم تولید به سایر گروه‌های کالایی به جز پلی‌استایرن‌ها را محدود می‌کند. در هر حال رشد حجم معاملات محصولات شیمیایی در کنار افزایش تقاضای خرید در همین بازار را شاید بتوان یک داده مثبت به شمار آورد.

بر اساس این گزارش، در روزهای فعلی در مواجهه با چند داده مختلف قرار داریم که شرایط متعادلی در بازار را ایجاد نمی‌کند. از یک سو شاهد اورهال برخی از مجتمع‌های پتروشیمی هستیم و خرید از بورس و فروش در بازار هم دیگر جذابیت پیشین خود را ندارد. از سوی دیگر رکود در بازار داخلی برای مواد اولیه و مصنوعات تولیدی هم جدی است و از این مسیر هم تقاضای چندانی به بازار تزریق نمی شود.

البته اورهال واحدهای پتروشیمی به این معنی است که عرضه‌های چندانی در بورس کالا وجود نخواهد داشت بنابراین امکان کاهش تقاضا به دلیل تنوع پایین عرضه‌ها هم وجود دارد. تجمیع موارد فوق به رکودی نسبی در بازار منتهی شده که در طول هفته گذشته حتی رشد قیمت‌ها در بازار داخلی را به همراه داشته است که از برتری تقاضا بر عرضه‌ها خبر می‌دهد. این رخداد به این معنی است که باز هم بازار با وجود ضعف تقاضا ، با عرضه کافی روبه‌رو نیست که نیاز به تقویت حجم عرضه‌ها در بورس کالا را مجدداً مطرح می‌کند.

تعداد بازدید : ۱,۴۲۳