وزیر نفت در افتتاح طرح های پتروشیمی:

روند مطلوب تامین خوراک پتروشیمی ها

روند مطلوب تامین خوراک پتروشیمی ها
(سه شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۷) ۱۲:۵۰

وزیر نفت با تاکید بر روند افزایشی تامین خوراک مجتمع های پتروشیمی گفت: خوراک پتروشیمی‎ها به خوبی قابل تامین است.

به گزارش خبرنگار نیپنا، بیژن زنگنه وزیر نفت  امروز سه شنبه( 13 شهریور ماه ) در آیین افتتاح 3 طرح پتروشیمی در عسلویه که با حضور حجت الاسلام دکتر حسن روحانی  وجمع دیگری از مسئولان عالی کشور برگزار شد اظهار کرد: میزان تولید اتان در کشور در سال 92 بالغ بر 3.98 میلیون تن بود که در سال 96 به 6.11 میلیون تن رسید و پیش‎بینی می‎کنیم این رقم در سال 97 به 8 میلیون تن، در سال 98 به 12.75 میلیون تن و در سال 99 به 17.6 میلیون تن شد. هر یک تن اتان یعنی حداقل هزار دلار صادرات و تولید. بنابراین باید واحدهای الفینی راه‎اندازی شوند و اتان را مصرف و پلاستیک تولید کنند.

وزیر نفت با بیان این که در سال‎های اخیر تحولات مهمی در صنعت پتروشیمی کشورمان رخ داده است، گفت: با توجه به افزایش خوراک تحویلی به پتروشیمی‌ها، تولید این واحدها به میزان ۵.۴ میلیارد دلار بر پایه قیمت پایه سال ۹۰ افزوده شده است.

زنگنه درباره پالایشگاه  گازبیدبلند  گفت:  این پالایشگاه که نیمه نخست سال آینده به مدار می‎آید، 2 میلیارد فوت مکعب خوراک دارد که از گازهای منطقه خوزستان می‌گیرد و اتان و پروپان و بوتان می‌دهد. احداث واحد استحصال اتان پارسیان، ان‎جی‎ال 3200 در غرب کارون، ان‎جی‎ال 3100 در منطقه ایلام و تکمیل ان‎جی‎ال خارک هم در دستور کار است. واحد بوشهر نیز سال آینده به مدار می‎آید.

 وی تصریح کرد:  تولید محصولات پتروشیمی از نظر وزنی از ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال ۹۲ به ۵۴ میلیون تن رسیده است.

وزیر نفت از پتروشیمی ایلام، لرستان، واحد اسید سولفوریک ارومیه، مهاباد، آمونیاک و اوره شیراز، پتروشیمی کردستان، کارون، واحد PBR و SBR (تخت جمشید) به عنوان پتروشیمی‌هایی که در سال‎های ۹۲ تاکنون به بهره‎برداری رسیده است نام برد و افزود: ارزش محصولات این واحدها بر پایه قیمت سال ۱۳۹۰، بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد دلار است.

 زنگنه با بیان این‌که متانول کاوه، فاز نخست پتروشیمی بوشهر، الفین پتروشیمی ایلام، متانول سبلان، کود شیمایی لردگان، پتروشیمی میاندوآب و SBR  صدف از جمله طرح‎های مهم دیگری هستند که در دست اقدام قرار دارند و ارزش محصولات آنها بیش از ۲,۵ میلیارد دلار است، گفت: مجموع سرمایه‌گذاری این طرح‌ها در مرحله نخست ۴ میلیارد دلار است.

وزیر نفت درباره ویژگی‌های طرح‎های جدید پتروشیمی یعنی فاز سوم آمونیک و اوره پردیس، متانول مرجان و فاز نخست مجتمع نیروگاه پتروشیمی دماوند گفت: مجموع سرمایه‌گذاری این طرح‎ها، حدود یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار بوده است.

زنگنه ارزش محصولات فاز سوم اوره و آمونیاک پردیس و متانول مرجان را ۸۳۴ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: ظرفیت فاز سوم اوره و آمونیاک یک میلیون و ۷۵۵ هزار تن و متانول مرجان یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن در سال است.

وی با بیان این که متانول کاوه، فاز نخست پتروشیمی بوشهر، الفین پتروشیمی ایلام، متانول سبلان و پتروشیمی میاندواب و ... از جمله طرح‎های مهم دیگری هستند که در دست اقدام قرار دارند و ارزش تولیدات آنها بیش از 2.5 میلیارد دلار است گفت: مجتمع پالایشی سیراف ظرفیت پالایش 480 هزار بشکه میعانات گاز را دارد و قراردادهای آن آماده اجرا بود که به دلایلی که پیش آمد، متوقف شد  و امیدواریم اگر صندوق توسعه ملی کمک کند بتوانیم این طرح را نیز تا پایان دولت اجرایی کنیم.

وزیر نفت افزود: آقای رئیس جمهور، یکی از دستوراتی که به من دادید و از من به جد خواستید پیگیری کنم، جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه نفت بود. امروز ۲ قرارداد امضا می‌شود که با اجرای کامل آن، ما دیگر در خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد گاز مشعل نخواهیم داشت.

به گفته وی، این ۲ قرارداد در قالب بیع متقابل و با هدف جلوگیری از سوزاندن ۲۲ میلیون متر مکعب گاز (در روز) امضا و بخش عمده محصولات به خوراک واحدهای پتروشیمی تبدیل می‌شود.

وزیر نفت ارزش این قراردادها را ۱۲۱۶ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: شرکت هلدینگ خلیج فارس و شرکت پتروشیمی مارون، باید قراردادها را در ۲,۵ سال آینده انجام دهند. بازپرداخت از محل خوراک اضافه‎ای است که به آنها فروخته می‎شود.

وی ادامه داد: با طرح مسئولیت اجتماعی که در وزارت نفت انجام دادیم، تعداد قابل توجهی از دانش‎آموزان این منطقه در کنکور حائز رتبه‎های بالا شدند و معنایش این است که ۶ سال دیگر، تعداد زیادی افراد تحصیلکرده در این منطقه خواهیم داشت که می‎توانند در آینده این منطقه تاثیرگذار باشند. ان‌شاءالله مردم از خیرها و برکات این طرح منتفع شوند.

زنگنه  اظهارکرد:  از مردم مهربان عسلویه، نخل تقی، کنگان، دیر، جم و عسلویه که یار ما و کمک حال ما بودند تشکر می‌کنم.





تعداد بازدید : ۲,۳۲۱