معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی: کاتالیست های شرکت پژوهش و فناوری را ضمانت می کنیم

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی: کاتالیست های شرکت پژوهش و فناوری را ضمانت می کنیم
(شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳) ۱۵:۴۷

معاون وزیر نفت در نشستی صبح امروز (8 آذر ماه) که در مرکز تهران شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی برگزار شد بر تجاری سازی کاتالیست ها و ضمانت فنی آنها توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکید کرد.

 

به گزارش نیپنا؛ در این نشست که رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس، مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی و نیز مدیران عامل مجتمع های پتروشیمی حضور داشتند، مهندس شعری مقدم ضمن ابراز خرسندی از موفقیت های کسب شده در زمینه بومی سازی دانش فنی و تولید کاتالیست ها در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، گفت:امروز فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی صنعت پتروشیمی در جایگاهی قرار دارد که باید از تمام امکانات و پتانسیل های آن در جهت ثروت سازی استفاده کرد.

معاون وزیر نفت، برحمایت همه جانبه شرکت ملی صنایع پتروشیمی از شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی تاکید کرد و  گفت: در این راستا به دنبال اخذ مجوزهای از سوی مجلس شورای اسلامی هستیم.

وی با بیان اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در راستای تجاری سازی، تمامی کاتالیست ها و دانش های فنی شرکت پژوهش و فناوری را ضمانت خواهد کرد، ادامه داد: در جهت تجاری سازی کاتالیست ها و دانش های فنی تولید شده  کارهای بسیار خوبی انجام شده است که به عنوان مثال می توان به کاتالیست های مورد استفاده در شرکت اسپک و شرکت آریا ساسول اشاره کرد که در باره این شرکت پلیمری باید گفت با استفاده از کاتالیست جدید، ظرفیت تولید آن به 104 تا 108 درصد رسیده است.

وی در ادامه از سیاست جذب مشتری داخلی و بین المللی در شرکت پژوهش و فناوری خبر داد و افزود: باید به دنبال فعالیت های باشیم که ارزش آفرین باشند و فعالیت های خود را بر اساس خواست و تقاضای مشتریان تنظیم و برنامه ریزی نماییم.

وی نظر  و اعتقاد افرادی که معتقدند باید تحقیق و پزوهش را از نقطه صفر آغاز کرد را نادرست خواند و افزود: امروز مراکز بنام تحقیقاتی و پژوهش جهان به سمت بهبود و ارتقاء سطح اختراعات و دست آوردهای گذشته حرکت می کنند و از این طریق هم بعضاً به نوع آوری هایی دست یافته اند.

دانش فنی شرط ثروتمند بودن کشورهای جهان

همچنین در این نشست، مدیر شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ضمن معرفی توانمندی­ ها و دستاوردهای شرکت پژوهش و فناوری، نوید همکاری های نزدیکتر را در راستای پاسخگویی به نیازهای صنعت داد.

وی افزود: تا به حال برگزاری چنین نشستی با این وسعت در شرکت پژوهش و فناوری سابقه نداشته است و جا دارد از مدیران ارشد صنعت تشکر نمایم که این امر نمایانگر اهمیت پژوهش و فناوری در این برهه از زمان است.

وی خاطر نشان کرد:  زمانی داشتن مواد اولیه و انرژی شرط ثروتمند بودن کشورها بود، اما امروز دانش­های فنی مدرن و فناوری موجب ثروتمند شدن کشورها شده  اند و نقش اصلی در تجارت را ایفاء می کنند.

وی در ادامه به تاریخچه ایجاد صنعت پتروشیمی و شکل گیری  شرکت پژوهش و فناوری در صنعت پتروشیمی اشاره کرد و خواستار آن شد که صنعت پتروشیمی از فعالیت های این شرکت حمایت کنند.

دکتر قنبری افزود: شرکت پژوهش و فناوری از سال 1381 پای در عرضه فعالیت های کلان و تدوین دانش های فنی در زمینه های تولید محصول، دانش فنی، فرایندها، کاتالیست ها، مواد شیمیمایی گذاشته است.

وی بهینه سازی و رفع مشکلات فرایندی مجتمع ها و بهبود دانش های فنی و توسعه دانش و توسعه کاربردی محصول را از دیگر فعالیت های شرکت پژوهش و فناوری ذکر کرد.

 ضرورت تدوین استراتژی پژوهش

در بخش دیگری از این نشست مدیر عامل شرکت هلدینگ خلیج فارس با بیان اینکه نیازهای صنعت پتروشیمی بسیار مشخص است، گفت: خوشبختانه صنعت پتروشیمی در ابعاد پژوهش و تحقیقاتی در جایگاهی ایستاده است که از نظر سخت افزاری و نرم افزاری مشکلی ندارد، ولی شاید نقطه ضعف ما در تدوین استراتژی در بخش پژوهش باشد.

مهندس نژاد سلیم با تاکید بر اعتماد دو طرفه صنعت و پژوهش عنوان کرد: شرکت هلدینگ خلیج فارس در پیشبرد اهداف کلان صنعت پتروشیمی آماده همکاری با شرکت ملی صنایع پتروشیمی در راستای خرید کاتالیست و دانش های تجاری شده است.

وی با اشاره به اینکه مجتمع های پتروشیمی زیر مجموعه هلدینگ آمادگی صنعتی سازی کاتالیست های شرکت پژوهش و فناوری را دارند بر استفاده و مشارکت این شرکت با یک شرکت بین المللی تاکید کرد.

گفتنی است، در خاتمه این نشست مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و هیئت همراه  از بخش های مختلف و آزمایشگاههای مرکز تهران شرکت پژوهش و فناوری بازدید کردند.

فرصت مغتنمی برا یتعامل و همکاری با پژوهشگاه صنعت نفت
رئیس پژوهشگاه صنعت نفت نیز در نشست و بازدید از مرکز تهران شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی گفت : امروز فرصت مغتنمی فراهم شد تا زمینه ساز همکاری و همیاری بین واحدهای پژوهشی مختلف در مجموعه صنعت نفت شود.

وی افزود: بدلیل نزدیکی کار ما دو پژوهشگاه پلیمر و شیمی و پتروشیمی پژوهشگاه را درهم ادغام کردیم و در واحدهای مختلف فعالیتهای تحقیقی و توسعه ای را با تکیه بر صنایع بالادستی دنبال می کنیم.

وی با بیان اینکه در مرحله اول به دنبال  سوق دادن کارها به سوی کاربردی شدن و پاسخگویی به مشتریان هستیم، ادامه داد: استفاده از تکنولوژی های جدید و به روز و تجاری سازی آنها اقدام بعدی ماست

وی افزود: بخصوص در حوزه کاتالیست نیز برنامه ها و اقداماتی داریم که با اولویت موضوع بالادستی آنها را پیگیر هستیم.

 

تعداد بازدید : ۳,۶۲۶