آغاز پنجمین دوره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی

آغاز پنجمین دوره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی
(یکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳) ۱۱:۳۷

امروزه بنگاههای اقتصادی کشور در فرایند جهانی شدن و پیوستن به منظومه تجارت جهانی با چالشهای بیشماری مواجه هستند.

 حضور در بازارهای جهانی وحتی باقی ماندن دربازارهای داخلی مستلزم رقابت با رقبای قدرتمند است و با توجه به گسترش و پیچیدگی اهداف ، فرایندها وساختار سازمانی درصحنه رقابت ، سازمانهایی می توانند به بقای خود ادامه دهند که نسبت به خواسته ها وانتظارات مشتریان و ذینفعان پاسخگو باشند، همچنین به سود آوری و ثروت آفرینی بعنوان شاخصهای کلیدی سازمان توجه کنند.

مدلهای تعالی سازمانی یا سرآمدی کسب و کار بعنوان ابزار قوی برای سنجش میزان استقرار این رویکرد درسازمانهای مختلف به کار گرفته می شود . با به کارگیری این مدلها ، سازمانها می توانند از یک سو میزان موفقیت خود را دراجرای برنامه های بهبود در مقاطع مختلف زمانی مورد ارزیابی قراردهند و از سوی دیگر عملکرد خود را با سایر سازمانها به ویژه بهترین آنها مقایسه کنند.

در حال حاضراکثر کشورهای دنیا با تکیه براین مدلها جوایزی را درسطح ملی و منطقه ای ایجاد کرده اند که محرک سازمانها برای تعالی در کسب و کار ، رشد وثروت آفرینی است . مدلهای تعالی با محور قراردادن کیفیت تولید ( کالا یا خدمات ) و مشارکت همه اعضای سازمان ،می تواند رضایت مشتری را جلب و منافع ذینفعان را فراهم سازد و در عین حال یادگیری فردی و سازمانی را با تکیه بر خلاقیت و نوآوری تشویق و ترویج کند.

شرکت ملی صنایع  پتروشیمی با پیشنهاد شورای تعالی صنعت پتروشیمی در سال 1388 نسبت به تعریف و عملیاتی کردن جایزه تعالی صنعت پتروشیمی با هدف" اشاعه و ترویج فرهنگ تعالی" در سطح صنعت پتروشیمی اقدام کرد. برگزاری  موفق چهار دوره جایزه در سالها ی 1389 لغایت 1392 بیانگر اهتمام  مدیران ارشد صنعت پتروشیمی و مجموعه کارکنان به اهمیت و ارزش این فرآیند است. برگزاری آموزشهای  توانمند سازی ،انجام خود ارزیابیهای درون سازمانی ، ارزیابیهای خارج سازمانی ،تعریف و شناسایی نقاط قابل بهبود و متعاقب آن تعریف پروژه های بهبود و اهتمام شرکت ها برای  تدوین برنامه راهبردی همگی از جمله نتایج این رویکرد تلقی می شود. حرکت در مسیر تعالی،بعنوان بهترین رویکرد  برای رشد سازمان ها بمرور در حال تبدیل شدن به یک فرهنگ عمومی است و در این گذر فرآیند جایزه تعالی صنعت پتروشیمی تلاشی است در مسیر گسترش فرهنگ تعالی در سطح شرکت های پتروشیمی و مجموعه شرکت های گروه ذینفعان  این صنعت .

در این ارتباط پنجمین دوره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی با شعار "تعالی سازمانی زمینه ساز تحقق اقتصاد مقاومتی " به میزبانی شرکت پتروشیمی بندرامام برگزار خواهد شد. امید است با حضور گسترده شرکت های پتروشیمی و مجموعه شرکت های گروه ذینفعان و حمایت های ایشان از این فرآیند ،شاهد گسترش و اشاعه هر چه بیشتر فرهنگ تعالی و سرآمدی در این صنعت عظیم و با ارزش کشورمان باشیم و در کسب نتایج متوازن و پایدار به موفقیت های ارزشمند تری دست یابیم.  

دستاوردهای مهم برگزاری چهار دوره فرآیند جایزه تعالی بشرح زیر است :

ü     اقبال شرکت های پتروشیمی و مجموعه ذینفعان برای حضور در این فرآیند و حرکت در مسیر تعالی و رشد

ü     رشد متوازن امتیاز کسب شده  سازمانهای شرکت کننده در فرایند جایزه

ü     اشاعه فرهنگ تعالی و سرآمدی در سطح شرکتها که مصادیق آنرا می توان در عملکرد و رویکردهای اتخاذ شده در سازمانها خصوصا نزد مدیران اجرایی این سازمانها مشاهده کرد.

ü     تلاش شرکت ها برای تدوین برنامه های راهبردی و راهبرد محور شدن آنها ( هر چند تا رسیدن به وضع مطلوب در این حوزه همچنان نیازمند تلاش بیشتر هستیم )

ü     افزایش سطح آگاهی و دانش سازمانهای شرکت کننده در جایزه نسبت به مجموعه علوم و ابزارهای مدیریتی روز دنیا

ü     شناسایی  سامانمند نقاط قوت و زمینه های بهبود پذیر سازمان در فرآیندی تکرار پذیر که ادامه آن باعث ترویج تفکر بهبود مستمر در این سازمانها خواهد شد

ü     نشان دادن تصویر واقعی از سازمانها با انجام خود ارزیابیهای برنامه ریزی شده در سازمانهای حاضر در فرآیند جایزه

ü     تلاش شرکت ها برای کسب نتایج متوازن و پایدار در تمامی فعالیت ها که نتیجه انتخاب رویکرد حرکت در مسیر تعالی نزد ایشان است.

ü     نتیجه حضور شرکت ها در فرایند تعالی سازمانی ایجاد زبان مشترک نزد مدیران و کارکنان  این سازمانها است و تمرین بیشتر در این مسیر توانمندی بیشتر سازمانها را به همراه خواهد داشت.

ü     بهینه کاوی و استفاده از توانمندیهای دیگر شرکت ها از جمله دستاوردهای ارزشمند حرکت سازمانها در مسیر تعالی است و تقویت بیشتر سامانمندکردن این تفکر نتایج عالی و شگرفی را به همراه خواهد داشت.


میزان تغییر نسبت به اولین دوره

سال 92

سال 89

معیار

11.67

40.27

28.6

رهبری

8.98

38.78

28.8

استراتژی

5.92

41.52

35.6

کارکنان

7.2

43

35.8

شراکت ها ومنابع

8.45

41.95

33.5

فرآیند ها؛ محصولات و خدمات

9.17

39.87

30.7

نتایج مشتریان

5.76

37.46

31.7

نتایج کارکنان

8.94

35.84

26.9

نتایج جامعه

10.14

41.74

31.6

نتایج کلیدی

  

 

ü     تغییرات اعمال شده در مفاهیم بنیادین مدل تعالی سازمانی EFQM

ردیف

مفاهیم بنیادین 2003

مفاهیم بنیادین 2010

مفاهیم بنیادین 2013

1

نتیجه گرایی

دست یابی به نتایج متوازن

پایداری در نتایج برجسته

2

مشتری مداری

ارزش آفرینی برای مشتریان

ارزش آفرینی برای مشتریان

3

رهبری و ثبات در مقاصد

رهبری با دور اندیشی والهام بخشی درستی

رهبری با دور اندیشی و الهام بخشی ودرستی

4

مدیریت براساس فرآیند ها و واقعیتها

مدیریت بوسیله فرآیندها

مدیریت بوسیله چابکی

5

مشارکت و توسعه کارکنان

موفقیت از طریق کارکنان

موفقیت از طریق استعداد کارکنان

6

یادگیری نوآوری و بهبود مداوم

پرورش خلاقیت و نوآوری

بهره برداری از خلاقیت و نوآوری

7

توسعه شراکت ها

ساختن مشارکت ها

توسعه قابلیت های سازمانی

8

مسئولیت های اجتماعی

مسئولیت پذیری برای آیندهای پایدار

خلق آینده ای پایدار

 

تعداد بازدید : ۲,۰۶۲