مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت:

کسب درآمد یک میلیارد یورویی با اجرای پروژه های CDM در کشور

کسب درآمد یک میلیارد یورویی با اجرای پروژه های CDM در کشور
(دوشنبه ۶ مهر ۱۳۸۸) ۱۲:۵۰

مدیر امور بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت ملی صنایع پتروشیمی از پتانسیل اجرای 100 پروژه CDM به ارزش 100 میلیون یورو در صنعت پتروشیمی خبر داد.

به گزارش نیپنا؛ دکتر قدرا... نصیری مدیر امور بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت ملی صنایع پتروشیمی در کنفرانس خبری "کنفرانس بازار کربن و مکانیسم توسعه پاک در پتروشیمی و صنایع " که صبح امروز (6 مهر ماه) برگزار شده بود، گفت: از سال 1980 تا پایان سال 2000 دمای زمین یک درجه افزایش یافت و به تغییرات آب و هوایی و ایجاد نگرانی‌هایی برای وضعیت زیست محیطی انجامید؛ به همین منظور کنوانسیونی با مشارکت برخی کشورها تشکیل شد و اعضای آن متعهد شدند از انتشار گازهای گلخانه‌ای حاصل از فعالیت‌های صنعتی اثرگذار بر تغییرات آب و هوایی، جلوگیری کنند.

وی گفت: در سومین جلسه  کنوانسیون کیوتو کشورها به دو دسته توسعه یافته و کمتر توسعه یافته، تقسیم‌بندی شدند و در قالب آن کشورهای توسعه یافته متعهد شدند میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را به سطح پنج درصد سال 1990 برگردانند، ولی برای کشورهای کمتر توسعه یافته، اجباری برای کاهش گازهای گلخانه‌ای در نظر گرفته نشد.

نصیری ادامه داد: استفاده از مکانیزم توسعه پاک، یکی از پیشنهادهای کنوانسیون به کشورهای صنعتی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای بود؛ بر اساس این پیشنهاد، کشورهای صنعتی اجازه دارند پروژه‌های کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را در کشورهای توسعه نیافته اجرا و درصدی از سود اجرای این پروژه‌ها را به حساب خود برداشت کنند.

وی با بیان این که با اجرای این طرح، کشورهای در حال توسعه نیز سود می برند، افزود: برای کاهش هر یک تن گاز کربن، یک گواهی کاهش انتشار گاز کربن به صاحب پروژه اختصاص می یابد.

دکتر نصیری با اشاره به اینکه جهت اجرایی شدن اهداف پروتکل کیوتو و تشویق کاهش انتشار گاز های گلخانه ای، مکانیسم های مالی متعددی برای پروژه های منجر به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای CDM  یا توسعه پاک در نظر گرفته شده است، گفت: اهداف مکانیسم توسعه پاک در واقع درجهت کمک به کشورهای در حال توسعه، کمک به هدف نهایی کنوانسیون و مساعدت اقتصادهای در حال گذر و کشورهای توسعه یافته در جهت عمل تعهد های کاهش انتشار گاز های گلخانه ای است.

 

وی خاطر نشان کرد: طبق این مکانیسم، کشورهای در حال توسعه از فعالیت های پروژه هایی که منجر به صدور گواهی گاهش انتشار گاز های گلخانه ای است، با کمک مالی و فناوری کشورهای صنعتی نفع می برند. بر همین اساس تاکنون 55 کشور در حال توسعه با اجرای پروژ های CDM به درآمد های ارزی بسیار کلانی دست یافته اند.

 

به گفته وی، در حال حاضر کشورهای چین با 530 پروژه (21/33 درصد)، هند با 420 پروژه (32/26 درصد)، برزیل 158 پروژه (90/9 درصد) بالاترین میزان پروژه های ثبت شده CDM را اجرا می کنند و در مقابل کشورهای صنعتی نیز چون انگلستان و ایرلند شمالی با مشارکت در ثبت 570 پروژه، سوئیس با 409 پروژه، هلند با مشارکت در 217 پروژه و ژاپن با مشارکت در 211 پروژه در صدر کشورهای مشارکت کننده قرار دارند. بررسی آمار ثبت شده پروژه های CDM نشان می دهد که تعداد پروژه های ثبت شده با سرعت بسیار زیادی در حال افزایش است. تعداد این پروژه ها از 356 پروژه در اکتبر 2006 به یک هزار و 613 پروژه در ماه مه 2009 رسیده است.

30 میلیارد یورو درآمدزایی از تجارت بین المللی گاز کربن

به گفته او هم‌اکنون به ازای هر تن گاز کربن10 یورو در بورس کربن پرداخت می‌شود که بر این اساس پیش‌بینی می‌شود تا سال 2012 حدود 30 میلیارد یورو حاصل از تجارت کربن در سطح بین‌الملل ایجاد شود.

مدیر امور بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان این که کشور ما توانمندی اجرای سالانه یک میلیارد یورو پروژه CDM در سطح ملی را دارد، تصریح کرد: با توجه به محدودیت‌های سرمایه گذاری با مشارکت کشورهای خارجی، تا کنون کشور ما هیچ پروژه‌‌ بین المللی که منجر به صدور گواهی کاهش انتشار (CER) شود،اجرا نکرده است،

وی در خصوص اهداف برگزاری این کنفرانس اظهار کرد: شناسایی پتانسیل ها و فرصت های موجود برای اجرای پروژه های مکانسیم توسعه پاک در صنعت پتروشیمی، شناسایی موانع موجود در توسعه پروژ های مکانیسم توسعه پاک و ارایه راهکارهای لازم در جهت تسریع توسعه پروژه ها از اهداف  این کنفراس به شمار می روند.

 

نصیری گفت: سالانه 22 میلیارد متر مکعب گاز همراه نفت به ارزش 5/3 تا چهار میلیارد دلار در کشور سوزانده می‌شود که با اجرای طرح «مکانیزم توسعه پاک» (CDM) این میزان گاز، بازیافت و سود و صرفه اقتصادی زیادی نصیب کشور می‌شود. 

 

مدیر امور بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: مطالعات نشان می دهد که صنعت پتروشیمی قابلیت دست یابی به درآمد 100 میلیون یورو حاصل از اجرای 100 پروژه CDM را دارد که می توان این پروزه ها را در مجتمع های پتروشیمی شیراز، بندر امام، خارگ و مجتمع های دو منطقه ماهشهر و عسلویه اجرا کرد.

سالانه 300 هزار تن گاز گلخانه‌ای در پتروشیمی شیراز تولید می شود. کاهش N2 حاصل از فرآیند اسید نیتریک در پتروشیمی شیراز یکی از پروژه های مهم صنعت پتروشیمی در زمینه مکانیسم توسعه پاک است که درآمد حاصل از آن سالانه 3 میلیون دلار برآورد می‌شود.

نصیری گفت:‌ بر اساس برنامه زمان بندی شده، قرار است امسال 10 پروژه زمینه مکانیسم توسعه پاک در کشور اجرا شود که به دلیل موانع سرمایه گذاری خارجی، این طرح ها اجرا نشد، ولی با توجه به مصوبه اخیر دولت امیدواریم پنج پروژه تا پایان امسال در این زمینه در کشور اجرا شود.

نصیری در خصوصی محورهای علمی کنفرانس بازار کربن و مکانیسم توسعه پاک در پتروشیمی و صنایع مرتبط گفت: بهینه سازی مصرف انرژی در چارچوب پروژه های CDM، مدیریت دی اکسید کربن، نقش درآمدهای کربن در توجیه پذیری پروژه های زیست محیطی، کاهش و بازیابی گازهای ارسالی به فلر، بهبود فرآیندی در جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، فرآیندهای نوین با شدت انتشار پایین(کم کربن)، جایگزینی سوختهای مایع با سوختهای کم کربن و بررسی نظام حقوقی تصویب پروژه ها در کشور دورنمای بازار کربن است.

وی اعلام کرد: تا کنون 200 مقاله به دفتر این کنفرانس ارسال شده است که از این تعداد 20 مقاله به صورت شفاهی، 40 مقاله در قالب پوستر و سه مقاله از سوی شرکت کنندگان کشورهای اتریش، آلمان و انگلستان در زمینه مکانیزم توسعه پاک ارائه خواهد شد.

گفتنی است؛ نخستین کنفرانس بازار کربن و مکانیسم توسعه پاک در پتروشیمی و صنایع مرتبط روزهای 7 و 8 مهر در محل مجتمع فرهنگی آموزشی پتروشیمی (راهبران) برگزار می شود.

 

تعداد بازدید : ۲,۸۳۱