مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی خبر داد

تولید سالانه ۱۲۵ میلیون دلار کاتالیست بومی تا پایان ۱۴۰۰

تولید سالانه ۱۲۵ میلیون دلار کاتالیست بومی تا پایان ۱۴۰۰
(چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸) ۱۴:۳۸

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی گفت: تا پایان سال ۱۴۰۰، سالانه حدود ۱۲۵ میلیون دلار کاتالیست در کشور تولید می‌شود و به مصرف می‌رسد.

به گزارش نیپنا به نقل از شانا، علی پژوهان دیروز (سه‌شنبه، ۲۴ دی‌ماه) در آیین بهره‌برداری از فاز دوم پتروشیمی تخت جمشید به فعالیت‌های شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی اشاره و اظهار کرد: این شرکت مسئولیت تدوین دانش فنی تولید محصولات پتروشیمیایی را برعهده دارد که به تبع آن روی کاتالیست‌ها، مواد شیمیایی راهبردی، تدوین دانش فنی صنایع تکمیلی و بهینه‌سازی و رفع مشکلات فرآیندی واحدهای تولیدی نیز کار می‌کند.

وی با بیان اینکه در صنعت پتروشیمی ۴۰ گروه کاتالیستی مصرف می‌شود و ارزش آنها سالانه حدود ۲۶۰ میلیون دلار است، افزود: از این تعداد، ۱۶ گروه کاتالیستی به ارزش سالانه حدود ۱۰۵ میلیون دلار بومی شده و در صنعت استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود ۹ گروه دیگر از این ۴۰ گروه به ارزش سالانه حدود ۱۱۰ میلیون دلار تا پایان سال ۱۴۰۰ به تولید برسند، ادامه داد: بنابراین برآورد می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲۵ میلیون دلار در سال کاتالیست در کشور تولید شود و به مصرف برسد.

پژوهان تأکید کرد: ۱۵ گروه کاتالیستی باقیمانده نیز در مرحله تحقیق و توسعه هستند که این گروه‌ها جزو کاتالیست‌های راهبردی نیستند و مقادیر مصرفی آنها نیز بسیار کم است.

وی به رونمایی از قراردادهایی که با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان هلدینگ HNT انجام شده، اشاره و اظهار کرد: کاتالیست‌های سنتز آمونیاک، متاناسیون، انتقال آب-گاز در دمای پایین و بالا، سنتز متانول، ریفرمینگ خشک گازطبیعی و کاتالیست اتیلن اکساید از جمله این قراردادهاست.

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی روز گذشته پس از بهره‌برداری از فاز دوم پتروشیمی تخت جمشید از مرکز ماهشهر شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی بازدید کردند و پس از آن از قراردادهای این شرکت با هلدینگ HNT رونمایی شد.

تعداد بازدید : ۱,۴۸۷