123

عوامل موثر بر افزایش سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی آلمان

عوامل موثر بر افزایش سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی آلمان
(سه شنبه ۱۵ اَمرداد ۱۳۹۸) ۰۸:۰۰

روند کنونی حرکت مخارج سرمایه ای تقریبا هم اندازه متوسط بلندمدت است، اما کمتر از نوسانات اخیر است.

در طول چرخه تجاری فعلی هم سرمایه گذاری در ماشین آلات و تجهیزات و هم سایر مخارج سرمایه ای تقریبا به اندازه نرخ متوسط بلندمدت افزایش یافته اند. به عنوان مثال، سرمایه گذاری در ماشین آلات و تجهیزات بین سال های 1995 تا 2018 به طور متوسط به میزان 7/2 درصد در سال افزایش یافته است، یعنی به اندازه همان نرخ بین سال های 2010 و 2018.

با این وجود هنوز هم سرمایه گذاری در ماشین آلات و تجهیزات، از زمان اتحاد آلمان تا کنون با نرخ بسیار بالاتری رشد کرده است. در واقع، بین سال های 1994 تا 2000 به میزان 3/6 درصد در سال رشد کرده است و حتی بین سال های 2003 تا 2008 با نرخ متوسط 8/6 درصد افزایش یافته است. نتیجه مقایسه تا حد زیادی به وضوح بستگی به دوره ای دارد که به این منظور انتخاب شده است.

سایر انواع مخارج سرمایه ای نیز از سال 1995 تا کنون به طور متوسط سالانه 2/3 درصد افزایش یافته اند، یعنی تا حدی بیش از نرخ رشد این مخارج از سال 2010 تا کنون. تنها در بخش ساختمان نرخ بلندمدت سرمایه گذاری (2018- 1995: 3/0- درصد در سال) به طور چشمگیری با نرخ ثبت شده در طول چرخه فعلی متفاوت است. این به دلیل این واقعیت است که مخارج مربوط به ساختمان سازی پس از یک دوره رونق در ابتدای دهه 1990 و به دنبال اتحاد آلمان شرقی و غربی، کاهش چشمگیر یافت.

تعدیل در صنعت ساختمان بیش از ده سال طول کشید و تا نیمه دوم دهه گذشته ادامه یافت. به عنوان یک مقایسه: متوسط نرخ رشد تولید ناخالص داخلی واقعی آلمان از سال 1995 تا کنون سالانه 4/1 درصد بوده است.

رشد مخارج سرمایه ای در کوتاه مدت متوسط باقی مانده است

ما انتظار داریم که مخارج سرمایه ای تعدیل شده به طور متوسط تقریبا 3 درصد در سال بین سال های 2018 و 2020 افزایش یابد. نرخ رشد بالاتر با نا اطمینانی های سیاسی و اقتصادی موجود (برگزیت و تعارض های مداوم تجاری) و مرحله بلوغ در چرخه اقتصادی بعید به نظر می رسد.

 علاوه بر این، شرکت های پتروشیمی به وضوح از بحران های اقتصادی قبلی درس گرفته اند. آنها اندکی قبل از ترکیدن حباب «اقتصاد جدید» و سپس به دنبال بحران بزرگ اقتصادی و مالی سال 2009- 2008، مخارج سرمایه ای خود را افزایش دادند. در هر دو مورد، این شرکت ها پس از بحران با مشکل مازاد ظرفیت تولید مواجه شدند.

شرکت های پتروشیمی در شرایط فعلی بسیار آگاهانه تر عمل می کنند و نسبت به نوسانات قبلی با حجم کمتری سرمایه گذاری می کنند. با وجود همه این موارد، رشد ناخالص مخارج سرمایه ای احتمالا هنوز هم از رشد تولید ناخالص داخلی پیشی گرفته است، چیزی که ما انتظار داریم که در طول سه سال به طور متوسط در حدود 3/1 درصد در سال رشد کند.

بخش تولیدی: رشد پایدار مخارج سرمایه ای در سال های اخیر

از اینجا به بعد بر روی مخارج سرمایه ای در بخش تولیدی آلمان تمرکز می کنیم. در مرحله اول، نگاهی خواهیم داشت به توسعه های چرخه ای اخیر. پس از آن، جنبه های مختلف ساختاری فعالیت های مربوط به مخارج سرمایه ای در بخش تولیدی را هم به طور کلی و هم در زیر بخش ها مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهیم داد. این جنبه ها به طور کلی برای اقتصاد بسیار مهم هستند، و در واقع نیاز به اقدامات سرمایه گذاری وجود دارد.

بین سال های 2010 و 2017، مخارج ناخالص واقعی سرمایه گذاری توسط بخش تولیدی به طور متوسط به میزان 2/3 درصد افزایش یافت. این نرخ بالاتر از افزایش متوسط مخارج ناخالص سرمایه گذاری (4/2+ درصد در سال) برای این دوره زمانی است. در سال 2018، مخارج ناخالص سرمایه گذاری توسط بخش صنعتی احتمالا افزایش یافته است. در حالی که داده های فصلی در مورد فعالیت های مربوط به مخارج سرمایه گذاری در بخش تولید (یا در واقع در سایر بخش ها) هنوز در دسترس نیستند، مخارج ناخالص سرمایه گذاری تعدیل شده در اقتصاد به طور کلی نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته به میزان 9/2 درصد در سه فصل اول سال 2018 افزایش یافت.

نمودار 1- پویایی های فعالیت سرمایه گذاری در صنایع تولیدی آلمان: مخارج ثابت سرمایه گذاری ناخالص واقعی، 100= 2010

سرمایه گذاری

منبع: Federal Statistical Office, Deutsche Bank Research

 

یک مطالعه سرمایه گذاری در ماه آگوست سال 2018 نشان داد که شرکت های صنعتی به روند کلی توسعه کمک شایانی کردند و در سال 2018 میزان سرمایه گذاری خود را افزایش دادند.[1] علاوه بر این، میزان بهره برداری از ظرفیت در سال 2018 به طور کلی حدود 4 صدم درصد بیشتر از متوسط بلندمدت بوده است.

نمودار 2- میزان بهره برداری از ظرفیت در صنایع تولیدی آلمان، درصد

سرمایه گذاری

منبع: ifo Institute

مخارج خالص سرمایه گذاری در صنعت هم در سال 2016 و هم در سال 2017 به شدت افزایش یافت

مطمئنا این یک جنبه مثبت است که خالص مخارج سرمایه گذاری اسمی (یعنی مخارج ناخالص سرمایه گذاری منهای استهلاک) در بخش تولیدی هم در سال 2016 ( به میزان 2/12 میلیارد یورو) و هم در سال 2017 ( به میزان 1/13 میلیارد یورو) از همه سال ها از ابتدای دهه 1990 تاکنون بالاتر بوده است.

خالص مخارج سرمایه گذاری توسط صنعت از سال 2011 تا کنون هر سال افزایش یافته است، و این به این معنی است که مخارج ناخالص سرمایه گذاری از استهلاک بیشتر بوده است. این موضوع بسیار قابل توجه است زیرا بین سال های 1994 و 2010، خالص مخارج سرمایه گذاری صنعتی در 17 سال فقط در ده سال مثبت بوده است.

به دلیل روند مثبت در خالص مخارج سرمایه گذاری، خالص دارایی های ثابت واقعی در صنعت نیز به شکل واقعی در طول 5 سال افزایش یافته اند و این افزایش در سال 2018 نیز ادامه داشته است. خالص دارایی های ثابت واقعی مساوی است با مخارج سرمایه گذاری گذشته منهای زیان انباشته در طول زمان (استهلاک) و تورم.

نمودار 3- خالص مخارج سرمایه گذاری اسمی در صنایع تولیدی آلمان، میلیارد یورو

سرمایه گذاری

منبع: Federal Statistical Office

نسبت مدرنیته در صنعت آلمان اندکی بهبود یافته است

نسبت مدرنیته در صنعت آلمان به دلیل روند صعودی خالص مخارج سرمایه گذاری در چند سال اخیر بهبود یافته است. نسبت مدرنیته به صورت خالص دارایی های ثابت اسمی به عنوان درصدی از دارایی های ثابت ناخالص اسمی تعریف می شود و به ما می گوید که چه درصدی از دارایی های ثابت هنوز به طور کامل در یک نقطه خاص از زمان نوشته نشده اند.

در سال 2017، نسبت مدرنیته در صنعت آلمان 4/50 درصد بوده است، یعنی 2 صدم درصد بالاتر از سال 2010. در واقع، این نسبت بالاترین نسبت از سال 1995 تا کنون بوده است. هنوز هم نسبت مدرنیته در صنعت آلمان کمتر از نرخ متوسط در بخش خدمات است (2017: 57 درصد).

نمودار 4- خالص دارایی های ثابت واقعی در صنایع تولیدی در آلمان، 100= 2000

سرمایه گذاری

منبع: Federal Statistical Office

تا اندازه ای این موضوع به این دلیل است که بسیاری از زیربخش های بخش صنعت نسبت به صنایع سنتی با تاخیر توسعه یافته اند و بنابراین بعدا به بازسازی ذخیره سرمایه خود پرداخته اند. به طور همزمان نسبت مدرنیته در بخش خدمات حالا دیگر برای سال های طولانی در حال کاهش بوده است، زیرا استهلاک به عنوان درصدی از دارایی های ثابت ناخالص به عنوان یکی از بخش های بالغ تمایل به افزایش دارند.



[1] See Weichselberger, Annette (2018). Deutsche Industrie: Für 2018 spürbarer Investitionsanstieg geplant. In: ifo Schnelldienst 16/2018. München.

تعداد بازدید : ۱,۲۶۲