رشد حجم معامله شیمیایی ها در بورس کالا

رشد حجم معامله شیمیایی ها در بورس کالا
(شنبه ۵ اَمرداد ۱۳۹۸) ۱۴:۳۸

بازار ترکیبات شیمیایی در بورس کالا هفته گذشته شرایط مطلوبی داشت و رشد 26 درصدی حجم معاملات رقم خورد و با رشد 19 درصدی تقاضا مواجه شد.

 نوسان قیمت ارز هفته گذشته بازیگر مهمی در بازار پتروشیمی بود اگرچه اثرگذاری آن را بیشتر در بازار پلیمرها شاهد بودیم و شیمیایی‌ها به رغم ضعف کلی و جو روانی موجود با رشد حجم معاملات نشان دادند که هنوز هم می‌توان به این بازار امیدوار بود.

حجم معاملات پلیمرها در هفته گذشته در  بورس کالا کاهش یافت و به کمترین رقم در 3 هفته اخیر رسید. این کاهش حجم معاملات البته به دلیل افت تقاضا در بازار داخلی و بورس کالا بود که در کنار رشد محدود حجم عرضه‌ها ، باز هم افت معاملات به ثبت رسید. البته نوسان قیمت دلار و برخی نگرانی ها از امکان تغییر قیمت‌های پایه در بورس و بازار یک عامل بازدارنده جدی در برابر این بازار به شمار می‌رود.

این در حالی است که واحدهای تولیدی که به خرید از بورس کالا نیاز دارند باز هم به خرید خود ادامه داده ولی واسطه‌گری در این شرایط توجیه چندانی ندارد. البته کاهش قیمت دلار آزاد نگرانی از افت حجم صادرات محصولات نهایی و مصنوعات پلیمری به سایر کشورها را نیز در برداشته و دارد. در شرایط فعلی بازار با بیم و امید دلاری روبه‌روست آن‌هم در شرایطی که قیمت‌های پایه در هفته گذشته برای بسیاری از مواد اولیه پلیمری با کاهش نرخ اعلام شده است بنابراین احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها در بورس و بازار از سوی معامله‌گران اعلام می‌شود. در هفته گذشته حجم معاملات ثبت شده برای پلیمرها 43 هزار و 500 تن بود.

در مقایسه با بازار پلیمرها ، بازار ترکیبات شیمیایی در بورس کالا شرایط بهتری داشت و شاهد رشد 26 درصدی حجم معاملات بودیم. دلیل اصلی این رشد را نیز باید در افزایش حجم تقاضا برآورد کرد که با رشد 19 درصدی ، به نزدیکی 28 هزار تن رسید. با توجه به ویژگی‌های فنی این گروه کالایی ، احتمال سفته بازی و یا عقب‌نشینی روانی و هیجانی در این بازار کمتر است بنابراین می‌توان به آینده بازار محصولات پتروشیمی خوش‌بین بود.

تعداد بازدید : ۱,۳۸۹