افزایش حجم معاملات و امیدواری به بهبود بازار

افزایش حجم معاملات و امیدواری به بهبود بازار
(یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۸) ۱۲:۵۱

حجم معاملات محصولات پتروشیمی هفته گذشته در بورس کالا افزایش یافت و این رشد خوش بینی‌های جدیدی را به بهبود بازار و تقویت بیشتر حجم معاملات پدید آورده است.

به گزارش خبرنگار نیپنا ،  هفته گذشته شاهد رشد 6 درصدی حجم معامله پلیمرها در بورس کالا بودیم و حجم معاملات به نزدیکی 48 هزار تن رسید که بالاترین رقم معاملاتی در 4 هفته اخیر است. این سیگنال به این معنی است که بازار پلیمرها به سمت بهبودی بنیادین متمایل شده و البته نیاز به رشد بیشتر حجم معاملات نیز حس می شود. اکنون بازار پلیمرهای بورس کالا با همین رشد حجم معاملات نیز  رونق مورد انتظار را  ندارد و برای خروج از این رکود،  بهبود حجم معاملات نیاز است.

بر اساس این گزارش در هفته گذشته نزدیک به 83 درصد از عرضه‌های پلیمرها مورد معامله قرار گرفت که رقم بسیار جذابی به شمار نمی‌رود. این در حالی بود که حجم عرضه‌ها در بورس کالا 5 درصد و حجم تقاضا نزدیک به 13 درصد رشد داشته است. این شرایط کلی به معنی گام‌های آرام بازار پلیمرها برای خروج از رکود است ولی هنوز این بازار به حمایت‌های بیشتری نیاز دارد. البته در روزهای اخیر شاهد جرقه‌هایی از رشد قیمت‌ها در بازار داخلی بودیم که می‌تواند محرکی برای رشد تقاضا در بورس کالا باشد که البته این احتمال وجود دارد که هفته جاری هم شاهد بهبود نسبی تقاضا در بورس و بازار باشیم اگرچه جریان کلی در بازار به سمت تقویت حجم معاملات گام برداشته است.

بازار محصولات شیمیایی نیز  هفته گذشته در بورس کالا هم با رشد حجم معاملات روبه‌رو شد و می‌توان گفت که جریان غالب در این حوزه معاملاتی بهتر از بازار پلیمرهاست. در هفته گذشته شاهد بودیم که حجم عرضه این گروه کالایی در بورس با افت 12 درصدی روبه‌رو شد و به کمترین رقم در 3 هفته اخیر رسید. این جریان کلی اگرچه تهدیدی برای حجم معاملات تلقی می‌شود ولی شاهد بودیم که حجم تقاضا با رشد 26 درصدی روبه‌رو شد و به بیش از 31 هزار تن رسید که بالاترین رقم در 5 هفته اخیر است. این وضعیت عمومی در نهایت به رشد 21 درصدی حجم معامله پلیمرها منجر شد و شاهد بودیم که بیش از 25 هزار و 700 تن از انواع محصولات شیمیایی در بورس کالا مورد داد و ستد قرار گرفت. این رقم نیز بالاترین میزان معاملات در 5 هفته اخیر بود و اگر این روند صعودی حجم معاملات ادامه پیدا کند می‌توان به روزهای خوبی برای این بازار امیدوار بود.

تعداد بازدید : ۱,۴۲۵