شماره 28

آشنایی با ورزش تی آر ایکس

آشنایی با ورزش تی آر ایکس
(دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸) ۲۰:۵۰

تی ار ایکس، ورزشی است که از وزن بدن به منظور بالا بردن توان، انعطاف و .. بهره می گیرد. انجام این ورزش به وسایل خاصی نیاز ندارد. این ورزش را میتوان به وسیله کش های مخصوص در هر مکانی انجام داد.

تاریخچه
ورزش تی ار ایکس، نخستین بار توسط رندی هتریک در سال 1997 ابداع شد. هتریک، افسر نیروی دریایی آمریکا مشغول به کار بود. انجام فعالیت ورزشی در فضاهای محدود، او را به این فکر انداخت تا وسیله ای طراحی کند که با هدف تقویت و استقامت، قدرت بدنی و تعادل و انعطاف پذیری و سرعت و چابکی در آمادگی جسمانی ارتش و نیروی دریایی همراه باشد. این وسیله باید کم حجم و قابل نصب در هر مکانی باشد. دارا بودن ویژگی های فوق، باعث به وجود آمدن وسیله ای ورزشی با نام  تی. آر. ایکس گردید. تی آر ایکس در انگلیسی مخفف Total Resistance Exercises یا تمرینات مقاومت کامل می باشد. این وسیله در سال 2005 به اوج محبوبیت خود رسید. اما رندی هتریک معتقد است پس از سال ها تحقیق جامع و فشرده، تی آر ایکس با تغییراتی اصلاح شده است، اما قواعد و اصول اولیه آن تغییری نکرده است. در سال ،2001 هتریک افسر نیروی دریایی شغل خود را ترک کرد و برای ادامه تحصیل به دانشگاه استندفورد آمریکا رفت. هتریک برای نخستین بار خط تولید تجهیزات ورزشی تی ار ایکس را توسط سرمایه گذاری خصوصی و سرمایه ای بالغ بر 350 هزار دلار در سانفرانسیسکو آمریکا برپا کرد و برای اولین توانست این محصول را به تولید انبوه برساند.

هتریک در رابطه با تی آر ایکس می گوید:"این وسیله بسیار ساده است، اما قدرت عجیبی دارد. تنوع الگوی حرکتی و مفیدی که با این وسیله می شود انجام داد، این وسیله را به یکی از بهترین های جهان تبدیل کرده است."

وسیله ی طراحی شده ، ابتدا شامل یک بند چتربازی و دو دسته بودند که هیچ گونه کشی در آن به کار نرفته بود و بسیار محکم و مقاوم بود و فقط با آویزان شدن از آن می توانست هرگونه حرکات آمادگی جسمانی را بدون خطر و با وزن بدن خود انجام داد. این ورزش به سرعت در تمامی گروه های ورزشی نظامی و ورزش های گروهی رشد کرد.

تکنیک های تمرینات تی ار ایکس خصوصا برای حرکت دادن مرکز وزن بدن، طراحی شده است که فعالیت های عضلانی روی عضلات جانبی در هر تمرین را شامل می شود و به دلیل قرار گرفتن وضعیت بدن و مقابله با جاذبه زمین و حفظ تعادل روی عضلات دست و پا و شکم و کمر موثر می باشد.

مقاومت بدن شما با حرکات ورزشی  تی آر ایکس، بالا خواهد رفت وقتی شما حرکات دراز نشست را انجام می دهید به علت قرار گرفتن وضعیت بدنتان عضلات دست و پاهایتان نیز درگیر می شود و این امر باعث می شود تا با انجام حرکات ورزشی، مقاومت بدن شما زیاد شود. با تغییر وضعیت بدن خود به جلو یا عقب، می توانید وزنه ی مورد استفاده در این وسیله را کاهش یا افزایش دهید.

میزان کالری سوزانده شده در ورزش تی آر ایکس

این ورزش، جزو فعالیت مناسب بدنی از جهت چربی سوزی به شمار می آید در این ورزش، شما کالری زیادی بین 200 تا 1000 کالری در ساعت را خواهید سوزاند.در حرکات ابتدایی تی ار ایکس می بایست بدن خود را گرم کرده و چابکی زیادی داشته باشید همچنین در حرکات پایانی به خاطر حرکات کششی، بدن انعطاف پذیری پیدا خواهدکرد. در تمرینات با این وسیله ی ورزشی، شما از نیروی جاذبه و حرکت، برای ساخت عضله و ایجاد تغییرات در کل بدن خود استفاده می کنید. تی آر ایکس همچنین باعث بهبود در سیستم عصبی بدن می شود این ویژگی ورزش باعث می شود تا سریع تر در انجام حرکات ورزشی به نتیجه مطلوب برسید.

ورزش تی ار ایکس مناسب تمام رده های سنی وجسمی از جمله افراد عادی تا ورزشکاران حرفه ای و حتی معلولین می باشد.

در مقایسه با سایر ورزش ها، ورزش تی آر ایکس توانسته جایگاه بهتری را کسب کند، زیرا شما قادر خواهید بود در هرجا و هر زمان و با هر شرایطی، بدون نیاز به امکانات و بدون خطرات یا مشکلات گرفتگی عضلانی به انجام فعالیت های بدنی بپردازید.

تمرینات کششی تی آر ایکس، انعطاف پذیری و قدرت تحرک بدن را بهبود می بخشد و شما قادرخواهید بود حرکات کششی را در دو حالت پویا و ایستا بر روی عضلات خود انجام دهید. از دیگر ویژگی های ورزش تی آر ایکس می توان به این نکته اشاره کرد که شما احتیاج به فرد یا افراد دیگر برای انجام فعالیت های ورزشی ندارید.

امروزه فیزیوتراپ ها به علت حرکات کششی مناسب این ورزش از این وسیله به منظور رفع مشکلات عضلانی استفاده می کنند.

به علت مزایای قید شده این وسیله ورزشی، نه تنها به عنوان ورزش اصلی امادگی جسمانی ورزش نیروی دریایی مطرح شد، بلکه در بسیاری از مشاغل از جمله مشاغل مدیریتی و آتش نشان ها ، مدارس و امدادگران در مکان خود به عنوان بهترین وسیله آمادگی جسمانی مطرح می شود.

مزایا و معایب
سازندگان تی آر ایکس بر این اعتقاد هستند که این وسیله ی ورزشی، تحرک و ثبات را بهبود می بخشد و همچنین باعث افزایش متابولیسم سوخت و ساز بدن می شود. این وسیله ی ورزشی باعث ساخت ماهیچه ی عضلانی و افزایش مقاومت آنها می شود.

یکی دیگر از مزایای این ورزش، کم هزینه بودن انجام این ورزش می باشد. هتریک معتقد است که افراد علاقه مند به ورزش یوگا و پیلاتس، تمایل زیادی به ورزش تی آر ایکس دارند؛ زیرا هر سه این ورزش ها دارای وجه تشابهات بسیار می باشد، اما این ورزش، مناسب دونده ها و دوچرخه سواران یا هرکسی که می خواهد قدرت ماهیچه ای خود را بالا ببرد، می باشد.

در مقابل، برخی کارشناسان بر این باور هستند که این کش می تواند به بدن آسیب وارد کند؛ بویژه برای افرادی دارای سابقه ی آسیب های مفصلی یا افراد دارای قدرت بدنی ضعیف.

فابیو کومانو، یکی از محققان ورزشی در یک موسسه تحقیقاتی آمریکا، معتقد است افرادی که دارای قدرت بدنی بالایی نیستند و سابقه ی ورزش کردن هم ندارند، بهتر است برای شروع از ورزش های سبک تری شروع کنند و زمانی که به یک استحکام و تعادل مناسب رسیدند به انجام ورزش با این کش ها ادامه دهند.

امروزه علاوه بر باشگاه های ورزشی اپلیکیشن هایی زیادی برای آموزش و انجام حرکات ورزشی با کش های تی آر ایکس وجود دارد .

برگردان:آرش سلیمانزاده

تعداد بازدید : ۳,۳۲۲