آغاز فرایند بهبود در بازار پلیمرها

آغاز فرایند بهبود در بازار پلیمرها
(شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸) ۱۰:۴۱

رشد نسبی حجم معاملات در بازار پلیمرهای بورس کالا به معنی رونقی جدید در این بازار است که می‌تواند از بهبود حجم تولید در صنایع تکمیلی حکایت کند.

 به گزارش خبرنگار نیپنا ، حجم معاملات پلیمرها در هفته گذشته در بورس کالا با رشدی نزدیک به 9 درصد همراه شد و شاهد بودیم که بیش از 59 هزار و 300 تن از انواع پلیمرها در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت. این در حالی بود که حجم عرضه‌ها رشد نزدیک به 5 درصد و تقاضا افزایشی نزدیک به 17 درصد را تجربه کرد. برتری رشد عرضه‌ها بر تقاضا و دقیق‌تر افزایش شدید تقاضا در برابر عرضه‌ها در هفته گذشته نشان از بهبود بازار و رشد تقاضا دارد و البته نشان می‌دهد که بازار پذیرای عرضه‌های بیشتری است. اگرچه حجم معاملات پلیمرها در هفته گذشته در بورس کالا به نسبت افزایش داشته ولی به صورت کلی هنوز هم این بازار به دلیل ایام ماه رمضان  رونق مورد انتظار را ندارد زیرا معاملات هفته گذشته از متوسط معاملات سال قبل کمتر بوده که یک داده ضعیف برای بازار پلیمرها به شمار می‌رود. البته رهگیری رخدادهای معاملاتی نشان می‌دهد که بازار به سمت افزایش حجم خرید متمایل شده است.

البته بازار ترکیبات شیمیایی بورس کالا با افت حجم معاملات روبه‌رو شده و در هفته گذشته تنها رقمی نزدیک به 22 هزار تن از انوع ترکیبات شیمیایی در بورس کالا مورد معامله قرار گرفته است. در این هفته حجم عرضه و تقاضا هر دو از جذابیت بالایی برخوردار نبودند اگرچه با توجه به شرایط موجود احتمال بهبود در این بازار در روزهای آینده وجود دارد.

بر اساس این گزارش بهای پلیمرها در بازار آزاد در طول هفته گذشته افزایشی بود اگرچه در اواخر هفته قبل بخشی از این رشد نرخ تعدیل شد. این سیگنال که از آن به معنی برتری تقاضا بر عرضه‌ها یاد می‌شود خود داده مهمی است برای رشد تقاضا در بورس کالا که می‌تواند محرک جدیدی برای حمایت از حجم داد و ستد در بورس کالا باشد. با توجه به تعطیلی پایان هفته جاری و همچنین به پایان رسیدن ماه رمضان می‌توان گفت که بخشی از تقاضا در نیمه اول هفته جاری تجمیع شده و همچنین بخش اصلی افزایش تقاضا را باید در هفته آینده رهگیری کرد. این موارد در کل به معنی بهبود در حجم تولید در صنایع تکمیلی است.

تعداد بازدید : ۱,۴۲۶