هدفگذاری برای شتاب در ساخت پتروشیمی دماوند

هدفگذاری برای شتاب در ساخت پتروشیمی دماوند
(چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۸) ۱۰:۵۷

همزمان با آغاز شمارش معکوس برای راه اندازی طرح‌های جدید توسعه‌ای صنعت پتروشیمی در فاز دوم منطقه اقتصادی انرژی پارس، طرح پتروشیمی دماوند به منظور ارائه خدمات و سرویس‌های جانبی در حال تکمیل است.

محمد رضا سمیعی مدیر عامل پتروشیمی دماوند در گفتگو با خبرنگار نیپنا در مورد پیشرفت در تکمیل فاز نخست این طرح ‌اظهار کرد: تا پایان سال جاری یا سه ماهه اول سال آینده فاز اول پتروشیمی دماوند به سرویس خواهد آمد این طرح برای تامین برق، بخار، اکسیژن و انواع آبهای صنعتی برای ۲۴ طرح فاز دوم منطقه ویژه اقتصادی پارس عسلویه در سه فاز طراحی شده است. در حال حاضر ۶۴۸ مگاوات ظرفیت نصب شده داریم که ۲۳۰ مگاوات آن استفاده می شود.

مدیر عامل پتروشیمی دماوند درمورد واحد بخار گفت: در فاز یک ۷۸۰ تن ظرفیت نصب شده بخار داریم که ۲۵۰ تن آن در پتروشیمی های مرجان، مروارید، کاویان، انتخاب و تخت جمشید مصرف می شود. ایستگاه گاز با ظرفیت یک میلیون نرمال مترمکعب در ساعت در سرویس است که حدود ۴۰۰ هزار نرمال مترمکعب گاز نیاز پتروشیمی کاویان، مرجان و نیروگاه دماوند را تامین می کند.

وی ادامه داد: خطوط گاز، برق و بخارآماده است و رینگ آتش نشانی به طول ۲۴ کیلومتر در غرب فاز یک کشیده شده است. از فاز یک پتروشیمی دماوند دو واحد آب های صنعتی و بخش اکسیژن و هوای ابزار دقیق و نیتروژن باقی مانده است که واحد آب تا شهریورماه امسال با ظرفیت ۴۰ هزار متر مکعب در روز به سرویس می آید و تامین کننده آب دریا، آب RO1 و آب DM برای تولید بخار خواهد بود.

سمیعی در مورد واحد باقی مانده فاز اول پتروشیمی دماوند گفت: واحدهای ASU بعنوان تامین کننده اکسیژن و نیتروژن در واحدهای متانول است که در حال حاضر ۶۵ درصد پیشرفت دارد و امیدواریم یک واحد ۷۲ هزار نرمال متر مکعب تا پایان امسال و واحد دیگر سه ماهه اول سال آینده در سرویس قرار بگیرد که واحد اول تامین کننده اکسیژن پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه و واحد دوم برای پتروشیمی سبلان خواهد بود. البته در یک تو افق سه جانبه از منبع مازاد اکسیژن پتروشیمی بوشهر از کیمیای پارس خاورمیانه امکان استفاده فراهم خواهد بود.

وی گفت: طرح پتروشیمی دماوند یک پروژه بزرگ است که سرمایه گذاری بسیار زیادی را می طلبد و در حال حاضر تجهیزات مورد نیاز تهیه شده و ساخت فاز یک طرح 72 درصد پیشرفت داشته است.

همچنین این شرکت در حال مذاکره برای تامین بخشی از اکسیژن مورد نیاز وتامین فاینانس برای دو واحد هوای دیگر برای طرح های آتی است.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت سیستم های تصفیه پساب این شرکت پس از بررسی و انتخاب تکنولوژی مناسب وروز دنیا در این واحد سیستم (MBR)مناقصه مهندسی برگزار و پیمانکار انتخاب و فعالیت های اجرایی پساب آغاز شده است. کلیه خطوط و پاپینگ در تمام طرح های فاز2 از یکسال پیش شروع ودر حال تکمیل است.

به گزارش نیپنا، شرکت پتروشیمی دماوند، تامین کننده یوتیلیتی و آفسایت فاز دوم پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس است و با هدف تامین برق، آب، بخار، هوای فشرده، اکسیژن، ازت، گاز سوخت و خوراک و شبکه خطوط ارتباطی مجتمع های تولیدی فاز دوم طرح های پتروشیمی فعالیت می کند.

تعداد بازدید : ۳,۸۲۱