کاتالیست بومی نبض تپنده تولید متانول در پتروشیمی سبلان

کاتالیست بومی نبض تپنده تولید متانول در پتروشیمی سبلان
(شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۳:۵۶

مدیر عامل پتروشیمی سبلان گفت: کاتالیست تولید شده در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی کیفیت مورد نیاز را داشته وقابلیت رقابت با نمونه های اروپایی رادارد و در سال رونق تولید به جای واردات کاتالیست از نمونه ساخت داخل استفاده خواهیم کرد.

 به گزارش خبرنگار نیپنا ، محمد زالی مدیر عامل شرکت پتروشیمی سبلان در این نشست گفت: شرکت پتروشیمی سبلان با ظرفیت 1650 هزار تن در سال تولید متانول تاکنون بالای 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. با بررسی های انجام شده مشخص شد که در کاتالیست تولید شده در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی کیفیت مورد نیاز را داشته وقابلیت رقابت با نمونه های درجه یک اروپایی رادارد وخوشحالیم که در راستای اقتصاد مقاومتی و در سال رونق تولید به جای واردات کاتالیست از نمونه ساخت داخل استفاده خواهیم کرد. تولید این کاتالیست در انحصار شرکت های اروپایی است و امیدواریم با همکاری شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در ساخت آن کمک کنیم و از خروج ارز جلوگیری کرده و ایجاد اشتغال داشته باشیم

وی در ادامه افزود پژوهشگران صنعت پتروشیمی به توانایی بالایی دست یافته اند و با دستاوردهای آنان برنامه توسعه صنعت پیش خواهد رفت.

علی پژوهان مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی نیز در آیین امضای نخستین قرارداد تامین کاتالیست تولید متانول اظهارکرد: :نزدیک به ده سال است که روی فرآیند متانول و کاتالیست آن کار می کنیم و با گذراندن مراحل مختلف از فازمطالعاتی، آزمایشگاهی، پایلوت و همینطور دمو موفق شدیم به دانش فنی کاتالیست سنتز متانول  دست یابیم در سالهای اخیر موفق شدیم حلقه فناوری را تکمیل کنیم و محصول در مقیاس قابل قبول تولید کنیم .

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ادامه داد: این محصول توسط دو شرکت بین المللی که یکی از آنها بزرگترین تولید کننده محصولات شیمیایی است تایید شده است وبعد در ادامه با پتروشیمی ها مذاکره کردیم و پتروشیمی سبلان تصمیم گرفت این مجموعه را از شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی خریداری کند.

وی افزود: متانول یکی از محصولاتی است که در میزان حجیم تولید خواهد شد و از سال ۱۴۰۴  ، صنعت سالانه به ۱۲۰۰ تن کاتالیست متانول نیاز خواهد داشت.در حال حاضر  طرح پتروشیمی سبلان با ظرفیت ۱۶۵۰ هزار تن بین ۲۸۰ تا ۳۰۰ تن کاتالیست به ارزش اقتصادی ۵ میلیون دلار نیاز دارد.

پژوهان  افزود: کاتالیست تولید شده در شرکت پژوهش و فناوری به لحاظ کیفیت قابل رقابت با نمونه های درجه یک اروپایی است و مقایسه کاملی ازکیفیت کاتالیست داخلی به لحاظ کیفی با کاتالیست های خارجی انجام شده است که درنهایت مجموعه پتروشیمی سبلان متقاعد شد که این کاتالیست را از پژوهش وفناوری پتروشیمی خریداری کند امیدواریم با تولید و تامین این کاتالیست دیگر در آینده شاهد واردات کاتالیست متانول نباشیم

 وی ادامه داد: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی برای تامین دانش فنی، کمیکال و فرآیندهای مورد نیاز صنعت پتروشیمی برنامه های خاص دارد و در نظر داریم کلیه کاتالیست استراتژیک و پر مصرف پتروشیمی که عمدتا انحصاری هستند تا پایان سال 99 بومی سازی کنیم. در سال جاری حداقل ۵ کاتالیست تولید صنعتی خواهد شد و برای سال 99 نیز برنامه ویژه داریم.

 

تعداد بازدید : ۳,۹۰۳