وزیر نفت

بهره برداری 18طرح پتروشیمی تا 2 سال آینده

بهره برداری 18طرح پتروشیمی تا 2 سال آینده
(چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۵:۳۵

وزیر نفت گفت: در سال جاری و سال آینده ۱۸ طرح پتروشیمی در کشور به بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار نیپنا ، بیژن زنگنه وزیر نفت امروز ( ۱۱ اردیبهشت ) در آیین گشایش رسمی بیست و چهارمین نمایشگاه نفت گاز، پالایش و پتروشیمی اظهار کرد: در سالی که رهبری بر رونق تولید تاکید کردند برنامه های خود را مرور کردیم و برای تاثیر در رونق تولید برنامه ریزی کردیم.

زنگنه افزود: با توجه به افزایش تولید اتان، ظرفیت تامین خوراک برای تمامی طرح های الفینی کشور وجود دارد و در ادامه هدف ما تامین خوراک برای صنایع پایین دست پتروشیمی است.  

وی خاطر نشان کرد : تمرکز ما روی اتمام طرح های پتروشیمی با درصد بالا است بر این اساس در سال جاری و سال آینده۱۸ طرح پتروشیمی در کشور راه اندازی خواهد شد که این امر منجر به افزایش تولید از ۲۷ میلیون تن در سال ۹۲ به ۵۰ میلیون تن در سال 1400  خواهد شد و در آمد حاصل از این افزایش تولید تا ۳۶میلیارد دلار در سال 1400خواهد بود

وی افزود: افزایش تولید در کشور به معنای ایجاد درخواست برای خدمات مهندسی و کالا از بازارهای داخلی است و به تناسب حجم بیشتری از درخواست به داخل ارجاع خواهد شد.

 وزیر نفت برنامه های سال جاری صنعت نفت را برشمرد که شامل افزایش صادرات نفت با وجود فشار دشمن، تلاش برای تامین خوراک واحدهای الفینی پتروشیمی و صنایع پایین دست پتروشیمی،  افزایش ظرفیت تولید گاز غنی و عبور از هزار میلیون متر مکعب در روز، ادامه سرمایه گذاری در پارس جنوبی و تولید ۶۰ میلیون مترمکعب در روز، تمرکزبر راه اندازی طرحهای پتروشیمی با درصد پیشرفت بالا، برنامه ریزی برای استفاده از منابع مالی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، آغاز همکاری دو جانبه با شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها، ادامه طرح های EPC با نفت، ادامه فعال گازرسانی شهری و روستایی  و در نهایت تداوم حمایت از ساخت داخل با تمرکز بر کالای اساسی صنعت نفت است.

زنگنه در مورد جذب سرمایه در صنعت نفت افزود: برنامه‌ریزی برای استفاده از منابع مالی و نقدینگی در اختیار مردم و بهره‌مندی از ظرفیت‌های بازار سرمایه را نیز در برنامه داریم. همچنین قصد داریم همکاری دوجانبه با استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان را هم آغاز و از آنان حمایت کنیم تا این کسب و کار توسعه یابد. همکاری با دانشگاه‌ها هم مطابق سال‌های قبل ادامه می‌یابد.

زنگنه با اشاره به تداوم حمایت از ساخت داخل با تمرکز بر کالاهای اساسی مورد نیاز صنعت نفت مربوط به 10 قلم کالای اساسی اظهار کرد: اساسا قراردادهای EPC و EPD بر این مبنا تعریف شدند که به پیمانکاران ایرانی واگذار می‌شوند و عمده تجهیزات و کالاها که ذکر شده الزاما از داخل خریداری شود که مسائل مربوط به پیش پرداخت‌های آنها را حل کرده‌ایم، همچنین ساخت تجهیزات درون چاهی تا عمق 95 درصد از دستاوردهای این کار بوده است.

وزیر نفت در مورد قراردادهای توسعه ای گفت: اولویت بعدی ما، تداوم اجرای بسته‌های کاری طرح نگهداشت و افزایش تولید میادین نفتی است که تاکنون ١٠ قرارداد آن امضا شده است و با هدف رونق کسب و کار داخلی، این روند با جدیت ادامه می یابد. قراردادهای توسعه‌ای نیز که تاکنون برای میادین سپهر، جفیر، آبان، پایدارغرب، دالپری، پایدارشرق و چشمه خوش امضا شده و بازهم توسعه میادین را دنبال می‌کنیم.

زنگنه در موردبازار بین المللی نفت خاطرنشان کرد: صفر کردن صادرات نفت ایران اگرچه خیال امریکاست اما خیال واهی است دو کشور همسایه ایران سعی می‌کنند درباره ذخایر و تولید نفت خود اغراق کنند اما ایران هیچ‌گاه از نفت به‌عنوان ابزار سیاسی استفاده نکرده است.

وی ادامه داد:امور دنیا به این سادگی‌ها که امریکا و محرکانش فکر می‌کنند نیست. بازار نفت را با بیانیه نمی‌توان کنترل کرد. شکنندگی بازار نفت با سخنرانی و کارهای نمایشی و ایجاد جو روانی مثبت جبران نمی‌شود.صنعت نفت در نوک پیکان حملات آمریکا قرار دارد و همه باید دست در دست هم دهیم تا از این شرایط خطیر عبور کنیم.

 

تعداد بازدید : ۱,۳۳۱