رونق تولید محور بیست و چهارمین نمایشگاه صنعت نفت

رونق تولید محور بیست و چهارمین نمایشگاه صنعت نفت
(سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۲:۰۲

بیست و چهارمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی فرصت مناسبی برای ارائه تازه‌ ترین فناوری‌ها و دانش روز جهان به ویژه از سوی شرکت های ایرانی است.

تهران فردا (چهارشنبه، 11اردیبهشت ماه) میزبان بیست و چهارمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی است، رویدادی که نشان دهنده جایگاه ممتاز ایران درعرصه تحولات بین المللی صنعت نفت و نیز اقتدار این صنعت ونقش آفرینی شرکت های توانمند ایرانی در عرصه های مختلف است.

این نمایشگاه که دومین نمایشگاه نفت مطرح در جهان و بزرگترین و با شکوه ترین نمایشگاه خاورمیانه است در ششم اسفندماه سال 1374 به نام "نمایشگاه بین المللی نفت و تولیدات وابسته" و با حضور 110 شرکت داخلی و خارجی، برای نخستین بار برگزار شد و تا دهم اسفندماه آن سال ادامه داشت و شرکت های معتبر بین المللی از کشورهای مختلف اروپایی وآسیایی نمایندگانی را به این نمایشگاه اعزام کرده بودند.

نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی طی سال های اخیر همواره با حضور شرکت های مختلف ایرانی و خارجی برگزار شده است و نمایشگاه امسال نیز با هدف رونق تولید و معرفی فرصت های سرمایه گذاری داخلی و خارجی و نیز معرفی دستاورد های صنعت نفت کشورمان در بخش های مختلف فردا بطور رسمی و با حضور مقام های عالی کشور فعالیت خود را آغاز می کند.

بخش خصوصی و هلدینگ های بزرگ در دوره های مختلف نمایشگاه حضوری پررنگ و قابل توجه داشته اند ومذاکره و رایزنی های شرکت های توانمند ایرانی فعال در صنعت نفت منجر به تحقق قرارداد ها و همکاری های اثر بخشی درحوزه های مختلفی شده است.

بدون تردید نمایشگاه امسال نیز فرصت مناسبی است تا با همکاری های گسترده با شرکت های معتبر و فعال داخلی و خارجی درعرصه صنعت نفت، اهداف این صنعت را محقق کنیم و دراین مسیر قابلیت ها و توانمندی های متولیان صنعت نفت کشورمان را نیز به جهانیان نشان دهیم ، همگان امروز بر این باورند که این رویداد مهم نمایشگاهی در فضای کنونی کشور می تواند زمینه سازرشد و توسعه درصنعت نفت باشد.

سال جدید که ازسوی مقام معظم رهبری، رونق تولید نامگذاری شده فرصت مناسبی است تا تمام فعالان و متولیان در صنعت نفت ایران با تعامل و همکاری بیشتر مسیر توسعه صنعت نفت ایران را که همواره پیشران صنایع کشور بوده است شتاب بخشیده و مسیر رسیدن به اهداف پیش بینی شده برای افق ١٤٠٤ که چشم انداز توسعه ملی ایران به شمار می رود را هموارتر سازند.

از سوی دیگر برگزاری نمایشگاه امسال می تواند با معرفی بیشتر جذابیت های صنعت نفت ایران در بخش های گوناگون روند جذب سرمایه های جدید را برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی شتاب بخشد.

همچنین مشارکت با شرکت های بزرگ خارجی سبب می شود که شرکت های ایرانی به منابع مالی و دانش طراحی و ساخت این تجهیزات جدید دست پیدا کنند و از سوی دیگر تعامل شرکت های ایرانی با شرکت های خارجی می تواند به دستیابی فناوری های نوین در حوزه تجهیزات صنعت نفت و افزایش کیفیت محصولات مورد استفاده در این صنعت کمک کند.

برگزاری همایش های تخصصی در نمایشگاه امسال

در این دوره از نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی طبقه‌بندی موضوعی سالن‌ها انجام شده است و بر اساس آن، نفت و صنایع بالادستی در سالن‌های ۸ و ۹، گاز و صنایع میان‌دستی در سالن ۳۸، پالایش و پخش و صنایع پایین‌دستی در سالن ۴۱، پتروشیمی وصنایع پایین‌دستی در سالن‌های ۱۴ و ۱۵، سازندگان ۱۰ گروه کالایی، ساخت داخل، شرکتهای دانش‌بنیان و دانشگاهها در سالن ۲۷، سازندگان تجهیزات صنعت نفت در سالن ۳۱، سازندگان تجهیزات صنعتی ایران در سالن ۶ و صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی در سالن ۷ مستقر می‌شوند.

امسال در حاشیه نمایشگاه بیست و چهارم صنعت نفت، همایش هایی با موضوع های مختلف برگزار می‌شود که از میان آنها می‌توان به برگزاری «همایش بورس انرژی؛ فرصت طلایی تجارت با نفت ایران»، «همایش بهینه‌سازی مصرف سوخت»، «همایش راهکارهای افزایش سهم بخش خصوصی در صادرات فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی» و ... اشاره کرد.

آیین گشایش نمایشگاه بیست ‌وچهارم صنعت نفت، روزچهارشنبه، ۱۱ اردیبهشت ماه، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

در این میان باید به این نکته توجه داشت که وزارت نفت در دولت تدبیر و امید اقدام های خوبی را برای حمایت از شرکت ها و سازندگان داخلی انجام داده، اما برای استفاده بهتر از فرصت ها و تقویت صنعت نفت، تمام فعالان در این صنعت باید در پی جذب سرمایه گذاری در این بخش باشد تا تحرک بیشتری در آن ایجاد شود.

تحلیلگران براین اعتقاد هستند که صنعت نفت نیز مانند هر صنعت دیگری برای توسعه، جذب سرمایه و دستیابی به تجربیات و فناوری های نوین باید رویکرد فراملی و برون نگر داشته و افزایش همکاری و تعامل با سایر کشورها را با هدف ارتقای جایگاه صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی دنبال کند.

 باید  تاکید کرد که صنعت نفت به عنوان پیشران بخش اقتصادی کشور نقش بسیار مهمی در کشور دارد و در صورتی که لوکوموتیو صنعت نفت به خوبی حرکت کند، می‌تواند قطار توسعه کشور را به خوبی حرکت داد. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که این رویداد بزرگ نمایشگاهی‌ می‌تواند محل تلاقی بازیگران اصلی یعنی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و معرفی توانمندی و ظرفیت‌های این گروه‌ها باشد.

تحقق اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به عنوان یک راهبرد مهم مورد سرلوحه فعالان صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران است و باید به ‌منظور جلوگیری از خام فروشی به دنبال تکمیل زنجیره ارزش و آسان سازی مسیر رونق تولید و صادرات محصولات نهایی بود.

گفتنی است که با توجه به اهمیت ویژه صنعت پتروشیمی ایران درتوسعه صنعتی واقتصادی کشورمان تحقق اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از خام فروشی از مهمترین برنامه‌های موجود در نقشه راه صنعت پتروشیمی ایران به شمار می‌آید و می‌توان گفت این صنعت در سال‌های اخیر از صنایع پیشتاز در مسیر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و کاهش خام فروشی بوده است و جا دارد بیش از این ظرفیت‌های موجود در بخش‌های مختلف این صنعت بهره گرفت.

سید فواد نبوی


تعداد بازدید : ۴,۲۶۱