موفقیت اجرای سند چشم انداز و توسعه مشارکت زنان در صنعت نفت

موفقیت اجرای سند چشم انداز و توسعه مشارکت زنان در صنعت نفت
(یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۲:۳۷

مشاور وزیر نفت در امور زنان و خانواده گفت: دستاوردهای سند چشم انداز و برنامه راهبردی توسعه مشارکت زنان و تحکیم بنیان خانواده در صنعت نفت بسیار موفقیت آمیز بوده است.

به گزارش خبرنگار نیپنا، سومین گردهمایی سراسری مشاوران زنان وزارت نفت با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و فاطمه تندگویان مشاور وزیر نفت در امور زنان و خانواده صبح امروز یکشنبه( ۸ اردیبهشت ماه) در شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران برگزار شد.

در این گردهمایی فاطمه تندگویان مشاور وزیر نفت در امور زنان و خانواده در مورد چرایی پرداختن به امور زنان اظهارکرد: مسیر دشواری را طی کردیم  و نمی توان به سرعت تمام مطالبات را پاسخ گفت با این وجود دستاوردهای سند چشم انداز و برنامه راهبردی توسعه مشارکت زنان و تحکیم بنیان خانواده در صنعت نفت بسیار موفقیت آمیز بوده است.

وی با اشاره به این که در دفتر امور زنان و خانواده وزارت نفت تلاش کردیم چالش‌های پیش روی زنان صنعت نفت شناسایی شوند گفت: موانع فرهنگی و نگرشی و نگاه کلیشه ای، توزیع قدرت و امکانات و بهره‌مندی فرصت ها با نگاه جنسیتی، وجود موانع ارتقاء شغلی زنان و نادیده گرفتن توانایی زنان، بزرگترین چالش هایی بودکه با آن مواجه بودیم.

  تندگویان در مورد دستاوردهای دفتر زنان و خانواده وزارت نفت ابرازکرد: از سال ۹۲ دفتر امور زنان و خانواده وزارت نفت کار خود را آغاز کرد و در این مدت اهداف و سند راهبردی توسعه مشارکت زنان را تدوین کرد و بر اساس گزارش دفتر امور زنان ریاست جمهوری یکی از دفاتر پیشرو در امور زنان به صنعت نفت اختصاص دارد.

مشاور وزیر نفت در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه  ساختار دفتر و ساختار شبکه ای برای چهار شرکت زیر مجموعه وزارت نفت ایجاد شد و با بهره مندی از ۸ کارگروه در طول این ۵ سال توانستیم اقدامات گسترده‌ای را ازنظر فرهنگی و اصلاح نگرش تغییر دهیم گفت: با برگزاری دوره های آموزشی تخصصی فرهنگ توسعه صنعت به واسطه بهره‌مندی از  مردان و زنان و تحقق عدالت جنسیتی و شایسته سالاری نهادینه شد.

تندگویان افزود: ظرفیت های بالقوه زنان شاغل مستعد مدیریت و توان افزایی  شناسایی شد و سهم مشارکت زنان در حوزه سیاست گذاری،  برنامه‌ریزی و تصمیم سازی افزایش یافت و قوانین زیادی برای بهبود اشتغال زنان در صنعت نفت ابلاغ و اجرا شد.

وی  در مورد هدف ارتقای سطح سلامت زنان صنعت نفت گفت : برنامه خود مراقبتی تدوین شد و حساسیت لازم برای پایش و معاینات دوره ای صورت گرفت. برنامه بعدی ارتقای سطح سلامت روان زنان و خانواده است و در ذیل آن به مقوله ورزش زنان پرداخته شد که منجر به شکل گیری المپیاد زنان، مسابقات و ورزش عمومی همچنین استفاده از امکانات ورزشی صنعت نفت برای زنان شد. سلامت پکیج کاملی از پیشگیری و درمان است.

تندگویان گفت: وزیرنفت به  نقش زنان در توسعه صنعت زنان همواره تاکید دارد و معتقد است که رسیدگی به امور زنان ۳۰۰ هزار نفر را منتفع خواهد کرد و در این رابطه از سال ۹۶ تاکنون ۱۴ نشست آموزشی با تکیه بر موسسه واقعیت درمانی و تئوری انتخاب با نگاه نو به مسائل  پرداخته شده است و در راستای مسئولیت اجتماعی ساخت ۱۳ مجتمع آموزشی و ورزشی در مناطق محروم پیگیری شده است.

وی  اظهار امیدواری کرد با وجود کارهای مذکور در مدت 5سال، فعالیتهای بیشتری در ارتقاء زنان و شایسته سالاری در صنعت نفت ، تحقق عدالت جنسیتی در این صنعت انجام و  پیگیری شودو دراین عرصه مدیران و زنان ارشد باید با همکاری و همیاری آن را طی نمایند.

بر اساس این گزارش در این مراسم، از شهبازی مشاور مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در امور زنان تقدیر شد.

 

تعداد بازدید : ۱,۲۷۴