پایان موفقیت آمیز پروژه ارتقاء واحد تولید پارازایلین پتروشیمی نوری

پایان موفقیت آمیز پروژه ارتقاء واحد تولید پارازایلین پتروشیمی نوری
(دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۷) ۱۳:۰۰

مدیر عامل شرکت پتروشیمی نوری اعلام کرد: پروژه 9 هزارمیلیارد ریالی ارتقاء برج های جذب واحد تولید پارازایلین پس از حدود چهار ماه تلاش بی وقفه و شبانه روزی و در آستانه سال جدید، با تولید محصول پارازایلین با موفقیت و بدون حادثه به اتمام رسید.

به گزارش نیپنا به نقل از روابط عمومی پتروشیمی نوری مدیرعامل  این شرکت اظهار کرد : واحد تولید پارازایلین یکی از واحدهای مهم و کلیدی در سود آوری مجتمع های پتروشیمی آروماتیک می باشد و در حال حاضر تنها دو شرکت فرانسوی و آمریکایی صاحبان لیسانس واحد تولید پارازایلین در جهان به شمار می آیند .
وی افزود این واحد دارای یکی از پیچیده ترین فرایندهای شیمیایی است و به همین دلیل قیمت پارازایلین در مقایسه با ایزومرهای دیگر آن مثل ارتوزایلین از ارزش بالاتری برخوردار است. این ماده عمدتا در تولید انواع پلاستیک  ها مثل بطری های پلاستیک و در ساخت الیاف های مصنوعی کاربرد زیادی دارد که در حال حاضر تولید این محصول در پتروشیمی نوری با ظرفیت بیش از 750000 تن در سال و در مجتمع پتروشیمی اصفهان با ظرفیت تولید 44000 تن در سال صورت می پذیرد .
مهندس صانعی در ادامه عنوان داشت : در تولید پارازایلین از غربالهای مولکولی با قطر حدود0.3 میلیمتر استفاده می شودو عمر مفید این غربالها در حدود 10 سال بوده و بعد از آن می بایست این غربالها تعویض گردد.
وی گفت: در مجتمع پتروشیمی نوری به دلیل سپری شدن عمر مفید غربالهای مولکولی، تولید پارازایلین از حدود 2000 تن در روز به 1200 تن کاهش یافته بود و به همین دلیل از سالهای پیش برنامه ریزی لازم در جهت خرید غربالهای مولکولی و ارتقاء طراحی و خرید تجهیزات لازم در جهت اصلاح طراحی خریداری و در انبار مجتمع نگهداری شده بود و طبق برنامه ریزی های انجام شده و جلسات بر گزار شده با شرکت اروپایی، صاحب لیسانس، مقرر گردید که در مهر ماه 1397 عملیات تعویض و انجام اصلاحات طراحی با حضور کارشناسان اروپایی انجام گردد.
این در حالی است که شرکت اروپایی دارای حدود بیست واحد تولید پارا زایلین در جهان می باشد که به دلیل پیچیدگی این واحدها تاکنون عملیات بهبود ساختار طراحی این واحدها و همچنین عملیات بارگیری و تعویض غربالهای مولکولی تنها با حضور متخصصان آن شرکت انجام شده است.

لذا با توجه به شرایط پیش آمده  در خصوص تحریم ها ،جلسات متعددی با مدیران محترم شرکت هلدینگ خلیج فارس و همکاران شرکت پتروشیمی نوری برگزار گردید که محور این جلسات، انجام پروژه مذکور بدون حضور شرکت صاحب لیسانس بود. خوشبختانه در جلسات مذکور علی رغم عدم حضور کارشناسان شرکت صاحب لیسانس، تمام ریسک های پیش رو شناسایی و برای هرکدام از ریسک ها ، برنامه عملیاتی یک ماهه در خصوص انجام آنها مشخص شد.
لذا با بر طرف نمودن موانع پیش بینی شده و با توکل بر خداوند متعال و اعتقاد به توان همکاران مان در شرکت، انجام این پروژه پیچیده و کلیدی، در تاریخ 20 آبانماه و در یک برنامه زمانبندی 130 روزه آغاز گردید و در کنار آن جهت دقت و تسریع در انجام پروژه و همچنین رعایت نمودن نکات ایمنی ، جلسات فنی بصورت روزانه برگزار و مسایل و مشکلات پیش روی پروژه بررسی و نسبت به رفع مشکلات مذکور پیگیری های لازم انجام می گردید.
وی در پایان گفت : سرانجام پس از حدود چهار ماه تلاش بی وقفه، خستگی ناپذیر و شبانه روزی، سربازان سرافراز جبهه اقتصادی کشور در پتروشیمی نوری توانستند این پروژه حساس و استراتژیک را بدون حادثه با موفقیت به پایان برسانند.
شایان ذکر است مجتمع پتروشیمی نوری توانسته بود در طول انجام این پروژه تولید محصولات خود را همچنان برقرار نگه داشته و به جای پارازایلین محصول مخلوط زایلین و ریفرمیت را تولید و به فروش برساند.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی نوری، رسیدن به این دستاورد بزرگ و موفقیت شکوهمند را به خانواده پتروشیمی نوری و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس ، تبریک گفته و اظهار امیدواری کرد با تحقق اهداف مهم این پروژه، شرکت پتروشیمی نوری بتواند در شرایط بهتری به استقبال سال جدید رفته و روزهای روشنی را از نظر رشد اقتصادی و تولید مستمر در سال 1398 شاهد باشد.

تعداد بازدید : ۲,۴۵۴