تحریم بنزین دیگر برای ایران معنایی ندارد

تحریم بنزین دیگر برای ایران معنایی ندارد
(یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷) ۱۸:۰۶

رئیس جمهوری گفت: امروز تحریم بنزین معنایی ندارد و ما نیازی به واردات بنزین نداریم.

به گزارش نیپنا به نقل از شانا دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری که امروز (یکشنبه، ۲۶ اسفندماه) به استان بوشهر سفر کرده است، در آیین بهره‌برداری رسمی از پالایشگاه فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس‌جنوبی گفت: امروز، روز خوشحال‌کننده و مبارکی برای ملت ایران است و ضربه بسیار محکمی برای دشمنان به‌ویژه آمریکا بود که دست به کار تحریم غیرقانونی ایران زدند و فکر می‌کردند با این تحریم، مردم را در فشار قرار می‌دهند، اما ملت بزرگ و تاریخ‌ساز در همه مقاطع تاریخی به‌ویژه در این سال، ایستادگی و مقاومت خود را نشان داد.

وی افزود: از اینکه من پنج نوبت به منطقه پارس‌جنوبی سفر کردم و هر بار در این منطقه افتتاح بزرگی داشتیم، نشان آن است که ما مسیر پیشرفت و تعالی خود را به‌خوبی طی می‌کنیم. باید از همه کارگران، مهندسان، مدیران و تلاشگران که در ایجاد این ثروت ملی شریک بودند و همچنین شرکت‌های مختلف نفت و گاز و وزارت نفت و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) که بار سنگین اجرا را به‌عهده گرفت سپاسگزاری کنم.

رئیس جمهوری با بیان اینکه افتتاح پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس و پالایشگاه بندرعباس مایه افتخار ما بود، تصریح کرد: از ابتدای دولت تا امروز تولید بنزین ما ۲ برابر شده که این مهم نشان‌دهنده ایثار همه ملت ایران به‌ویژه فعالان صنعت نفت است. تولید بنزین کشور از ۵۲ میلیون لیتر در روز به ۱۰۱ میلیون لیتر رسیده که به گفته وزیر نفت به ۱۰۵ میلیون لیتر در روز رسیده است و این افتخاری برای صنعت نفت ایران به شمار می‌آید.

روحانی عنوان کرد: ممکن است اگر بگوییم این مهم افتخاری برای دولت است عده‌ای خوش‌شان نیاید. ما آن را افتخاری برای ملت می‌دانیم، مسئولان از طرف مردم این بار مسئولیت را به‌عهده دارند. اینکه در پارس‌جنوبی از ۱۰ فاز اکنون به ۲۵ فاز رسیده‌ایم کار عظیم و بزرگی است. ما در سال ۹۲، ۱۰ فاز داشتیم و در این چند سال نیز ۱۵ فاز را اجرایی کرده‌ایم،  روزانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب به تولید گاز افزوده شد. این کار بزرگی است که قدرت ملی ما را نشان می‌دهد.

وی افزایش تولید گاز را نشانه قدرت بالای ملی ایران دانست و تصریح کرد: در زمینه تامین گازوئیل و بنزین و در فصل زمستان به واردات گاز نیازمند بودیم، اما در این چند سال در همه این بخش‌ها خودکفا شده‌ایم و روی پای خود ایستاده‌ایم. امروز کسی نمی‌تواند به ما زور بگوید. وقتی ما را تحریم کردند، تحریم بنزین را در صدر برنامه‌های خود قرار دادند، اما امروز تحریم بنزین معنایی ندارد و ما نیازی به واردات بنزین نداریم. وقتی مشاهده کردند که در زمستان به گاز نیاز داریم قیمت آن را ۹ برابر افزایش دادند، اما امروز روی پای خود ایستاده‌ایم.

 تحریم‌های آمریکا جنایت علیه بشریت است

روحانی ادامه داد: سال ۹۷، سال سختی برای ملت ایران بود. وزیر نفت عنوان کرد که به دلیل تحریم‌های اقتصادی برطرف کردن مشکلات زیست محیطی منطقه با کندی انجام شد، به نظر من تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران، جنایت علیه بشریت است.

رئیس جمهوری با بیان اینکه تحریم پیش از آنکه جنگ اقتصادی باشد نوعی جنگ روانی است، گفت: در سال ۹۲ که دولت تدبیر و امید آغاز شد قیمت کالاها و نرخ ارز پایین آمد، سرمایه‌گذاری آغاز شد، دلیل آن این بود که مردم به آینده امیدوار شدند.

وی با تاکید بر اینکه ملت ایران در برابر حرف ناحق آمریکا سرفرود نمی‌آورد، تصریح کرد: نباید بین خودمان فاصله بینداریم. اینکه ما مشکلی داریم مربوط به فرد خاص، مدیر خاص یا دولت خاصی نیست، از نظر زیربناهای اقتصادی مشکلات قدیمی داریم که تاثیرگذار است، اما در شرایط غیرعادی مدیریت سخت‌تر می‌شود.

روحانی عنوان کرد: اگر این مدیریت ضعیف بود چطور می‌توانست فازهای مختلف پارس‌جنوبی را افتتاح کند، یا تولید بنزین را به ۲ برابر افزایش دهد و به حفظ محیط زیست کشور کمک کند. در گذشته اتکای نیروگاه‌ها به سوخت مایع ۴۳ درصد بود، اما امروز این رقم به ۱۰ درصد رسیده است.

دستور برای تشکیل کمیته مقابله با مسائل زیست محیطی عسلویه

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه مردم استان بوشهر از لحاظ زیست محیطی با مشکلاتی روبه‌رو هستند که باید برطرف شود، گفت: به وزیران نفت، کشور، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و رئیس سازمان برنامه و بودجه دستور می‌دهم پس از تعطیلات نوروز کمیته‌ای را تشکیل دهند و طرح خود را برای برطرف کردن مشکلات زیست محیطی منطقه به دولت ارائه کنند. مسئله سلامت برای ما بسیار مهم است، مردم استان بوشهر باید مثل مردم دیگر شهرها از محیط زیست سالم بهره‌مند باشند.

وی ادامه داد: با وجود اینکه دشمنان همه تلاش خود را کردند تا کشور در سال ۹۷ توسعه‌ای نداشته باشد و دولت پروژه‌ها را روی زمین بگذارد، اما تاکنون ۳۴ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های عمرانی پرداخت کرده‌ایم.

روحانی با اشاره به اینکه موفقیت افزون بر سرمایه و فناوری به عوامل دیگری نیز بستگی دارد، گفت: یکی از این عوامل اعتماد است، اینکه ما چند فاز پارس‌جنوبی را افتتاح کردیم و امروز نیز چهار فاز دیگر افتتاح شد نشان‌دهنده اعتماد مهندسان، کارگران، مدیران و ... است. در دریا، خشکی، روی سکو و... قادر هستیم روی پای خود بایستیم که این نشانه پیشرفت ماست.

رئیس جمهوری به موضوع انضباط و دلسوزی در کار اشاره و عنوان کرد: از نظر ما کارگر ایرانی باید برتر از کارگران دیگر کشورها باشد، ما باید از آنها در ساعت کار، کیفیت کار و نحوه کار بهتر از آنها باشیم. اگر این موارد را به هم پیوند دهیم با تلاش و ابتکار می‌توانیم سال آینده سه فاز دریایی را به این مجموعه اضافه کنیم و این منطقه با ۲۷ فاز به فعالیت خود ادامه دهد.

وی در پایان از شرکت ملی گاز ایران به دلیل گازرسانی عظیم روستایی تشکر و قدردانی کرد و گفت: مردم قدر صنعتگران نفت و گاز خود را می‌دانند. اگر دولت و مردم در کنار هم باشند پیروزی‌ها زودتر در دسترس خواهد بود.

تعداد بازدید : ۲,۱۶۷