پیشی گرفتن ایران از قطر در برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی

عسلویه با پول و دلار ساخته نشده، عشق به اعتلای ایران آن را ساخته است

عسلویه با پول و دلار ساخته نشده، عشق به اعتلای ایران آن را ساخته است
(یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷) ۰۸:۵۹

وزیر نفت از پیشی گرفتن ایران در برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی نسبت به قطر خبر داد و گفت: عسلویه با پول و دلار ساخته نشده است، بلکه عشق جوانان و عشق به اعتلای ایران آن را ساخته است.

به گزارش نیپنا به نقل از  شانا به عسلویه، بیژن زنگنه شامگاه شنبه (۲۵ اسفندماه) در آستانه بهره‌برداری رسمی از پالایشگاه فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی در نشستی با اصحاب رسانه، اظهار کرد: خوشحالم که امشب و در آستانه یک رویداد مبارک برای ملت ایران، عید نوروز، عید باستانی ملت ایران و ۱۳ رجب ولادت امام علی (ع) در خدمت شما هستم.

وی با بیان اینکه خوشحالم که یکبار دیگر باهم اینجا شاهد بهره‌برداری رسمی بخشی از تلاش‌های جوانان، زنان و مردان ملتمان هستیم که در شرایط سخت توانستند به خواست مردم ما برای توسعه پاسخ دهند، یادآور شد: هر وقت به عسلویه می‌آیم احساس عجیبی به من دست می‌دهد، ایرانی که می‌خواهم این است (پارس جنوبی) نمونه کوچکی از آن.

ایرانی آباد می‌خواهیم مانند عسلویه

وزیر نفت ادامه داد: ما دنبال ساختن چنین ایرانی بودیم و هستیم و این را تحقق بخشیدیم و نشان دادیم که می‌توانیم. ما ایرانی آباد، ثروتمند، غنی و متکی بر صنعت و فناوری مدرن و جوانانی با نشاط، باروحیه، پرتلاش و سختکوش، خستگی‌ناپذیر، مردمی مرفه می‌خواهیم. ما چنین ایرانی می‌خواهیم که جز کوچکی از آن اینجا (عسلویه) است، نقاط دیگر مانند سواحل خلیج فارس و دریای عمان هم باید این گونه باشد.

زنگنه یادآور شد: این حرف را بارها گفته ام که عسلویه با پول و دلار ساخته نشده است، بلکه عشق جوانان و عشق به اعتلای ایران آن را ساخته است.

وی با اشاره به اینکه شهریورماه سال ۷۶ اینجا یک زمین بکر و موات بود و اکنون به این مرحله رسیده است، اظهار کرد: هرچه در این باره بگوییم زیاد نیست، فقط اگر یکی از این پالایشگاه‌ها که در عسلویه ساخته شده است در کشوری دیگر ساخته می‌شد، خوراک تبلیغاتی برای آن کشور بود تا آن را به عنوان یک دستاورد بزرگ معرفی کنند.

وزیر نفت ادامه داد: سال ۷۶ اینجا (عسلویه) زمینی بایر بود، اما اکنون این منطقه آن چنان توسعه یافته است که جای اندکی برای ساخت صنعتی جدید در آن وجود دارد.

ما با همه قدرت بدون صرفه جویی در حال مصرف انرژی هستیم


وزیر نفت با بیان اینکه تا سال ۸۵ پنج فاز پارس جنوبی به بهره‌برداری رسیده بود، پنج فاز بعدی هم تا سال ۹۲ عملیاتی شد و در دولت یازدهم ۱۰ فاز به بهره‌برداری رسید، افزود: طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی که معادل ۲ فاز متعارف است، سال ۹۹ پایان می‌یابد و برداشت از این میدان مشترک گازی در مجموع (۲۷ فاز متعارف) به بیش از ۷۵۰ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد.

زنگنه با تاکید بر اینکه تحقق این اهداف نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است، افزود: بخش مهمی از کار توسعه پارس جنوبی در دوران تحریم انجام شده است و دو تحریم سخت در این مدت گریبانگیر ما شده است.

وی با اعلام اینکه ایران هم‌اکنون در برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی از قطر پیشی گرفته است و بسیار بیشتر از آنها از این میدان مشترک برداشت می‌کنیم، اظهار کرد: فکر کنم امسال کمتر کسی متوجه گذر زمستان شده باشد. این موضوع از یک سو خوب است که انرژی مورد نیاز تامین شده و سوی دیگر بد است که ما همچنان با قدرت تمام، بدون صرفه جویی در حال مصرف هستیم و هیچکس به توصیه‌ها گوش نکرد و هر چقدر دلش خواست مصرف کرد.

وزیر نفت ادامه داد: زمانی از من پرسیدند وضع قاچاق چطور است، گفتم الحمدالله از همه مرزها جریان دارد. حالا الحمدالله در سراسر کشور همگی با همه قدرت بدون توجه به بهینه‌سازی انرژی را مصرف می‌کنند. هیچ کس پنجره‌ای را نبست و درجه شوفاژی کم نشد.

زنگنه تصریح کرد: ما امسال بالاترین مقدار مصرف را داشتیم، زیرا پارس جنوبی بود و دوستان در این جا زحمت کشیدند. امسال هیچ صنعتی با افت فشار روبه‌رو نشد، ما سال‌های پیش در مصرف گاز صنایع، نیروگاه‌ها یا پتروشیمی‌ها را محدود می‌کردیم، اما امسال به برکت تلاش همکاران‌مان در پارس جنوبی این اتفاق رخ نداد.

وی با بیان اینکه این روند نمی‌تواند پایدار بماند و باید برای مصرف بی‌رویه انرژی فکری کرد، گفت: سهم سوخت نیروگاه‌ها امسال ۹۰ درصد گاز طبیعی بود. پوشش گازرسانی از ۵۴ درصد در ابتدای سال ۹۲ به ۸۴ درصد تا پایان امسال می‌رسد.

امسال تقریبا روزانه (اگر روزهای تعطیل را کنار بگذاریم)، به ۱۰ روستا گازرسانی شده است.

مرد ایستادگی و مقاومت هستیم

وزیر نفت با اشاره به اینکه کارهای خوبی در پارس جنوبی انجام شده است و از سال آینده برای نخستین بار در تاریخ صنعت نفت ایران تراز اتان مثبت می‌شود، افزود: از سال آینده و برای چند سال تراز اتان مثبت خواهد بود، بنابراین باید برای این کالای با ارزش فکری اساسی و از سوزاندن آن جلوگیری کنیم.

وی با تاکید بر اینکه این دستاوردها نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است، به پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به‌عنوان نمونه دیگر اشاره کرد و افزود: در شرایطی که می‌خواستند از طریق تحریم بنزین ایران را تحت فشار قرار دهند پالایشگاه ستاره خلیج فارس تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید و توانستیم در تامین بنزین مورد نیاز کشور خودکفا شویم. همان‌طور که پیش‌تر هم گفته‌ام اکنون شرایط توان صادرات بنزین را داریم، اما برنامه ما این است که سطح ذخایر را افزایش دهیم.

زنگنه ضمن قدردانی از مردم عسلویه و کنگان، شرکت نفت و گاز پارس، شرکت بهره‌برداری پارس جنوبی و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) و آرزوی موفقیت برای آنها افزود: امیدوارم در آستانه سال نو، این افتتاح شیرینی سال نو را بر مردم افزون کند و نشان دهد که ما در مقابل سختی‌ها مرد ایستادگی و مقاومت هستیم.

تعداد بازدید : ۱,۱۶۲