آرامش در بازار پتروشیمی

آرامش در بازار پتروشیمی
(شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷) ۱۰:۳۷

حجم معاملات پلیمرها و محصولات شیمیایی در هفته گذشته در بورس کالا اندکی کاهش داشت ولی این حجم هنوز هم از روزهای خوب این بازارها حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار نیپنا در هفته گذشته حجم معامله پلیمرها در بورس کالا اندکی کاهش یافت و به بیش از 82 هزار تن رسید. این رقم البته برای این بازار در مقایسه با سال جاری و سال‌ گذشته یک رقم مطلوب و جذاب به شمار می‌رود. معاملات هفته قبل به نسبت امسال 41.5 درصد و به نسبت سال قبل 56.5 درصد رشد داشته است که نشان می‌دهد بازار پلیمرها حتی در روزهای پایانی سال هم قصد ندارد موفقیت‌های پیشین را رها کند. البته برای روزهای آینده شاهد بازاری نیمه تعطیل هستیم و نمی‌توان گفت که رشد بزرگی در انتظار بازار است. البته وضعیت خوب و جذاب معاملات در اسفندماه سال جاری به این معنی است که بازار پلیمرها توانسته است بهترین ماه در تاریخ معاملات بورس کالا را ثبت کند که موفقیت بزرگی برای صنایع تکمیلی به شمار می رود. البته در هفته گذشته رقابت برای خرید هم کاهش یافت و همین سیگنال موجب شد تا قیمت‌های بهتری در بورس کالا تجربه شود. این سیگنال البته در کنار میل بازار آزاد به افت قیمت‌ها هم دلیل دیگری برای کاهش التهاب خرید در بورس کالا بود ولی در نهایت حجم معاملات جذاب و گسترده‌ای به ثبت رسید که در کنار عدم رشد جدی نرخ برای گریدهای رایج ، شرایط ایده‌آلی را برای تولید در صنایع تکمیلی فراهم می‌کند. البته در هفته گذشته شاهد عرضه‌های پرحجمی بودیم که خود یک داده مثبت و مهم برای دورنمای بازار خواهد بود آن‌هم در شرایطی که حجم تقاضا کاهش 23 درصدی داشت.
در بازار ترکیبات شیمیایی هم شاهد کاهش حجم معاملات بودیم ولی هفته مطلوبی به ثبت رسید. در هفته قبل حجم معاملات محصولات شیمیایی در بورس کالا کاهش 12.5 درصدی داشت و به نزدیکی 32 هزار تن رسید که باز هم رقم متعادلی به شمار می‌رود. خبر مهم در هفته گذشته برای بازار شیمیایی‌ها رشد 18 درصدی حجم عرضه این گروه کالایی بود که بالاترین رقم ثبت شده در تاریخ بورس کالاست. این در حالی بود که حجم تقاضا در این بازار کاهش 17 درصدی داشت.
در بازار آزاد در هفته قبل شاهد میل به کاهش نرخ بودیم یعنی بازاری به نسبت با ثبات تجربه شد ولی بسیاری از گریدها کاهش نرخ داشتند که در نهایت به معنی ثبت تعادل قیمتی با میل به کاهش نرخ بود. این شرایط هم حمایت از صنایع تکمیلی قلمداد می شود.

تعداد بازدید : ۱,۷۷۵