برنامه ریزی برای تولید 7 کاتالیست کاربردی در سال آینده

برنامه ریزی برای تولید 7 کاتالیست کاربردی در سال آینده
(چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷) ۱۱:۵۵

شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در نظر دارد سال آینده بومی سازی و تولید 7 کاتالیست پر مصرف و استراتژیک را در صنعت پتروشیمی اجرایی کند.

به گزارش خبرنگار نیپنا، علی پژوهان مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در نشست خبری امروزچهارشنبه (22 اسفندماه ) همزمان با رونمایی از کاتالیست SAC500 با اشاره به خودکفایی ایران در تولید این کاتالیست جهت تولید گرید لوله (PE-100) پلی‌اتیلن سنگین اظهار کرد:تولیداین نوع کاتالیست 15 میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی برای کشور به همراه دارد.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با اشاره به اینکه این شرکت متولی دستیابی به دانش فنی مواد شیمیایی کاتالیست‌ها ومحصولات شیمیایی وپتروشیمیایی است گفت :شرکت پژوهش وفناوری در برخی از دانش‌ها تجاری‌سازی کرده ودر سال 1398 شاهد رونمایی صنعتی کاتالیست های جدید خواهیم بود.

پژوهان با اشاره به این که کاتالیست ها قلب پلنت های شرکت های بزرگ هستند گفت :شاهد هستیم که خارجی ها لیسانس تولید کاتالیست را به کشور ما نمی‌دهند و اکنون با تلاش وفعالیت پژوهشگران شرکت پژوهش وفناوری پتروشیمی وحمایت های وزارت نفت وشرکت ملی صنایع پتروشیمی به دنبال دستیابی به دانش فنی وساخت کاتالیست های جدید هستیم .

وی با بیان این که با تولید کاتالیست SAC500  رقیب جدی برای شرکت های مطرح دنیا خواهیم بود گفت: این کاتالیست قیمت تمام شده پایینی دارد وقابلیت رقابت با  شرکت بازل را دارد و باید گفته که این کاتالیست‌ها روی کیفیت محصولات پتروشیمی تأثیر زیادی می‌گذارند که این تأثیر روی پلی‌اتیلن بسیار ویژه است و در این مورد خاص ما رقیبی جدی برای شرکت های مطرح دنیا خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ادامه داد: لوله‌های پلی‌اتیلن کاربرد بسیاری در لوله‌های انتقال پرفشار آب و گاز دارد که برای تولید این لوله‌ها به کاتالیست‌های خاص نیاز است .

پژوهان با بیان این‌که برای ساخت کاتالیست‌های مذکور 10 سال مطالعه صورت گرفته است، اضافه کرد: این 10 سال به دلیل حساسیتی بود که این نوع کاتالیست دارد. در این راستا جلسات متعددی با پتروشیمی شازند برگزار کرده و قراردادی را در اواخر سال 1396 منعقد کردیم که طی آن دانش فنی ساخت این کاتالیست را به پتروشیمی شازند واگذار کردیم.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی  افزود: در دنیا فقط سه یا چهار شرکت این کاتالیست‌ها را تولید می‌کنند. ظرفیت تولید ما تا 100 تن در سال و مصرف کشور 45 تا 50 تن در سال است.

وی ادامه داد: شش ماه بعد از واگذاری دانش فنی محصول تولید شد و مورد تأیید قرار گرفت. این محصول از چهارشنبه هفته گذشته تزریق شده  و شروع به تولید کرده است.

پژوهان با تاکید بر این‌که لایسنسور های دنیا در لایسنس کاتالیست مذکور انحصار ایجاد کرده‌اند، گفت: در سال آینده نسخه جدیدی از این کاتالیست را ارائه می‌کنیم و محصول پلی‌اتیلن سال آینده نسبت به امسال با کیفیت‌ بالاتر و بهتری تولیدخواهدشد.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در ادامه از امضای حدود 14 قرارداد تجاری در سال جاری خبر داد و افزود: هفت عدد از 14 قرارداد در حوزه کاتالیست بودند و در سال 1398 شاهد تولید حداقل هفت کاتالیست پرمصرف و استراتژیک خواهیم بود.




تعداد بازدید : ۱,۸۳۶